luigis mansion 3

Luigi’s Mansion 3 is geestig maar spookt niet na

Derde tocht door spookhuis is wat opgerekt

Geschreven door Thijs Barnhard op

De sterren van Luigi’s Mansion 3 zijn de knuffelbare slijmbal Gooigi en de bijzonder creatieve, afwisselende hotelverdiepingen bomvol geheimen en puzzels. Op het gebied van spokenjagen voelt dit derde deel door de wel erg sterk verbeterde stofzuiger en het gebrek aan gevarieerde geesten minder afwisselend. ’Luigi’s Mansion 3 is langer en in sommige opzichten uitgebreider dan zijn voorgangers, maar komt door deze en andere tekortkomingen niet helemaal tot zijn recht.
7,5
Score
75
Score: 75
  • Pluspunten
  • Ziet er goed uit, veel interactie met omgevingen, Gooigi
  • Minpunten
  • Weinig variatie in spoken, voelt erg opgerekt, voegt weinig nieuws toe
Na zijn eerste avontuur in het spookhuis en het vervolg op de 3DS zou Luigi inmiddels de bui wel moeten zien hangen. Tijdens een bezoek aan een chique hotel, waar de bekende loodgieter aan zijn welverdiende rust denkt te komen, blijkt de aanwezige luxe en gastvrijheid dan ook te mooi om waar te zijn.

Als hij een paar uur later bibberend van angst uit zijn bed kruipt ontdekt Luigi dat hij weer in dezelfde valstrik is getrapt. Mario, Peach en een trio Toads zijn opgesloten in portretten en het hele hotel blijkt niets minder dan de zoveelste listige illusie van King Boo om Luigi de stuipen op het lijf te jagen.

Luigi’s Mansion 3 is daarmee niet bepaald origineel, maar biedt wel weer een goed excuus om de Poltergust af te stoffen. Deze multifunctionele stofzuiger is dé manier om iedere plek van spoken te ontdoen. Geesten vangen volgt in deze game nog steeds grotendeels hetzelfde principe. Eerst moet een schim verrast worden met een goed getimede lichtflits voordat het opgezogen kan worden. Dat is pas de eerste stap, want niet ieder spook laat zich even makkelijk verrassen en bovendien worstelen ze behoorlijk tegen voordat ze in de stofzuigerzak verdwijnen.

luigis mansion

Minder busten

Het vangen van spoken is verder uitgebreid met een aantal handige gadgets. Met een speciaal blacklight kan Luigi sporen en onzichtbare objecten laten verschijnen en met een ontstopper met een touw eraan kunnen onderdelen in de omgeving verplaatst worden. In Luigi’s Mansion 3 ligt de nadruk veel minder dan bij de vorige delen op het vangen van spoken.

Niet alleen zijn de ‘gevechten’ tegen de spoken een stuk minder voorkomend, ze zijn door een aantal nieuwe toevoegingen ook een stuk makkelijker geworden. Luigi werd voorheen nog door de vastgezogen spectrale verschijningen meegesleurd door de ruimtes, maar deze keer heeft hij veel meer de overhand. Hij kan namelijk met een druk op de knop een spook een gewenste richting opslingeren. Dat verzwakt het spook niet alleen, maar zorgt er ook voor dat geesten die niet worden opgezogen alsnog geraakt kunnen worden met een opdonder van hun soortgenoot. Deze actie is alleen zo sterk, dat spoken eigenlijk niet meer op de oude vertrouwde manier verslagen hoeven te worden.

Het gebrek aan variatie in deze fantomen zorgt er daarnaast voor dat je ook niet uitgedaagd wordt om op andere manieren te spelen. Zeer zelden heeft Luigi bij de standaard vijanden technieken nodig die je niet al sinds het eerste uur onder de knie hebt. De eindbaasgevechten zorgen gelukkig wel voor een beetje afwisseling. Vrijwel iedere verdieping van het hotel heeft een hoofdspook die past bij het thema van de afdeling. Een vliegensvlugge schoonmaakster in de suites, een dinosaurus in het museum en een bewaker in het winkelcentrum maken het Luigi onder andere moeilijk.

