Laten we voorop stellen dat ModNation Racers geen perfecte game was en is. Nadat we de partyracer uit 2010 in onze PlayStation 3 propten, werden we geattendeerd op update 1.11. Een update van niet minder dan 1200 MB. Een uurtje downloaden (want dat netwerk van Sony is soms niet vooruit te branden) later, konden we nog een uurtje wachten. Want wat zijn die laadtijden enorm verschrikkelijk tergend ontiegelijk lang. Daar hebben ze bij United Front Games duidelijk van geleerd en bij LittleBigPlanet Karting blijft het wachten overal binnen de perken. De laadtijden zijn acceptabel en aangekleed met typische LittleBigPlanet-wijsheden.

Het is alleen treurig om te zien dat de ontwikkelaar de sterke punten van ModNation niet heeft weten te behouden en zich in een matig passend LittleBigPlanet-keurslijf heeft laten persen. Waar je in ModNation Racers na het opstarten van de game gelijk geconfronteerd wordt met de meest populaire gecreëerde racers, wagens en banen, daar moet je het bij LBP: Karting doen met een submenuutje waarin je de populair bevonden circuits kunt vinden. Je wordt slechts matig getriggerd om online je rijkunsten te vertonen of creaties te ontdekken.

Ook bij de editors zijn duidelijk de standaarden van het LittleBigPlanet-universum nagestreefd. Weg zijn de mogelijkheden om karts naar hartenlust te voorzien van stickers, getallen, letters en kleuren, en welkom standaard vormen en voorwerpen. Het maken van je eigen Kitt of Thomas de Stoomlocomotief zit er niet meer in, net als het delen van die creatie. Ontzettend jammer. En hetzelfde geldt voor het aanmaken van je Sackboy. Misschien past het niet helemaal binnen ‘de filosofie van het universum’ (wat dat ook moge zijn), maar een kartgame an sich is dat eigenlijk ook al niet.

Slechts de baaneditor weet in de buurt te komen van het niveau van ModNation Racers. Maar ook hier ontbreken zaken die we in die andere game wel zagen. Als eerste is daar het overzicht: het aantal voorwerpen duizelt nogal en het uitklapmenuutje is simpelweg te klein, waardoor je veel moet scrollen om het best passende voorwerp te vinden. Daarnaast er het gebrek aan een autocomplete-functie, die in ModNation Racers je toelaat om een baan automatisch te laten voorzien van wapens en omgevingsvoorwerpen. Ideaal als je een baan hebt gemaakt, maar niet minutieus huisje na boompje na beestje na power-up wilt plaatsen. In LBP: Karting zul je dit wel moeten doen en het voelt soms nogal overbodig. Waar in gewone LittleBigPlanet-games elk voorwerp nog een functie heeft (hetzij als platform, hetzij iets anders), daar kun je uren kwijt zijn aan het optutten van je circuit. De drempel komt daarmee erg hoog te liggen en wie de door de makers gemaakte levels racet, zal zich even achter de oren krabben; ‘hoe hebben ze dit überhaupt allemaal gemaakt?’

De andere kant van het verhaal is dan wel weer dat een klein promillage aan spelers zich uren en dagen kan verliezen in de editor. Naast het maken van een gewone race zijn ook gevechtsarena’s te ontwerpen en daarnaast zijn er allerlei voorwaarden in te stellen die bij een race horen; hoeveel racers, hoeveel punten voor de winnaar, etc. Meer dan in ModNation Racers, zijn banen naar je eigen hand te zetten, maar dat gaat wel ten koste van een stukje toegankelijkheid en dat is toch onnodig.

Racen valt ook tegen

Helaas moeten we ook over het daadwerkelijke racen eenzelfde verhaal afsteken. Hoewel de besturing van ModNation Racers wat vliegerig overkomt, daar is het ditmaal ronduit loom. Nog steeds kun je door bochten boosten en power-ups oppikken, maar het enerveert geen seconde. De power-ups voelen nogal saai, inspiratieloos en het systeem waarbij je inkomende aanvallen getimet kunt afslaan als er een icoontje in beeld komt, faalt hopeloos. Als er net een andere persoon voor je rijdt, wordt een aanval ingezet en ben je hulpeloos tegen een inkomende aanval. Daarnaast zijn niet alle power-ups defensief in te zetten, terwijl het ‘verdedig nu’-icoontje toch soms in beeld verschijnt. Je rijdt hierdoor je rondes en races routineus af, waarbij het gevoel dat je een race kunt domineren of naar je hand zetten, volledig ontbreekt. Een sporadische battle arena is slechts een schrale troost.

Dan is het idee van ModNation Racers met zijn boostmeter die ook als schild is te gebruiken, een heel stuk beter uitgewerkt, alsook de power-ups die op drie verschillende levels zijn te verzamelen. Dat de verhaalmodus lachwekkend slecht is, laten we buiten beschouwing - je krijgt tijdens races in ieder geval het gevoel dat er iets gebeurt.

Zelfs Stephen kan de boel niet redden

LBP: K lijkt volledig te willen teren op zijn uiterlijk, maar daar komt het simpelweg niet mee weg. Die kartonnen spelwereld, de pittenzakmannetjes, we kennen het al. Net als de vreemd gekozen muziek, wat in eerdere games nog verfrissend werkte, maar wat in deze game volledig dood slaat – wie besloot dat drum ’n bass/electro house (geef het een naam) van Feed Me wel zou werken bij de lieflijke poppetjes? Zelfs Stephen Fry, die vertederend de boel aan elkaar probeert te praten in de verhaalmodus, gaat vervelen. En dat is helaas de grootste prestatie die LittleBigPlanet: Karting levert.