Review
Little Nightmares 2

Little Nightmares 2 is een luguber sprookje

Spelen met het licht aan

Geschreven door Thijs Barnhard op

Conclusie

Little Nightmares 2 weet zijn voorganger te overtreffen met veel meer afwisseling. De locaties zijn gevarieerder en ook de griezelige situaties worden nergens herhaalt. Met beter geplaatste checkpoints en korte laadtijden is dit vervolg een stuk minder frustrerend, maar helaas ontkomt ook deze nachtmerrie niet aan momenten waarop het onduidelijk is wat er precies moet gebeuren. Die momenten wegen gelukkig niet op tegen de ijzersterke sfeer die Little Nightmares 2 neerzet. Van deze nachtmerrie wil je niet ontwaken.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Uitstekend filmisch horroravontuur, bijzonder griezelig, meer afwisseling in gameplay
  • Minpunten
  • Onduidelijke momenten nog steeds aanwezig
Op het horrorgenre wordt nog wel eens neergekeken. Niet alleen voor griezelfilms haalt menig kijker zijn neus op, maar ook de games kunnen nog wel eens op kritiek rekenen. Toegegeven, de meest populaire namen in het horrorstraatje bestaan ook vaak uit goedkoop bloedvergieten en makkelijke schrikmomenten. Games die niet helemaal in die categorieën passen en toch opvallen zijn bijzonder. Neem bijvoorbeeld Little Nightmares.

Het eerste deel draaide om Six, een klein meisje in een geel regenpak, die ontwaakte aan boord van een schip vol vleesetende gedrochten. Op de hielen gezeten door monsters groot en klein wist ze haar nare droom te overleven en opnieuw in de problemen te belanden. In Little Nightmares 2 zien we Six namelijk weer, maar ze is niet meer het speelbare personage. Dat is deze keer de minstens zo mysterieuze Mono. Met een papieren zak over zijn hoofd is Mono net zo eigenaardig als zijn stilzwijgende voorganger.

Little Nightmares 2

Op de vlucht met zijn tweetjes

Het klikt meteen tussen de twee en het helpt ongetwijfeld ook mee dat ze vrijwel onmiddellijk op de hielen worden gezeten door een reusachtige taxidermist met een jachtgeweer. Little Nightmares 2 weet heel snel duidelijk te maken in wat voor nachtmerrie je bent terechtgekomen. Wat gameplay betreft is er op het eerste gezicht weinig veranderd. Ook Mono is geen geboren vechter, waardoor vluchten en verstoppen zijn belangrijkste wapenfeiten zijn.

Little Nightmares 2 doet veel hetzelfde als zijn voorganger, maar introduceert ook veel nieuws. De afwisseling tussen de verschillende hoofdstukken is een stuk groter. Zo brengt het spel je naar een donker bos en een gigantische spookstad. Ook gameplaytechnisch is er het een en ander veranderd. Zo is de samenwerking tussen Six en Mono erg leuk. Een coöperatieve modus zou misschien voor de hand liggen, maar de computergestuurde Six heeft een dubbelrol als gids. Wanneer je op de vlucht slaat, rent ze geregeld voor je uit om de veilige route aan te geven en ze geeft – zonder iets te zeggen – subtiele hints voor het oplossen van puzzels.

Little Nightmares 2

Korte laadtijden

Later in het spel worden er nog meer geslaagde toevoegingen gedaan. Zo is het gedeelte met een zaklamp in de kelder van een verlaten ziekenhuis bijzonder griezelig en bevat het spel her en der geniale momenten waarin je eindelijk terug kan vechten tegen je belagers. Little Nightmares is zo’n game waarvan je eigenlijk niet te veel wil verklappen. Reken er maar op dat het spel genoeg verrassende wendingen heeft om op het puntje van je stoel te zitten.

Dat gevoel wist het origineel ook al op te wekken, maar in Little Nightmares 2 voelt eigenlijk alles beter. Nog steeds is dit vooral een cinematische platformer die hier en daar wat leent van Limbo en Inside. Dat wil zeggen dat als Momo gepakt wordt door een monsterlijke schooljuf, het spel voorbij is en je het vanaf een nabijgelegen checkpoint opnieuw mag proberen. Die checkpoints zijn keurig geplaatst, zodat je bijna nooit grote stukken opnieuw hoeft te spelen. Ook niet onbelangrijk: de laadtijden tussen iedere mislukte ontsnapping zijn minimaal- een behoorlijk verschil vergeleken met de eerste game.

Zelfs de uitstekende grafische stijl en het briljante lichtgebruik kunnen niet op tegen hoe verschrikkelijk goed dit spel klinkt.

