Lost Planet: Extreme Condition (PC) | Gamer.nl

We bevinden ons ondertu en alweer in de maandjuli en nog steeds doet de weergoden ons geloven dat we ons bevinden in een ofandere gure herfstmaand. Nog even en je zou verwachten dat het binnenkortwinter zal worden en er pakken sneeuw uit de lucht zullen vallen, zowi elvallig is het de laatste tijd. Het is net alsof ontwikkelaar Capcomprecies op dit soort klimaat gewacht heeft om Lost Planet, een shooter die zichoverwegend afspeelt in besneeuwde landschappen, te herlanceren voor de PC. Wijgingen (tijdens alweer een regenbui) aan de slag met deze ijskoude game.Lost Planetverscheen rond eind januari reedsvoor de Xbox 360 en kreeg toen van ons een zeven met zich mee: een quotatie diebij Gamer synoniem staat voor een spel dat prima in orde is, maar nooit als eenuitblinker gezien zal worden. Ook fans van het eerste uur hadden na het spelenvan deze frigide shooter het gevoel een toffe game gespeeld te hebben, albleven ze nog wat op hun honger zitten. Welnu, de PC-versie van Lost Planetlaat een gelijkaardig gevoel achter, men heeft namelijk inhoudelijk zo goed alsniets aangepast.

Het verhaalvan Lost Planet draait nog steeds rond de stoere Wayne: een jongeman die zintop wraak nadat zijn vader brutaal afgemaakt werd door een kwaadaardigegroepering. Gaandeweg moet je, zoals in zowat elk schietspel, heel wattegenstanders neerleggen voordat je uiteindelijk korte metten kunt maken met deleider van je gezworen vijandige organisatie. Het verhaal bevat, net zoals opde Xbox 360, nog steeds de nodige plotwendingen die het geheel intere antmoeten maken, al stelt het allemaal nog steeds weinig voor en dienen detu enfilmpjes meestal gewoon als opvulling tu en de mi ies. Het is verderspijtig dat Capcom niet eventjes wat meet moeite heeft gedaan om enkeletenenkrommend slechte dialogen te herschrijven. Maar goed, de e entie van LostPlanet ligt nog steeds bij het afknallen van horden bad guys, en dit niet enkel in menselijke vorm.Naast personenuit vlees en bloed moet je het namelijk ook opnemen tegen de Akrid, eenagre ief buitenaards ras dat de planeet heeft overspoeld. Deze insectachtigebeesten dienen niet alleen verwijderd te worden omdat ze mensen hinderen,telkens je zo'n Akrid weet te doden laat het beest ook een plasje broodnodige energieachter. De energievoorraad van de bewoners van E.D.N. III, de bevroren planeetwaarop het Lost Planet zich afspeelt, is namelijk nagenoeg helemaal verdwenenen het enige alternatief is het oranje spul dat in de lichamen van de Akridzit. Die buitenaardse smurrie gebruikt men onder andere om zich warm te houden,en ook jij als speler zal daarvan gebruik moeten maken.

