LocoRoco Remastered | Gamer.nl

LocoRoco Remastered | Gamer.nl

Als we terugdenken aan de tijd van de PlayStation Portable, dan dansen er vrolijke figuurtjes met aanstekelijke liedjes in ons hoofd rond. Kleine poppetjes die 'Pata Pata Patapon!' roepen en rollende gekleurde bollen die een tekst als 'pacchonbo-mo-inoinoi chakaretapatton pankorakettonto-n' zo catchy laten klinken dat we wel mee moeten zingen. Of we doen in ieder geval een poging. Een nieuwe groep spelers kan nu van deze muziek genieten, want LocoRoco Remastered is verkrijgbaar voor de PlayStation 4.

Om maar direct met de deur in huis te rollen: LocoRoco Remastered is exact dezelfde game als op de PSP. Het enige verschil is dat de graphics flink aangescherpt zijn. De sprong van het kleine scherm van de PlayStation Portable naar grote 4k-schermen gaat zonder problemen. Dat is uiteraard te danken aan de strakke grafische stijl. Alleen de korte filmpjes bij de start, het eind en tu endoor worden nog in lage resolutie afgespeeld. Dat is wel vaker het geval bij remasters, omdat deze video's anders opnieuw gemaakt moeten worden en dat is zelden de moeite waard. Het is tevens niet echt storend, omdat de filmpjes maar kort zijn.

LocoRoco

Rol op een wereldbol

In de game krijgt een wereldbol een meteoriet op z'n dak. Dit is niet erg, tot er allerlei kwaadaardige wezens uit de meteoriet verschijnen en de wereldbol hulp moet zoeken. De redder in nood is een klein geel blobje dat op pad gaat om het kwaad te verslaan. Dit doet het blobje niet op zichzelf, want hij kan helemaal niet bewegen. Daarom bestuur jij de wereld. Door te kantelen met de rechter of linker trigger, rolt het bolletje naar links of rechts. Door twee knoppen tegelijk in te drukken wordt het bolletje gelanceerd. Zo makkelijk is het.

Met deze simpele besturing ga je door de volledige game heen. De enige andere knop die je nog moet onthouden is het cirkeltje waarmee de blob uit elkaar spat in kleine versies. LocoRoco groeit namelijk als hij een stuk fruit eet. Zodra hij te groot wordt om zich door dunne gangetjes te wurmen, kun je met het cirkeltje een bliksemschicht oproepen waarna de blob van schrik zich in kleine versies opdeelt. Later kun je uiteraard weer samensmelten om één grote bol te vormen.

Deze splitsing is belangrijk, want elk bolletje staat ook voor een leven. De wereld zit namelijk vol gevaren. Denk aan wezentjes die je willen opeten, of stekels op de grond. Elke keer als je geraakt wordt verlies je een bolletje. Je krijgt een paar seconden de tijd om dit bolletje weer op te eten voordat het verdwijnt. Zijn alle bolletjes op, dan ben je af. De game is niet zo moeilijk dat je vaak dood zult gaan, maar een groot deel van het plezier ligt wel in het honderd procent voltooien van elk level. Dit betekent allereerst dat je in elk level alle twintig stukken fruit moet vinden, maar dat je vervolgens ook met alle twintig bolletjes het eind moet halen.

LocoRoco

Verborgen hoekjes

Leuk is dat elk level verschillende verborgen plekken heeft. Als je goed oplet, zijn deze locaties via audiovisuele hints altijd te vinden. In deze hoekjes vind je niet alleen verstopte stukken fruit, maar bijvoorbeeld ook kleine poppetjes om te verzamelen. Dit betekent dat je elk level sowieso meerdere keren speelt om het onderste uit de kan te halen. Zeker de latere levels, die vol gevaren zitten. Tijdens de stukken waarin precisie van belang is, kan de besturing wel aardig frustrerend zijn. Dat was tien jaar geleden al zo en daar is niets aan veranderd.

De hoofdrol van LocoRoco is echter niet weggelegd voor de levels of blobjes, maar voor de muziek. Door de werelden heen speel je als verschillende kleuren bolletjes en elk bolletje heeft zijn of haar eigen thema. Naast de muziek op de achtergrond, zingen de blobs zelf ook mee en soms schalt het refrein zelfs uit de controller. Al die kleuren en vrolijkheid werkt tien jaar later nog steeds aanstekelijk. Je kunt niet anders dan blij worden tijdens het spelen.

LocoRoco Remastered is dus een prima overzetting zonder dat er wat extra's wordt gedaan. Deze versie is vooral leuk als je de game nog nooit hebt gespeeld. Hoewel LocoRoco Remastered zich nog goed staande houdt in 2017, zijn er het afgelopen decennium wel stapels andere goede games in dit genre uitgekomen. Hierdoor valt LocoRoco niet meer zo op als tien jaar geleden. De muziek zit in ieder geval de komende weken wel weer muurvast in ons hoofd.

LocoRoco Remastered is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4 via de PlayStation Store.