LittleBigPlanet | Gamer.nl

LittleBigPlanet | Gamer.nl

Littlebigplanet is een game vol tegenstellingen, maar tegelijkertijd toch een geheel. Het speelt met de conventies van het traditionele platformgenre en scheurt het open tot een ware speeltuin. Je kunt glijden van de glijbaan of klimmen op het klimrek, maar ook zandkastelen bouwen en spelen met andermans speelgoed. Littlebigplanet is geen game die maar één kant op kijkt, noch is het een game die jou als speler één kant op laat kijken. Het presenteert zich weliswaar als één game, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.

Klein wordt groot

Littlebigplanet begint als een normale platformer met een schattig hoofdpersonage en normale mechanieken. Je krijgt bijgebracht hoe je moet lopen en springen, en zelfs hoe je met je armen zwaait en met je mondhoeken beweegt. Vanaf dat moment ben je al geraakt door de uitstraling van de game en oogt de simpelste actie al charmant. Het design van Littlebigplanet is namelijk schitterend met zijn mooie kleuren, zachte oppervlakken en aandoenlijke vormen. Ook de sympathieke, doch onderwijzende stem die je begeleidt door het spel draagt bij aan de magische uitstraling van Littlebigplanet. Je voelt je weer even een kind, maar wordt wel serieus genomen.

Vervolgens word je in een verhaal gedropt en beland je in de wereld Carnivalia. Een wereld vol met kermis- en pretparkthema’s en koddige, excentrieke personages. Deze wereld wordt bedreigd door de Puppeteer, die wezentjes heeft losgelaten om terreur te zaaien in de vrolijke wereld. Het verhaal is leuk en schattig, maar blijft dusdanig aan de oppervlakte dat het de ervaring niet stoort. Het vormt slechts een aandoenlijke context voor de ontwikkeling van Sackboy en alle verra ende acties die hij moet doorstaan.

Ondanks dat Littlebigplanet een wereld van herkenning is, doet het toch voldoende pogingen om verfri end over te komen. Zo gebruik je zowel het touchscreen en touchpad op een logische en natuurlijke manier om bijvoorbeeld platformer uit te schuiven of tandwielen te verzetten. Daarnaast heeft elk nieuw level ook weer een nieuw trucje of gimmick voor je in petto en kun je voor het eerst ook in water springen. Het is echter de esthetiek en het leveldesign dat Littlebigplanet sowieso al verfri end genoeg maakt. Je wordt constant geconfronteerd met kleine, creatieve puzzels en uitdagende platformactie, waardoor de sleur er nooit in gaat zitten. Het enige minpunt is dat het springen gebaseerd is op ietwat wazige physics en je soms naast een platform terechtkomt.

Flexibel wordt diepgaand

Als je klaar bent met de ongeveer zeven uur durende campaign kun je natuurlijk alles opnieuw spelen om alle stickers, prullaria en scorebubbeltjes te verzamelen, alleen of samen met een vriend. Littlebigplanet biedt echter ook een vera end verslavende arcademodus, met spelletjes als uit de iOs App store. Het grootste en uitgebreidste plezier vindt je echter in de leveleditor en de community. De leveleditor is een ziekelijk uitgebreide tool om games te maken en in feite kun je alles maken met de littlebigplanet-engine wat je in gedachten hebt. Ben je van plan iets te bouwen, bereid je dan wel voor op een serieuze en theoretische drempel van 67 verschillende tutorials. Je kunt natuurlijk gewoon beginnen met bouwen, maar dan word je geconfronteerd met de moeilijkheid van leveldesign en leid je level in 98 van de 100 gevallen tot rommel. Het is dan ook jammer dat de game je niet spelenderwijs leert hoe je de spelmechaniek op een overtuigende wijze kunt gebruiken, maar in feite kun je uit de campagne- en arcademodus al voldoende inspiratie halen.

Gelukkig zijn er altijd mensen die wel veel talent hebben en vind je in de community erg mooie pogingen. Deze variëren van creatieve arcadelevels tot first-person shooters en survival horror games. Het is qua productie natuurlijk beperkt tot de engine van Littlebigplanet, maar het biedt wel genoeg inhoud voor een leuke speelse ie. Ook hebben bouwers de mogelijkheid gebruik te maken van de memorizer-functie. Deze zorgt ervoor dat data opgeslagen wordt en meegenomen kan worden naar andere levels. Men kan dus bijvoorbeeld één grote RPG maken waarbij de stats onthouden worden als de speler het volgende level bereikt. Helaas vind je deze functies nog niet in volle glorie terug in de community en zijn zelfs de beste levels slechts dappere pogingen om in de schaduw te staan van de levels uit de campaign. Voor even is dat nog wel goed genoeg, maar het zullen de grote rpg’s of action adventures zijn die de waarde van de editor substantieel verhogen.

Schoonheid blijft schoonheid

Laat je niet misleiden door de aandoenlijke uitstraling van Littlebigplanet, want achter het onschuldige uiterlijk schuilt een bolwerk van creativiteit en uitdaging. Er valt ontzettend veel te ontdekken in deze uiterst complete game en het geeft je het gereedschap om de game-ervaring alleen nog maar beter te maken. De game begint klein, maar blijkt ongelooflijk groot, en de game start flexibel, maar biedt diepgang waar je u tegen zegt. Het is een game van tegenstellingen, maar de schoonheid blijft te allen tijde gewoon dezelfde schoonheid. Littlebigplanet is een ijzersterke game voor de Vita, en maakt in potentie andere games overbodig.