Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review

Lucky's Tale

Super Mario VR

Geschreven door Bastiaan Vroegop op

Conclusie

  • Baanbrekend is Lucky's Tale niet, maar de game laat zien hoe leuk een platformer in virtual reality kan zijn.
    Score: 70 Goed
    • Leuke, kleurrijke wereld, kijkdooseffect in vr is tof
    • Niet heel lang, valt in herhaling

Iedereen die een Oculus Rift koopt, krijgt er een vrij opmerkelijke game bij. Lucky's Tale is een 3D-platformer vergelijkbaar met Super Mario 64 en Banjo Kazooie, op het eerste gezicht niet een heel logisch genre voor virtual reality. Je speelt Lucky's Tale vanuit de derde persoon – met je hoofdbewegingen bestuur je de camera. Bijzonder, maar dat is niet de enige aantrekkingskracht: Lucky's Tale is ook één van de leukere vr-games die we hebben gespeeld.

Iedereen die is opgegroeid met platformers voor de Nintendo 64 en eerste PlayStation zal zich in Lucky's Tale meteen thuis voelen. Je speelt een klein vosje wiens vriendje wordt ontvoerd – een verhaal dat slechts als excuus dient om alle kleurrijke levels te doorkruisen. Dat doe je met de gebruikelijke vaardigheden: een dubbele sprong, een sla-knop en een flinke stomp vanuit de lucht, zodat je vijanden extra hard kunt pletten. Ieder level heeft een duidelijk begin en een eind, met daartussen geheime paden waar je bijvoorbeeld extra munten vindt.

Heel innovatief is Lucky’s Tale niet. Als je een klassieke 3D-platformer hebt gespeeld, dan vind je hier weinig nieuws. We hebben het hier echter over een genre dat in 2016 nog maar weinig aandacht krijgt, waardoor Lucky's Tale aanvoelt als een homage aan een uitstervend genre. Een genre dat bekendstond om zijn kleurrijke omgevingen, lage tempo en relaxte muziek; dingen die je steeds minder in games voorbij ziet komen.

Kijkdoos

Omdat je de gamewereld vanuit de derde persoon bekijkt, krijg je eigenlijk nooit het idee er zelf te zijn. Je bent slechts een toeschouwer midden in de spelwereld. Wanneer je een heuvel opklimt kijk je omhoog om te zien waar Lucky naartoe moet. De bocht om? Dan draai je met je hoofd om even om het hoekje te kijken.

Je krijgt het idee middenin een kijkdoos te zitten. Tegelijkertijd zet de game je op rails door de spelwereld. Je hoeft slechts af en toe je hoofd of lichaam draaien, omdat de camera van het spel geleidelijk met je meedraait. Het maakt Lucky's Tale een vrij lichte vr-game, die niet al teveel van je vraagt. We merkten daarom ook dat we ons amper gedesoriënteerd voelden als we de Rift achteraf weer af deden.

Lucky's Tale zou in theorie prima werken zonder virtual reality, maar de VR-bril voegt wel degelijk iets toe. Het is een manier om jezelf volledig in de wereld onder te dompelen, zonder dat je vanuit de ogen van een personage kijkt. Deze game is een voorbeeld voor toekomstige titels. Hopelijk kunnen we bijvoorbeeld Yooka-Laylee op een dag op dezelfde manier spelen.

Beetje kort

Niet dat Lucky's Tale een perfect voorbeeld van een platformer is. De korte speelduur is bijvoorbeeld wat teleurstellend: binnen een uur of vier ben je wel klaar. Je kunt levels dan herspelen om collectables te verzamelen, maar het leveldesign is nou ook weer niet zó prikkelend dat de game zich hier echt voor leent.

Ook zit er weinig ontwikkeling in Lucky’s Tale. In de eerste paar levels worden er obstakels en vijanden geïntroduceerd die daarna (te) vaak worden hergebruikt. Levels blijven leuk genoeg om je daar niet te veel aan te storen, maar een gevoel van repetitie is op een gegeven moment onvermijdelijk.

Met zijn vier uur speelduur is Lucky's Tale misschien wel een perfecte game om bij de Rift te worden aangeboden. Het spel is een testcase: het geeft een voorproefje van wat platformers in vr kunnen zijn. Tegelijkertijd doet het terugverlangen naar klassiekers van dezelfde soort. Een prima tussendoortje, die je toch gratis bij je Rift krijgt.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Twitch vindt manier om viewbots te stoppen Zelf muziekvideo's maken met Just Sing
4

Reacties op: Lucky's Tale

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • MacUseless

    • 1 jaar, 3 maanden geleden
    Het is (zeker als je niet veel ervaring hebt met VR) een leuk spelletje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Excalibur82

    • 1 jaar, 3 maanden geleden
    Door dit spel ben ik in gaan zien dat derdepersoons spellen in VR toch heel leuk kunnen zijn. Daar waar ik eerst dacht dat VR eigenlijk alleen geschikt zou zijn voor eerstepersoons spellen.

    Verder helemaal eens met de review. Aardig spel voor vier uur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GoRightAhead

    • 1 jaar, 3 maanden geleden
    Fijne review Bas! Ik zal geen VR headset aanschaffen binnen korte tijd, maar ik ben wel blij dat er al heel wat goede (al dan niet kleine/korte) games worden uitgebracht. Zorgt wel voor vertrouwen in de technologie en ontwikkelaars. Hopen dat VR komend jaar wel ergens in een winkel uit te proberen zal zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 1 jaar, 3 maanden geleden
    @GoRightAhead Bedankt! En ja, ik hoop vooral dat mensen het voorbeeld van Lucky's Tale gaan volgen. Geef mij maar grotere games volgens dit principe. :) Kan VR tof en veelzijdig maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.