Wayne heeft,net zoals alle andere bewoners van E.D.N. III, last van het ijzige klimaat metals gevolg dat zijn energiepijl constant zal zakken (je lichaam vraagt namelijkenergie van je om je op natuurlijke wijze warm te houden). Eens Wanye helemaalgeen energie meer over heeft zal zijn levenskracht stilaan beginnen afnemen,waarna de dood snel zal volgen. Om Wayne niet te laten sterven moet je dusvoortdurend energie zien te verzamelen om in leven te blijven. Dit doe je doorde reeds vermelde energiepla en die de Akrid achterlaten op te zuigen. Voormensen die Lost Planet reeds op hun Xbox 360 speelden zal dit allemaal ergvertrouwd in oren klinken. Toch zijn er enkele merkbare verschillen tu en detwee versies.Met name demanier waarop je Wayne met het toetsenbord en de muis moet besturen kan voor denodige frustratie zorgen. Capcom heeft inhoudelijk niets aangepast, maar ook delome manier van bewegen is behouden gebleven. In een third person shooter op een console laat men met het hoofdpersonagemet opzet wat trager en slomer bewegen, dit omdat thumbsticks niet geschikt zijn voor al te snelle acties. Op de PCverwacht je echter dat het mikken een heel stuk vlotter gaat, maar spijtiggenoeg is er ook aan de besturing niets veranderd. Het gevolg is dat het, nogmeer dan op de Xbox 360, onnatuurlijk lang duurt voordat je Wayne bijvoorbeeld naarhet plafond kunt laten mikken. Capcom laat daarom weten dat je Lost Planet hetbest kunt spelen door je Xbox 360-controller op je PC aan te sluiten, maardoordat niet iedereen zo'n ding in huis heeft is dit een gare oplo ing. Tochis er aan de manier waarop je Lost Planet op de PC dient te besturen (met muisen toetsenbord dus) ook een voordeel verbonden: mikken mag dan wel trager verlopendan in elke andere shooter, het maken van headshotsverloopt een heel stuk makkelijker dan dat op de Xbox 360 het geval was. Het isnamelijk vaak zo dat een wapen beter te besturen valt op de PC dan op eenconsole, en bij Lost Planet is dat niet anders. Gelukkig wen je na een tijdjespelen wel aan de slome manier van bewegen, waarna je weer volop kan gaangenieten van de unieke stijl van de game.

Lost Planetis, ook op de PC, een vermakelijk spel waarin enkele erg memorabele momentenverwerkt zitten. Vooral de gevechten tegen de vaak gigantisch grote eindbazenzijn nog steeds zwaar indrukwekkend, vooral doordat het spel er op de PC nogeen tikkeltje beter uitziet dan op de Xbox 360. Dit komt doordat Lost Planet,naast met versie negen, ook met DirectX 10 te spelen valt. Daarnaast heeftCapcom het spel ook voorzien van een hogere resolutie en enkele andere upgrade-optiesdie volledig naar eigen smaak aangepast kunnen worden. Wil je echter alletoeters en bellen van Lost Planet aanzetten, dan zal je computer voorzienmoeten zijn van enkele zware stukken hardware.Capcomheeft er duidelijk voor gezorgd dat hun game er nog wat mooier dan voorheenuitziet, maar de Japanse ontwikkelaar heeft toch nog wat steken laten vallen.De PC-versie van Lost Planet heeft namelijk te kampen met nogal vervelendefoutjes die makkelijk vermeden konden worden mocht men het spel nog eensgrondig getest hebben voor het in de winkels (en via Steam) aan te bieden. Zois het voor vijanden soms mogelijk om Wayne door plafonds heen aan te vallenzonder ze te breken, zijn sommige muurtjes om onduidelijke redenen beklimbaaren andere weer niet en doet de camera soms verschrikkelijk vervelend, vooral alsje in een van de Vital Suits kruipt. Dit zijn gigantische robots waarin eenmens plaats kan nemen om ze op die manier rechtstreeks te besturen. Terwijl eenVital Suit bedienen lekker stoer aanvoelt doet de genoemde camera zijn werkniet naar behoren doordat deze, eens je plaatsneemt in zo'n robot, zich opeensachter je Vital Suit bevindt. Het logische gevolg is dat de camera de spelerhet zicht ontneemt, iets wat erg frustrerend kan werken tijdens hectische shoot-outs.

Naast een(korte) singleplayer bevat Lost Planet ook nog een multiplayer mode waarin jemet modes als Elimination en Team Elimination aan de slag mag gaan. Spijtiggenoeg was het voor ons niet mogelijk om online met Lost Planet wat te gaanknallen, het spel vond simpelweg geen matches waaraan we konden deelnemen. Ookzelf een potje opstarten hielp niet, er kwam geen enkele speler aankloppen omte mogen meedoen. Verwacht echter niet al teveel van het online gedeelte: LostPlanet ziet er in multiplayer online grotendeels hetzelfde uit als op de Xbox360, en ook daar is er op dit moment niet al teveel animo meer te vinden om onlinete spelen.