We bevinden ons ondertussen alweer in de maand juli en nog steeds doet de weergoden ons geloven dat we ons bevinden in een of andere gure herfstmaand. Nog even en je zou verwachten dat het binnenkort winter zal worden en er pakken sneeuw uit de lucht zullen vallen, zo wisselvallig is het de laatste tijd. Het is net alsof ontwikkelaar Capcom precies op dit soort klimaat gewacht heeft om Lost Planet, een shooter die zich overwegend afspeelt in besneeuwde landschappen, te herlanceren voor de PC. Wij gingen (tijdens alweer een regenbui) aan de slag met deze ijskoude game. Lost Planet verscheen rond eind januari reeds voor de Xbox 360 en kreeg toen van ons een zeven met zich mee: een quotatie die bij Gamer synoniem staat voor een spel dat prima in orde is, maar nooit als een uitblinker gezien zal worden. Ook fans van het eerste uur hadden na het spelen van deze frigide shooter het gevoel een toffe game gespeeld te hebben, al bleven ze nog wat op hun honger zitten. Welnu, de PC-versie van Lost Planet laat een gelijkaardig gevoel achter, men heeft namelijk inhoudelijk zo goed als niets aangepast.

Het verhaal van Lost Planet draait nog steeds rond de stoere Wayne: een jongeman die zint op wraak nadat zijn vader brutaal afgemaakt werd door een kwaadaardige groepering. Gaandeweg moet je, zoals in zowat elk schietspel, heel wat tegenstanders neerleggen voordat je uiteindelijk korte metten kunt maken met de leider van je gezworen vijandige organisatie. Het verhaal bevat, net zoals op de Xbox 360, nog steeds de nodige plotwendingen die het geheel interessant moeten maken, al stelt het allemaal nog steeds weinig voor en dienen de tussenfilmpjes meestal gewoon als opvulling tussen de missies. Het is verder spijtig dat Capcom niet eventjes wat meet moeite heeft gedaan om enkele tenenkrommend slechte dialogen te herschrijven. Maar goed, de essentie van Lost Planet ligt nog steeds bij het afknallen van horden bad guys, en dit niet enkel in menselijke vorm. Naast personen uit vlees en bloed moet je het namelijk ook opnemen tegen de Akrid, een agressief buitenaards ras dat de planeet heeft overspoeld. Deze insectachtige beesten dienen niet alleen verwijderd te worden omdat ze mensen hinderen, telkens je zo'n Akrid weet te doden laat het beest ook een plasje broodnodige energie achter. De energievoorraad van de bewoners van E.D.N. III, de bevroren planeet waarop het Lost Planet zich afspeelt, is namelijk nagenoeg helemaal verdwenen en het enige alternatief is het oranje spul dat in de lichamen van de Akrid zit. Die buitenaardse smurrie gebruikt men onder andere om zich warm te houden, en ook jij als speler zal daarvan gebruik moeten maken.

