Luigi's Mansion | Gamer.nl

De GameCube lanceert zonder Mario, dat weten we nou allemaal wel halen uit Amerika en Japan doen ons geloven dat de game die er is in plaats van de Mario game, Luigi's Mansion, maar een matige game is. Is dit daadwerkelijk zo?

Luigi's Mansion begint als Luigi door een donker bos loopt, verdwaalt. Hij zoekt een huis wat hij heeft gewonnen in een wedstrijd, een wedstrijd waar hij nooit aan heeft deelgenomen. In zijn dolle enthousiasme had hij gelijk zijn broer Mario gebeld, en de afspraak gemaakt elkaar te ontmoeten in de hal van het huis.

Als Luigi eindelijk het huis vindt, is er geen spoor van Mario te bekennen. Na wat rond te hebben gelopen komt de groene loodgieter wel een profe or tegen. Deze profe or heeft Mario gezien, en vreest het ergste voor hem. Het huis wat Luigi namelijk gewonnen zou hebben, zit vol met geesten, en is voor iemand zonder de hulp van de profe or met zijn handige tools te beschouwen als een dodenhuis, een huis dat je niet overleeft!. Luigi besluit Mario te gaan zoeken, en krijgt als hulpmiddel de 'Poltergust 3000' mee, een soort superstofzuiger die spoken kan vangen, en als het moet ook kan blazen. Eenmaal in het bezit van deze Poltergust 3000 begint je avontuur door het spookhuis.

Het spokenzuigen kan beginnen. Een spook zuig je op door eerst zijn hart zichtbaar te maken. Dit gebeurd in de meeste gevallen door simpelweg je zaklantaarn op hem te laten schijnen. Zijn hart zal verschijnen, met daaronder een nummer. Vanaf dat moment kun je beginnen met zuigen, door op de R te drukken. Het spook zal uit alle macht proberen weg te komen, maar door in de tegengestelde richting te sturen als dat het spook vliegt zal het nummer onder zijn hart langzaam teruglopen. Is het eenmaal gereduceerd tot 0 zal je spook met een zucht in je opgevoerde stofzuiger verdwijnen.

Er zijn echter spoken die wat meer van je vragen voordat hun hart zichtbaar wordt. Zo moet je bij een bepaald spook bijvoorbeeld zijn schommelstoel laten bewegen, waardoor zijn hart tevoorschijn komt. Een ander spook laat zich verslaan door het gordijn open te doen, waardoor een ijzig koude lucht haar hart zichtbaar zal maken. Deze spoken heten 'gallery spoken', nadat je ze hebt opgezogen zal profe or E. Gadd ze via een speciaal apparaat veranderen in schilderijen.

Spoken kun je ook 'verliezen'. Zo zal het meer dan eens gebeuren dat je een spook opzuigt en dat hij halverwege weer verdwijnt. Het is dan simpelweg een feit van opnieuw beschijnen met je licht om weer verder te gaan met zuigen. Het nummer onder zijn hart zal dan hetzelfde zijn als op het moment dat je hem 'verloor'.

Terwijl je aan het zuigen bent laten de spoken ook veel attributen vallen, zoals parels, hartjes en dergelijke. Wat vervelender zijn de paddestoelen die er tijdelijk voor zorgen dat je klein wordt. In kleine toestand kun je niet zuigen, en zal het spook vrij spel hebben.

Nadat je alle spoken in een kamer hebt opgezogen zal het licht aangaan, wat aangeeft dat je die kamer hebt 'uitgespeeld'. Op dit moment komt een ander type spook in Luigi's Mansion naar voren, de zogenaamde 'Boo'. In bijna elke kamer die je hebt uitgespeeld zit er eentje, meestal verstopt in een kist, onder een stoel of iets dergelijks. In de hele game zijn 50 Boo's te vinden. Je hoeft ze niet noodzakelijkerwijs allemaal op te zuigen, maar sommige kamers vereisen een bepaald aantal opgezogen Boo's voordat de deur opengaat. Boo's opzuigen gaat in principe hetzelfde als het opzuigen van gewone spoken, op het feit na dat 'tegensturen' niet zoveel zin heeft, de Boo zal zich dan losrukken uit je 'zuigstraal' en weer vrolijk verder rondzweven.