Review

LotR: BFME II: The Rise of the Witch-King
subtitle
The Rise of the Witch-King is een aardige uitbreiding voor The Battle for Middle-Earth 2. De nieuwe Angmar-campagne is vermakelijk, maar doet een aantal dingen niet goed. Toch moeten fans van The Battle for Middle-Earth deze aanvulling zeker gaan halen, omdat de uitbreiding voortborduurt op hetzelfde concept. Ook voegt de add-on tamelijk wat dingetjes toe die fans zullen appreciëren. Maar uiteindelijk is The Rise of the Witch-King een standaard uitbreiding die niet zo memorabel is dat het je lang zal heugen.
- Pluspunten
- De campagne is redelijk vermakelijk. De game voegt kwantitatief een aantal goede dingen toe. Grafisch in orde
- Minpunten
- De campagne is niet meeslepend of memorabel. De nieuwe Angmar-factie voelt niet uniek of differentiërend aan. Een te groot aantal kleine, irriterende foutjes. Niet al te lang
intro text
Afgebrande hutjes.
Platgestampte Hobbits. Doodgeslagen boeren. En een grinnikende snoodaard met
een ijzeren troon. In The Rise of the Witch-King, de uitbreiding van de
strategiegame Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth 2 zul je dood en
verderf moeten zaaien met de Angmar-legers, om zo de provincie Arnor onder
controle te krijgen.Als je de derde film van Lord of the Rings, The Returing of
the King, hebt gezien, dan had je vast opgemerkt dat de Tovenaar-Koning daar
een schlemielig bijrolletje in vertolkte. Hij kwam aan op zijn fell beast, werd neergemept
door een Hobbit en doodgemaakt door een vrouw, voordat hij de profetische zin
“No man can kill me” had geuit. Deze uitbreiding speelt zich dan ook ver vóór
de films af, waardoor het filmische LotR-gevoel, dat ook al een beetje afwezig
was bij Battle for Middle-Earth 2, er niet echt is.
De campagne telt acht missies waarin je de opkomst en
overwinning van de Tovenaar-Koning speelt en een epiloog van één missie waarin
je zijn rijk de genadeklap bezorgt. De campagne staat in het teken van de
ijzige afkomst van deze Tovenaar-Koning, wat tot uiting komt in bijvoorbeeld je
fort en de speciale krachten (ijzig terrein, lawine, gigantische sneeuwwolf). Je
zult niet al te lang bezig zijn met deze campagne, wat meteen een minpunt is.
Een aantal missies heb je al na een half uurtje uitgespeeld, en over sommige
zul je zo’n twee uur doen. De missies waarover je langer doet, bestaan echter
vooral uit een grote basis met een solide verdediging opbouwen, eenheden pompen
en een grootschalige aanval uitvoeren.
De campagne is vermakelijk, maar kent een aantal
tekortkomingen. Zo voelt de Angmar-factie niet wezenlijk verschillend van
andere facties: alle standaard eenheden zijn aanwezig en zelfs de speciale
krachten differentiëren niet ten opzichte van de andere strijdende partijen. De
kunstmatige intelligentie is bij vlagen matig. Zo zul je op een gegeven moment
een grote basis met verschillende gedeeltes met de grond gelijk moeten maken.