De animaties van de doodsbange Luigi blijven het hele spel lang geestig en iedere verdieping zit volgestopt met geheimen

Spookspeurtocht

Naarmate er meer verdiepingen geopend worden, begint het allemaal steeds minder op het binnenste van een hotel te lijken, maar dat mag de pret niet drukken. De omgevingen zijn stuk voor stuk bijzonder afwisselend en erg gedetailleerd. Het spel moedigt aan om vooral ieder hoekje en gaatje van de ruimtes goed te doorzoeken door overal kleine puzzels en beloningen te verstoppen. Interactie met de omgevingen vindt vooral plaats doormiddel van de Poltergust. De stofzuiger slurpt net zo makkelijk spoken als stof, bankkussens, handdoeken, muizen en compleet buffet naar binnen. De kracht van Luigi’s Mansion 3 zit hem daarom echt in de omgevingen en de creatieve puzzels die niet alleen met behulp van Luigi’s stofzuiger zijn op te lossen.

Handlanger Gooigi is misschien wel de beste toevoeging van de hele game. Deze van gifgroen slijm gemaakte kloon van Luigi beschikt zelf niet over een persoonlijkheid of enig eigen denkvermogen, maar kan bestuurd worden om op allerlei manieren te helpen. Hij glipt bijvoorbeeld gemakkelijk tussen tralies en roosters door. Daarnaast beschikt Gooigi ook over zijn eigen slijmerige Poltergust waarmee hij in samenwerking met de echte Luigi spoken, eindbazen en waardvolle schatten opzuigt.

Op herhaling

De puzzels en eindbaasgevechten moeten de hoogtepunten van Luigi’s Mansion 3 vormen, maar niet alle verdiepingen zitten even sterk in elkaar. Puzzels voelen soms wat vergezocht en het spel voelt daarnaast soms behoorlijk opgerekt. Vooral de momenten waarop Luigi terug moet keren naar eerder bezochte locaties om op zoek te gaan naar een spookkat, voelen als een wel erg simpel hergebruik van omgevingen. Helemaal omdat diezelfde eentonige zoektocht ook nog eens herhaald wordt op een aantal andere verdiepingen.

Daarnaast laat het spel op allerlei andere manieren wat steekjes vallen. Zo introduceert dit derde deel meerdere elementen die maar een enkele keer terugkeren of erg vrijblijvend voelen. Er worden Boo’s in het hotel geïntroduceerd, maar vervolgens wordt het nooit aangehaald of aan het hoofdverhaal gekoppeld. Ze zijn geheel vrijblijvend op te jagen. Zelfs bij het berekenen van de eindscore lijken ze niet mee te tellen. Ook een speciale upgrade van de Poltergust heb je maar een enkele keer nodig en wordt daarna weer vergeten.

luigis mansion
luigis mansion
luigis mansion

Kunstmatig aangedikt

Vooral dat laatste is jammer, want voor een game die gemakkelijk tien uur duurt weet Luigi’s Mansion 3 in die gehele speeltijd eigenlijk maar weinig nieuwe gameplayelementen te introduceren. Alle vaardigheden die nodig zijn om te overleven worden al snel uitgedeeld, waardoor Luigi het de rest van het spel het met hetzelfde arsenaal moet doen. Dat komt de afwisseling niet ten goede, omdat je eigenlijk steeds met hetzelfde bezig bent. Het was wellicht leuker geweest om het ontgrendelen van nieuwe vaardigheden wat meer te verspreiden over de game.

Dat is jammer, want er is ook veel waar Luigi’s Mansion 3 in uitblinkt. De animaties van de doodsbange Luigi blijven het hele spel lang geestig en iedere verdieping zit volgestopt met geheimen. Wie elke juweel en edelsteen wil vinden is verplicht om langer dan een nachtje in dit spookhotel te vertoeven.

Luigi’s Mansion 3 biedt daarnaast een verrassende hoeveelheid manieren om het spel met andere samen te spelen. Het hoofdverhaal is bijvoorbeeld in co-op te spelen. Het wordt daardoor wel een stukje makkelijker. Geschikter voor een potje co-op spokenjagen is de Scarescraper-modus. Hierin kunnen meerdere Luigi’s het in teams tegen geesten opnemen in willekeurig samengestelde spookhuizen. Het is een leuke en bijzonder chaotische manier om samen op spokenjacht te gaan en omdat de missiedoelen en locaties steeds net even anders zijn, is het goed voor herhaling vatbaar. Iets vrijblijvendere lol is er te vinden in Screampark. In deze minigames worden er onderdelen uit het hoofdverhaal slim hergebruikt om de competitie aan te wakkeren. Zo is er een strijd om muntjes in rubberbootjes en een minigame waarin spelers als teams de meest waardevolle spoken moeten vangen .

