Live A Live is een oude game die het genre vernieuwt

Even een geschiedenislesje: Live A Live werd in september 1994 uitgebracht door Square, precies tussen Final Fantasy 6 en Chrono Trigger in. En alhoewel het misschien wel net zo belangrijk is in de gamegeschiedenis als die klassiekers, verscheen de game nooit buiten Japan.

Het westerse publiek heeft het spel dus nooit kunnen spelen, naast fanvertalingen heeft het ook geen Engelstalige uitgave gehad. Het is daardoor een van de minder bekende jrpg's, al is de invloed van Live A Live overal voelbaar, ook nu nog. Van Chrono Trigger tot modernere games als Undertale, 13 Sentinels: Aegis Rim of Octopath Traveler: allemaal haalden ze inspiratie uit dit vergeten pareltje.

Maar goed, dat weet je pas als je het speelt, en dankzij een nieuwe remake kan dat nu eindelijk. Het eerste wat nieuwe spelers zullen opvallen, is hoe ongelooflijk fris dit bijna dertig jaar oude spel voelt. Dat komt niet alleen door het nieuwe uiterlijk, maar vooral door de bijzondere opzet die ook nu nog verbluffend goed uitpakt.

Live A Live

Leef zeven lives

Live A Live bestaat uit zeven losstaande verhalen die ogenschijnlijk niks met elkaar te maken hebben. Ze spelen zich af in allerlei verschillende tijdperken en omgevingen, van de prehistorie tot het Wilde Westen en de verre toekomst. Allemaal geven ze een verrassende twist aan het genre, met boeiende spelmechanieken of interessante vormen van verhaalvertelling.

In het Wilde Westen speel je bijvoorbeeld als cowboy die een klein dorpje moet redden van een stel rovers, die de volgende ochtend de boel kort en klein komen slaan. In je eentje kun je nooit alle vijanden verslaan, maar je hebt tot zonsopgang om de hulp van de bewoners in te schakelen en allerlei vallen te zetten. Geef een man een schep, en hij graaft een gat waar een paard in valt. Hoe meer vallen je succesvol weet te plaatsen, hoe minder tegenstanders je uiteindelijk tegenover je hebt.

Of wat te denken van het prehistorische hoofdstuk, waarin taal nog niet is uitgevonden en het hele verhaal wordt verteld zonder een woord te gebruiken? Het is komisch om te zien hoe de personages toch met elkaar communiceren, en vooral knap hoe goed je alsnog het verhaal meekrijgt.

Live A Live

Lekker snel

Misschien wel een van de leukste twists aan dit toch vaak langdradige genre, is dat al die hoofdstukken gemiddeld een uurtje of twee duren. Live A Live maakt erg efficiënt gebruik van zijn tijd en zet een verhaal nooit langer door dan nodig is. Het hele spel heb je daardoor in zo'n twintig uur uitgespeeld, ook weleens fijn voor een jrpg.

Dat helpt ook om te verbloemen dat niet elk hoofdstuk even goed uit de verf komt. Een verhaal over een oude vechtkunstenaar die een opvolger zoekt begint zelfs in die kleine twee uur te trekken, omdat je elke kandidaat meerdere keren moet verslaan. Ook de bestorming van een kasteel in het oude Japan begint te vervelen, want dat kasteel is soms een frustrerend doolhof.

Gelukkig is Live A Live altijd een genot om naar te kijken. De bijzondere ‘HD-2D’-stijl, waarmee Square Enix eerder al Octopath Traveler en Triangle Strategy opfleurde, schittert ook hier weer. De perfecte pixel-sprites en prachtige achtergronden, die een beetje wazig worden als de camera er niet op focust, spatten van het scherm.

Ook de soundtrack verdient het om genoemd te worden, want die behoort tot een van de klassiekers uit het genre. De muziek moet veel werk doen, omdat elk hoofdstuk en elk tijdperk weer een ander gevoel nodig heeft. In het Wilde Westen krijg je een western-achtige achtergrond, maar in het oude Japan worden er veel traditionelere noten geraakt. Het is een enorm gevarieerde muzieklijst die altijd de juiste sfeer weet te vangen.

Live a live
Live a live
Live A Live

Alsof het je laatste dag is

Zeven losstaande verhaaltjes, was dat dan alles? Nee, Live A Live heeft een aantal verrassingen in petto om de game mee af te sluiten. Zonder al te veel te verklappen, komt alles op een bijzondere manier samen en zijn er meerdere eindes vrij te spelen. Na de experimenten van al die losse hoofdstukken, is het einde van Live A Live een zeer memorabel hoogstandje dat nog een paar stappen verder denkt dan je had verwacht.

Het is alleen jammer dat in de laatste hoofdstukken de random encounters uit de kast worden gehaald, een cliché uit het genre dat de rest van de game juist zo vakkundig weet te ontwijken. De dreiging van een willekeurig gevecht dat op elk moment kan beginnen, weerhoudt je ervan om de mooie omgevingen verder te verkennen. Het duurt gewoon te lang, en het haalt het tempo volledig uit het spel. Dit is iets dat in de remake wel aangepakt had mogen worden.

In dat stuk wordt ook pijnlijk duidelijk dat het vechtsysteem niet bepaald van het hoogste niveau is. Je personages staan op een grid, en hebben een balk die zich vult om aan te geven wanneer ze aan de beurt zijn. Vijanden hebben diezelfde balk, waardoor je altijd kunt zien of je bijna wordt aangevallen. Je kunt vrijuit over het grid lopen, maar elke zet laat de tijd ietsje verder gaan en vult dus ook de balk van je tegenstander.

Live A Live

Het is op zich een aardig idee, maar het wordt nooit echt heel moeilijk, juist omdat je altijd kunt zien wanneer het gevaar dreigt. Voor de meeste hoofdstukken komt de game er prima mee weg, omdat vechten meestal niet de grootste focus van het spel is. In die laatste paar uur verdwijnt het knokplezier echter door de overdaad aan confrontaties. Hier begin je de leeftijd van de game echt te voelen.

Toch blijft aan het einde het gevoel van een bijzonder verfrissende jrpg hangen. Met meerdere geslaagde experimenten, nieuwe invalshoeken voor het genre en een perfecte lengte valt het nauwelijks op dat Live A Live al bijna dertig jaar oud is. Op veel punten voelt het moderner aan dan genregenoten die nu verschijnen. Deze remake is niet alleen aan te raden om zijn grote rol in de geschiedenis van het genre, maar ook voor iedereen die Japanse rpg's een warm hart toedraagt.

Live A Live is nu verkrijgbaar op Nintendo Switch.

Uitstekend

Met een knap uitgevoerde remake verschijnt Live A Live eindelijk buiten Japan. De obscure jrpg verdient een plekje in de schijnwerpers, want de invloed van deze unieke game is nog altijd voelbaar. Met nieuwe inzichten en invalshoeken weet Live A Live het genre op te schudden, ook al is de game al 28 jaar oud.

Bijzondere experimenten

geweldige graphics en soundtrack

een razend tempo