LocoRoco Cocoreccho is géén screensaver! Zo, dat is eruit. Hoewel de gameplay van dit deel, dat op het PlayStation Network verschijnt, anders is dan de door velen geliefde PSP-game, is het toch zeker wel een game en niet slechts iets leuks waar je alleen maar passief naar kijkt. En ook deze 1080p-versie op de PlayStation 3 zal weer vele harten veroveren. De LocoRoco's hebben het maar moeilijk. Deze lieflijke blobjes willen gewoon lekker op hun schattige planeet leven en één zijn met de natuur, maar dan krijgen ze met de kwaadaardige Moja's te maken! Of preciezer gezegd: een gigantische reuzenmoja welke aan het slapen is en een deel van het grote level dat LocoRoco Cocoreccho is, in beslag neemt. Je einddoel van deze game is om deze grote Moja te verslaan. In principe kun je dat al na een halfuurtje doen: je verzamelt wat LocoRoco's (veertig stuks) en je kunt een simpele minigame starten om deze baas te verslaan. Wie denkt dat dat het wel is, zit er helemaal naast. Wanneer je deze eerste baas hebt verslagen, ontgrendel je een nieuw deel van de wereld. Wanneer je dit nieuwe deel hebt doorgespeeld en de baas verslaat, dan krijg je wéér een nieuw deel van de wereld. Als je de volledige wereld, met alle nieuwe ontgrendelde gebieden, hebt doorgespeeld, heb je de game inmiddels vier keer uitgespeeld. Dat doe je maar al te graag, want bij elke speelbeurt is er weer een nieuw gebied te ontdekken. Het doorspelen van de uiteindelijke wereld, en ondertussen zoveel mogelijk van de tweehonderd LocoRoco's verzamelen bij en zoveel mogelijk punten verzamelen in de minigames (dit wordt allemaal bijgehouden op online leaderboards), kost je ongeveer drie uur. Tel daarbij de uren op die het je kost om deze hele wereld te ontgrendelen en je bent toch al gauw tussen de vijf en zes uur zoet met de game. En de fans kunnen natuurlijk voor de écht moeilijk bereikbare LocoRoco's gaan en zoveel mogelijk punten scoren in de minigames. De hier en daar gehoorde kritiek dat de game kort is, kan dus naar de prullenbak verwezen worden. Het principe van het spel zit anders in elkaar dan de PSP-versie van de game. Je begint met één LocoRoco en je bestuurt een vlinder (dus je bestuurt niet de wereld zoals op de PSP). Wanneer je rondje indrukt, zullen de LocoRoco's in de buurt zich richting de vlinder begeven. Wanneer je helemaal niets doet, bewegen ze zich automatisch door de wereld heen. Deze wereld is zo opgebouwd, dat de grappige wezentjes telkens een rondje lopen. Nieuwe gebieden ontgrendel je door een aangegeven aantal LocoRoco's naar een bepaalde plek te begeven, waarna de poort zich opent  en de LocoRoco's in dit nieuwe deel van de wereld hun rondje maken Dan vraag je je misschien af: wat doe jij als speler nu precies? Wanneer de LocoRoco's hun rondje door de wereld maken, zullen ze natuurlijk niet al hun vriendjes automatisch oppikken. De meeste LocoRoco's zitten op plekken die je op een specifieke manier moet bereiken. Soms moet je heel hoog springen (door sneller op rondje te drukken), soms moet je LocoRoco's van een boom schudden door de Sixaxis-controller te bewegen, soms moet je ze naar een bepaalde plek laten blazen en soms moet je ze laten balanceren, platstampen, op wolken schieten, ermee Mojo's uit de lucht halen of tegen zwakke stukken aanschieten om andere LocoRoco's te bevrijden. De besturing kan soms een beetje een probleem geven. Het wordt irritant als je een hoog punt moet bereiken. Dan moet je heel snel op rondje drukken zodat je LocoRoco's een torentje vormen waarvan de bovenste gelanceerd wordt. Het torentje vormen lukt echter vaak niet, waardoor je maar door en door op die knop ramt, met soms als gevolg dat ze helemaal kappen met dat torentje en weer normaal verder springen terwijl je dat niet wilt. Ook het springen over gaten gaat soms niet, ook al geef je met je vlinder aan dat je erheen wilt. Een ander minpuntje is verwant aan het gameplaydesign. Soms is het zo dat je een bepaalde actie wilt ondernemen, zoals het lanceren van een LocoRoco naar een moeilijk bereikbaar punt, maar dat je LocoRoco's bezig zijn aan het rondje en je even moet wachten voordat je verder kunt. Ook is het zo dat sommige gebieden een beetje passief zijn, waarbij LocoRoco's heen en weer gestuiterd en gelanceerd worden zonder dat je zelf iets doet. Maar genoeg gezeken nu. LocoRoco Cocoreccho heeft namelijk een onweerstaanbare charme, die gevormd wordt door het geweldige sfeertje, met de zingende LocoRoco's met allerlei kleuren die zich door de enorm creatief ontworpen wereld bewegen. Bij elk nieuw, wonderlijk deel van de wereld zal zich weer een glimlach op je gezicht vormen. Het is bovendien zeer knap dat er zoveel verschillende, speciale dingen in die wereld gepropt zijn. Of het nu een uil is die je LocoRoco's als rechthoeken uitspuugt, de grond die wordt gevormd door een groot, bewegend wezen of uilen die tegelijk twee LocoRoco's meetillen aan hun klauwen: alles ziet er zó leuk en zó aantrekkelijk uit, dat je niet anders kan dan van deze game houden. De game maakt erg veel gebruik van de bewegingsgevoeligheid van de Sixaxis-controller en dat is ditmaal een goed iets. Je kunt de kleine blauwe Mui Mui's met een beweging op en neer laten springen om LocoRoco's te lanceren en te pletten of platformen te laten kantelen. Ook kun je, door je controller te schudden, dingen als waterstralen of Chuppa's (beesten die je LocoRoco's kunnen wegblazen) opladen om ze naar grotere hoogten te laten begeven. Verder heb je de mogelijkheid om grote bloemen te laten wegwaaien en LocoRoco's van takken te laten schudden. Ook twee van de drie minigames (het afschieten van LocoRoco's en het stuiteren van LocoRoco's door de wolken; alleen het balanceren op de grote uil werkt zonder bewegingsbesturing) werken met de Sixaxis. Het werkt vrijwel allemaal goed en het is vermakelijk. Bovendien ontdek je soms zomaar nieuwe LocoRoco's als bepaalde dingen uit de wereld blijken te reageren op bewegingsgevoeligheid. Door de geweldige aantrekkingskracht van het concept en door de grote lol en de wereld vol creativiteit is ook LocoRoco Cocoreccho een zeer geslaagde game te noemen. Je zult zeker de hele wereld willen ontdekken en je zult telkens weer positief verrast worden door de nieuwe gebieden die je ontdekt. Hoewel het spel niet op alle gebieden perfect uitgewerkt is, is het één van de beste PSN-spellen te noemen en een aanrader voor iedereen.