Al voor de derde keer ga ik met Lost Planet aan de slag. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat ik zo naderhand wel weet wat er mag verwacht worden van dit spel. Maar wat nou als je nog nooit eerder de kans hebt gehad om met deze ijskoude shooter aan de slag te gaan? Kan Capcom, na eerst de Xbox 360- en PC-gamers te verleiden, ook wat fans sprokkelen binnen het PlayStation 3-kamp? Om meteen een antwoord te geven op de vraag in de inleiding: het lijkt me sterk. Lost Planet heeft, zoals we dat in de preview van de PS3-versie al aangaven, grotendeels zijn beste tijd gehad. Het concept achter het spel zit echter nog steeds goed: de speler gaat op pad met een jonge knaap die een hele verzameling aan insect achtige wezens aan gort moet knallen. En zeg nu zelf, lelijke monsters doorzeven met kogels blijft zelfs na de honderdste keer nog leuk. Bovendien hangen alle levels met verhalende tussenfilmpjes aan elkaar die het achterliggende verhaal uit de doeken doen. Niets aan het handje, totdat we wat verder gaan kijken.   Waar het spel wel degelijk steken laat vallen is op technisch vlak. Terwijl Lost Planet op de Xbox 360 en PC redelijk smakelijk voor de dag kwam, heeft de game op de console van Sony regelmatig problemen om al hetgeen er gebeurt fatsoenlijk weer te geven. Dat merk je vooral aan de framerate die tijdens actievolle momenten redelijk naar beneden durft te duiken. Dit zou absoluut niet mogen, en wel om twee redenen. Allereerst heeft Capcom genoeg tijd gehad (anderhalf jaar) om Lost Planet voor de Playstation 3 klaar te stomen en alle oneffenheden eruit te halen. Ten tweede moet het spel voordat je ermee aan de slag kunt gaan maarliefst twaalf volledige minuten installeren op de harde schijf van je console, wat volgens mij toch als effect zou mogen hebben dat alles soepel kan worden weergegeven. Niet is echter minder waar. Toegegeven, de laadtijden zijn wat korter geworden in vergelijking met de andere versies, maar dat weegt niet op tegen de genoemde technische mankementjes. Grafisch weet Lost Planet zich verder wel staande te houden, al zijn er ondertussen een heleboel mooiere titels voor de PlayStation 3 verschenen. Ik vraag me dan ook af waarom iemand überhaupt nog zin zou hebben om met deze shooter aan de slag te gaan.   Nog vreemder is het feit dat men niet eens de moeite heeft gedaan om de mindere punten die in de voorgaande twee versies al aanwezig waren op te lossen. Zo kan het hoofdpersonage nog steeds niet fatsoenlijk boven zich kijken, blijft de besturing een ongelofelijk slome bedoeling en reageren de VS-suits (de typisch Japanse robots waarmee je soms ten strijde kan trekken) veel te laat op je commando's. Tel daarbij op dat je ook nog eens de achievements uit de Xbox 360-versie moet missen en je snapt wel dat deze uitgave van Lost Planet de zwakste versie tot nu toe is. Mocht je deze game toch kost wat kost in je bezit willen hebben, dan valt er vooral plezier te halen uit de gevechten met de eindbazen. Deze confrontaties zijn nog steeds lekker heftig en doen vaak denken aan spelmomenten uit Metroid Prime en Halo, niet bepaald de minste titels dus. Verder is er vast ook nog wel wat te beleven als je het spel online gaat spelen, waar vooral de mogelijkheid om met zestien spelers tegelijk deel te nemen aan een match voor het nodige vermaak kan zorgen. Ben je echter niet iemand die absoluut alle PlayStation 3-spellen in huis moet hebben, laat deze titel dan mooi liggen en stop Call of Duty 4 of Resistance: Fall of Men nog eens in je console.