Wayne heeft, net zoals alle andere bewoners van E.D.N. III, last van het ijzige klimaat met als gevolg dat zijn energiepijl constant zal zakken (je lichaam vraagt namelijk energie van je om je op natuurlijke wijze warm te houden). Eens Wanye helemaal geen energie meer over heeft zal zijn levenskracht stilaan beginnen afnemen, waarna de dood snel zal volgen. Om Wayne niet te laten sterven moet je dus voortdurend energie zien te verzamelen om in leven te blijven. Dit doe je door de reeds vermelde energieplassen die de Akrid achterlaten op te zuigen. Voor mensen die Lost Planet reeds op hun Xbox 360 speelden zal dit allemaal erg vertrouwd in oren klinken. Toch zijn er enkele merkbare verschillen tussen de twee versies. Met name de manier waarop je Wayne met het toetsenbord en de muis moet besturen kan voor de nodige frustratie zorgen. Capcom heeft inhoudelijk niets aangepast, maar ook de lome manier van bewegen is behouden gebleven. In een third person shooter op een console laat men met het hoofdpersonage met opzet wat trager en slomer bewegen, dit omdat thumbsticks niet geschikt zijn voor al te snelle acties. Op de PC verwacht je echter dat het mikken een heel stuk vlotter gaat, maar spijtig genoeg is er ook aan de besturing niets veranderd. Het gevolg is dat het, nog meer dan op de Xbox 360, onnatuurlijk lang duurt voordat je Wayne bijvoorbeeld naar het plafond kunt laten mikken. Capcom laat daarom weten dat je Lost Planet het best kunt spelen door je Xbox 360-controller op je PC aan te sluiten, maar doordat niet iedereen zo'n ding in huis heeft is dit een gare oplossing. Toch is er aan de manier waarop je Lost Planet op de PC dient te besturen (met muis en toetsenbord dus) ook een voordeel verbonden: mikken mag dan wel trager verlopen dan in elke andere shooter, het maken van headshots verloopt een heel stuk makkelijker dan dat op de Xbox 360 het geval was. Het is namelijk vaak zo dat een wapen beter te besturen valt op de PC dan op een console, en bij Lost Planet is dat niet anders. Gelukkig wen je na een tijdje spelen wel aan de slome manier van bewegen, waarna je weer volop kan gaan genieten van de unieke stijl van de game.

Lost Planet is, ook op de PC, een vermakelijk spel waarin enkele erg memorabele momenten verwerkt zitten. Vooral de gevechten tegen de vaak gigantisch grote eindbazen zijn nog steeds zwaar indrukwekkend, vooral doordat het spel er op de PC nog een tikkeltje beter uitziet dan op de Xbox 360. Dit komt doordat Lost Planet, naast met versie negen, ook met DirectX 10 te spelen valt. Daarnaast heeft Capcom het spel ook voorzien van een hogere resolutie en enkele andere upgrade-opties die volledig naar eigen smaak aangepast kunnen worden. Wil je echter alle toeters en bellen van Lost Planet aanzetten, dan zal je computer voorzien moeten zijn van enkele zware stukken hardware. Capcom heeft er duidelijk voor gezorgd dat hun game er nog wat mooier dan voorheen uitziet, maar de Japanse ontwikkelaar heeft toch nog wat steken laten vallen. De PC-versie van Lost Planet heeft namelijk te kampen met nogal vervelende foutjes die makkelijk vermeden konden worden mocht men het spel nog eens grondig getest hebben voor het in de winkels (en via Steam) aan te bieden. Zo is het voor vijanden soms mogelijk om Wayne door plafonds heen aan te vallen zonder ze te breken, zijn sommige muurtjes om onduidelijke redenen beklimbaar en andere weer niet en doet de camera soms verschrikkelijk vervelend, vooral als je in een van de Vital Suits kruipt. Dit zijn gigantische robots waarin een mens plaats kan nemen om ze op die manier rechtstreeks te besturen. Terwijl een Vital Suit bedienen lekker stoer aanvoelt doet de genoemde camera zijn werk niet naar behoren doordat deze, eens je plaatsneemt in zo'n robot, zich opeens achter je Vital Suit bevindt. Het logische gevolg is dat de camera de speler het zicht ontneemt, iets wat erg frustrerend kan werken tijdens hectische shoot-outs.

Naast een (korte) singleplayer bevat Lost Planet ook nog een multiplayer mode waarin je met modes als Elimination en Team Elimination aan de slag mag gaan. Spijtig genoeg was het voor ons niet mogelijk om online met Lost Planet wat te gaan knallen, het spel vond simpelweg geen matches waaraan we konden deelnemen. Ook zelf een potje opstarten hielp niet, er kwam geen enkele speler aankloppen om te mogen meedoen. Verwacht echter niet al teveel van het online gedeelte: Lost Planet ziet er in multiplayer online grotendeels hetzelfde uit als op de Xbox 360, en ook daar is er op dit moment niet al teveel animo meer te vinden om online te spelen.