Bewust onduidelijk

Hoewel dit spel minder frustrerende momenten heeft dan zijn voorganger, zijn er nog steeds gedeeltes die je al snel vijf of tien keer opnieuw moet proberen. Daardoor gaat de oorspronkelijke spanning van een achtervolging er wel vanaf. Soms is het gewoon onduidelijk wat er in het heetst van de strijd precies moet gebeuren en word je genoodzaakt om steeds hetzelfde stuk een paar keer opnieuw uit te proberen.

Het helpt ook niet mee dat Little Nightmares 2 heel bewust een beetje vaag is. Er wordt nergens in het spel gesproken en uitleg over de besturing of over hoe nieuwe spelelementen werken wordt achterwege gelaten. Het resultaat is dat niet alles even duidelijk is, maar daar tegenover staat dat het spel wel mysterieus blijft.

Little Nightmares 2

IJzingwekkend geluid

Wat is er nou eigenlijk precies aan de hand in deze nachtmerrie? Verwacht vooral niet teveel antwoorden op je vragen. Little Nightmares 2 schotelt met veel plezier nieuwe schurken en lugubere momenten voor. Daarbij wordt geen tijd verspild aan audiologs of dagboeken waarin de motivaties van je nachtmerries worden verklaard. Dit spel begrijpt dat niets vreemder en verontrustender is dan monsters die je niet helemaal begrijpt.

Dat geheimzinnige is een belangrijk onderdeel van het spel, maar nog veel belangrijker is de ijzersterke audio. Krakende planken, gestommel in een andere kamer en het piepende geluid van een antieke prothese dragen zoveel bij aan de enge sfeer dat het zonder dit element een stuk minder griezelig zou zijn. Zelfs de uitstekende grafische stijl en het briljante lichtgebruik kunnen niet op tegen hoe verschrikkelijk goed dit spel klinkt.

Little Nightmares 2

Goede horror

Maar is Little Nightmares 2 ook een goed horrorspel? Het aantal schrikmomenten is beperkt en op de soms lugubere momenten of beklemmende sfeer na is er voor de doorgewinterde horrorfan niets om wakker van te liggen. Toch weet ook dit vervolg zich weer in een unieke positie te wringen. Dit is horror, maar toch even anders. Oprecht griezelig, maar nooit té eng. Makkelijk te begrijpen, maar tegelijkertijd niet helemaal te doorgronden. Dat had het eerste deel ook, maar dit vervolg weet dat gevoel met gemak te evenaren. Het maakt deze game de moeite, ondanks de sporadisch irritante momenten.

Little Nightmares 2 is vanaf 11 februari verkrijgbaar voor pc, Xbox One, PlayStation 4 en Nintendo Switch. Het spel krijgt later dit jaar een gratis update voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Dit artikel delen:

Lees meer

DICE LA werkt aan Battlefield-game Epic Games toont browserapplicatie om realistische gezichten te maken
12

Reacties op: Little Nightmares 2 is een luguber sprookje

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 11 februari 2021 15:35
    Potdorie ik moet 1 nog steeds eens doorspelen.. heb die al veel te lang in de koelkast staan..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lord Ganon

    • 11 februari 2021 21:44
    @kleinekoosjer Doen! Is een pareltje :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • handsome1987

    • 11 februari 2021 16:29
    Wanneer je op de vlucht staalt,
    Ik denk dat dit moet zijn op de vlucht slaat? 🤔

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 11 februari 2021 17:11
    @handsome1987 My bad! Aangepast.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Selcal

    • 13 februari 2021 12:33
    @MichelMusters , op het onderwerp typfoutjes, in de conclusie (eerste paragraaf) "De locaties zijn gevarieerder en ook de griezelige situaties worden nergens herhaalt. ", moet herhaalt met een d zijn. Mag niets af doen aan een duidelijke review! Ik heb ook nog steeds deel 1 op de virtuele plank… So many games, so little time!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    varialles

    • 15 februari 2021 01:16
    @MichelMusters Zoals Selcal al meldde: "herhaalt" is een voltooid deelwoord in deze zin en dat schrijf je met een "d". Verleng het werkwoord en je hoort een "d"-> herhaalDe.
    Dank voor de recensie. Ook ik moet deel één nog spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AGxKiiNG