Als je de gehele linkerzijde vernietigt met je helden, katapulten en speciale
krachten, zullen de vijandige eenheden die in groten getale in het midden staan,
helemaal niets doen.Ook de manier waarop de epiloog uit te spelen is, is
beschamend: met een speldenprikje lok je de Tovenaar-Koning, waarna hij in zijn
eentje (ter verduidelijking: hij heeft tientallen eenheden ter beschikking)
stil gaat staan tussen jouw drie helden, terwijl hij door Enten onder vuur
wordt genomen. Zo zijn er nog tal van punten op het gebied van kunstmatige
intelligentie die de game geen goed doen. Het geheel voelt al met al erg onnatuurlijk
aan. Er zijn genoeg momenten waarop de vijand je in principe meteen zou kunnen
afmaken, maar pas met te kleine groepjes begint aan te vallen als jij je basis
hebt opgebouwd. Verder is het vaak voorgekomen dat een aanval uitvoeren op een
poort simpelweg niet lukte, ondanks verwoed klikken. Ook de computergestuurde
vijand liep soms maar een beetje rond voor mijn muren terwijl hij doodgemaakt
werd door torens. Tevens is het vaak zo dat eenheden ‘goed moeten gaan staan’
voordat ze hun aanval kunnen uitvoeren. Dit zorgt voor enige irritatie.Hoewel dit alles zeer negatief klinkt, is The Rise of the
Witch-King zeker geen slechte uitbreiding. Kwantitatief zijn er namelijk een
aantal leuke aanvullingen. Zo krijgen alle verschillende partijen er aardig wat
eenheden bij en zijn er verbeteringen in de ‘creëer-een-held’-optie en in ‘War
of the Ring’. Grafisch gezien kan The Rise of the Witch-King nog prima mee. Op
het visuele vlak voelt de game geenszins gedateerd aan, hoewel we met
bijvoorbeeld Company of Heroes toch al veel grafisch RTS-geweld over ons heen
hebben gekregen. En hoewel de campagne een paar tekortkomingen kent, is het
een leuke ervaring. Het zet de lijn voort die The Battle for Middle-Earth 2
heeft ingezet: een solide RTS die beter is dan zijn voorganger en op geen enkel
belangrijk vlak tekort komt, maar ook nergens in uitblinkt. In zekere mate is
de campagne een verslavende aangelegenheid: het spel verloopt uitermate
vloeiend, de interface en de manier van besturen zijn laagdrempelig en
gebruiksvriendelijk, en er zit geen een missie in die zo tegenvalt dat je je er
doorheen moet worstelen. De helden zijn tamelijk cool (zoals bijvoorbeeld de
oppertrol Rogash) en als je de ene na de andere superkracht uit je mouw schudt,
speel je de game met een glimlach op je gezicht. Fans zullen de tekortkomingen
dan ook voor lief nemen en heel veel plezier beleven aan The Rise of the
Witch-King, aangezien Electronic Arts op de belangrijkste punten geen steken
laat vallen.
Al met al is The Rise of the Witch-King simpelweg een
vermakelijk spelletje waarmee liefhebbers goed de tijd zullen doorkomen. Hoewel
de game een aantal dingen niet zo goed doet, is het toch een aanrader voor fans
van The Battle for Middle-Earth 2. De game borduurt namelijk voort op de
formule van dit spel, en voegt bovendien in kwantitatief opzicht een aantal
goede dingen toe.
Reacties op: LotR: BFME II: The Rise of the Witch-King
batlefieldhunk
Dark Sepiroth
Het gaat om de kwaliteit en spelervaring en om heel eerlijk te zijn heb ik bijna geen een Lord of the rings game gezien die dat had. Meeste van die games moesten zo snel mogelijk uitgepoept worden in de hype die erom is ontstaan vanuit de film. Men was in mijn ogen te veel gericht op kassa kassa en nog een kassa omdat de kans groot is dat een gedeelte van het publiek wel een game koopt met de naam LOTR erop. Nu hebben ze het in mijn ogen gewoon na zoveel keer vernaggeld. God behoede dat er nog zo'n game uit komt.
Untitled Player
anonymous
drone99
TripleDad
Crazyforyou
Als ik de screens zie lijkt dit niet op hoe ik speel, ik heb de units niet zo los over het veld staan, anders kun je ze nooit goed selecteren.
SpookDeMc
knightofni
c&c nr etc noem ik toch wel gericht zijn op kassa en nog eens kassa
kaalschaap
Ronn
slayernl
btw langste titel van een westers spel like EVER
Gransdarkeye
Voor de rest leek het me wel een leuke uitbreiding
Tiijn
Maar ik heb ook echt zin in Sepreme Commander
Die lijkt me vetter
BTW het is Nazgûl
Gransdarkeye
Gransdarkeye
Grizzz
Typhoon50
Gransdarkeye
Edit: generals online
Revolt
Verder ben ik het volkomen met je eens. Maar de skirmishgames blijven al met al leuk, maar dan wel met de fracties die ik het leukst vind en op bekende terreinen uit de film