Luigi’s Mansion 3 weet dankzij de ongeveer tien uur durende singleplayer en uitgebreide multiplayerspeelstanden wel echt alles uit de gameplayformule van spokenjagen te halen. Daarom lijkt het ons ook niet minder dan gepast dat Luigi na dit derde en meest uitgebreide avontuur eens op een welverdiende vakantie zonder spoken gaat.

Luigi’s Mansion 3 is vanaf 31 oktober verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

God of War: The Card Game nu te koop Activision verdraait Amerikaanse oorlogsmisdaad
8

Reacties op: Luigi’s Mansion 3 is geestig maar spookt niet na

• **Guitar_Hero**

• 28 oktober 2019 16:53
    Ik ben zelf erg benieuwd naar deze game. Gelukkig zijn van de 57 reviews op metacritic er tot nu toe maar 4 onder de 8, en zelfs een 7,5 is zeker niet slecht.

• clandestine666

• 28 oktober 2019 17:53
    Een 9.2 op PU.nl maarja die review is dan ook van Jurjen. Ik denk wel dat ik 'm nog een keer aanschaf, ik doe niet al teveel met de Switch momenteel en het ziet er zo leuk kleurrijk en sfeervol uit!

• watashi wa maurice desu.

• 28 oktober 2019 18:50
    7,5 is eigenlijk wel wat ik van deze game had verwacht. En eigenlijk is dat ook niet eens een slechte score. Enkel in deze tijd waarbij men enkel oog heeft voor de toppers lijkt deze score laag.
    Maar wie was niet blij met een 7,5 voor Frans, Engels of duits( of vul elk vak maar in waar je behoorlijk slecht in was)?
    Dus ik zal deze game nog wel checken maar nu even niet. Ik ben nog bezig een paar anderen door te spelen.
    Anders blijf ik mijn uitspelen uitstellen en dat lijkt tegenwoordig vaker regel dan uitzondering bij mij. en dus wil ik nu eerst even bewust wat games het einde halen. Hahahah

• the_ghostmen

• 29 oktober 2019 09:51
    Ha als de game op playstation of xbox was uitgekomen had deze game een 5.5 gekregen.

• Krytuun

• 29 oktober 2019 11:12
    Luigi is life. Dat gezegd hebbende, ik snap de score wel.
    Het is gewoon een leuke game, en je weet wat je er van verwacht toch?
    Ik ben het ook eens met Watashi hierboven, een 7,5 is een een hele nette score, maar met de huidige graadmeter moet iets blijkbaar 85+ zijn om goed te zijn.

Hij staat op mn wishlist, eerst ff wat andere games voltooien, maar ik heb wel zin in Luigi's Mansion 3.

• coolharry

• 30 oktober 2019 19:37
    Eigenlijk wil ik al heel lang graag een keer een luigi's Mansion spelen, maar de minpunten zijn precies de dingen waar ik op basis van de trailer al bang voor was. Verwacht dan eigenlijk ook niet dat ik hem ga kopen, al twijfel ik nog een klein beetje.

• melody

• 31 oktober 2019 10:24
    Ik ga hem wel een keer halen. Weer eens zin in. Jammer dat deel 2 alleen op handheld is verschenen.

• Heiny Reimes

• 1 november 2019 09:08
    Kortom hij is net zo leuk nu als op de Gamecube. De reviews waren toen ook van dit kaliber en mijn persoonlijke ervaring paste hier uitstekend bij. Tijdens de Gamecube hoorde je er ook bijna niets meer over onder alle andere gamers (zeker vergeleken met F-zero, Sunshine, Kart etc)

Op de één of andere manier heeft de game toch wel naderhand een soort cult status gekregen en heeft het de verwachtingen (niet echt terecht) verhoogd.

Dus zeker geen slechte titel en gezien hoe het werd ontvangen in het verleden, geheel in de lijn gebleven