    • 12 februari 2021 11:22
    Gister de TV-edition binnen gekregen. Heb wel weer zin in dit avontuur. Staat op het lijstje nadat ik Yakuza 7 heb geklaard maar verwacht dat dit nog een uurtje of 10 zal duren!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 13 februari 2021 19:37
    Deel 1 was ik echt weggeblazen en is echt een toptitel, dus ik keek ook uit naar deeltje 2.
    Heb deze in 1 ruk uitgespeeld, maar of het aan mij lag weet ik niet ik vond deze behoorlijk irritant en kwam eigenlijk niet in de buurt van zijn grote broer deel 1.
    Het begin is episch met de jager in het bos, maar niet heel spannend.
    Daar waar de maker in interviews over deel 1 zeiden dat ze geen fillers wilden en dat daarom de game zo kort was, en dat was en maakte de game gewoon zoals deze was en is, super!
    Maar deeltje 2 heeft wel degelijk fillers en zelfs op het einde in de toren en die zijn gewoonweg irritant.
    Ook loopt het karakter niet altijd lekker door de levels en neemt een houding aan die juist op dat moment NIET moet, of hij reageerd niet met een jump timing in een chase.
    Ook de strijd tegen bepaalde vijanden die je met een slagwapen moet raken kunnen voor frustratie zorgen omdat het timing effect niet waterdicht is en de animatie te traag is zodat de vijand zijn kans grijpt.
    Ook is het creepy gedeelte gewoon ook niet aanwezig zoals deel 1 dat wel had.
    Ik zou deze game een 4 geven en dan vergelijk ik de game met zijn broer deel 1 en hoe deze daar aan tekort doet.
    Ik mis de atmosfeer, ik mis de mysterie, ik mis de pacing en de angst situaties die nooit komen, ook de boss fights zijn te simpel. En dan de vraag aan mezelf of ik deze game nodig had met deze storytelling en de build up in deze “franchise” dan nee, ik vind dat deze game niet bijdraagt aan Little Nightmares imago, integendeel.
    Ook een replay zou ik niet eens willen, deze ligt gewoon te zwaar op de maag als in pacing en fillers.
    Mega bonus punt vond ik de röntgen machine en daar achter je whistle effect delen met je partner dat was gewoon zwaar uniek.
    Maar ieder zijn smaak.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Charlie Mopps

    • 13 februari 2021 21:06
    @Pascal08 Ik vond deel 1 ook briljant en ik kreeg vraagtekens bij bepaalde stukken in de review van Thijs. Nu ik jouw review lees worden mijn vraagtekens bevestigd.
    Bedankt voor het delen. Nog wel een vraagje, kun je een voorbeeld geven van een filler in deze game?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 13 februari 2021 21:44
    @Charlie Mopps Graag gedaan, ik probeerde mijn reactie eigenlijk spoiler free te houden maar ok bij deze SPOILERS!!!!




    Ik vond bijv. in de toren aan het einde de gangen waarin je continu in gewarped werd storend en vooral op zo een eindpunt in de game was het tergend onnodig. Ik denk voor velen die niet snapte wat je daar moest doen je best lang vast kon zitten.
    Zo ook de herhaling van het zoeken en halen van de stoppen in het gekkenhuis dat nog eens herhaald werd. Zo ook het slaan met de hamer naar de porseleinen vijanden en de levende handen was denk ik achteraf zo onberekend gedaan om te zorgen dat het wat langer duurde en je een paar keer zou falen.
    De tv’s met de afstand bediening op zich leuk gedaan maar het leek meer op bezigheid en opvulling daar waar in deel 1 je constant on the move was voor het gevaar of in het water of waar dan ook, hier was die dreiging er niet.
    Ik vind wel ieder die van deel 1 houd moet deze spelen, maar waar vind ik de kracht in deel de sterke pacing was deze gewoon te lang in saaie zin. Ook de focus op Six en haar gedoe vond ik jammer, had graag een focus gehad op de creepy vibe en ongedefinieerde wereld waar in dit alles zich afspeelt het einde was ook zo van oh ze doet weer iets schokkends geforceerd.
    Nadruk teveel op vervolgen en commercieel uitmelken van Six.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ThijsBarnhard

    • 15 februari 2021 11:12
    @Pascal08 Grappig dat je een compleet ander gevoel had bij deze game. Ik had namelijk juist soms moeite met de besturing of filler in het eerste deel. Ik vond dit deel ook veel fijner speler en ik heb nergens echt vastgezeten. Dat was bij Little Nightmares 1 wel anders. In mijn herinneringen heb ik daar vooral tijdens achtervolgingen wel tig keer hetzelfde stuk opnieuw moeten proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 15 februari 2021 23:47
    @ThijsBarnhard Dat kan, zo vind de 1 de nieuwe Star Wars geweldig en de ander de oude om maar een voorbeeld te noemen. Dat maakt het niet een goede of slechte game, er zullen vast veel mensen happy mee zijn.
    En er waren genoeg leuke momenten in dit spel, alleen voor mij op dit moment een klein dompertje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.