Link's Crossbow Training | Gamer.nl

Toen de Wii lanceerde, kochten veel mensen naast de gloednieuwe console ook Wii Play. In dit spel zaten een aantal minigames waarmee je bekend kon worden met die rare nieuwe controller. Je moest wat ping-pongen, gezichten aanwijzen en eenden uit de lucht schieten. Eigenlijk was je na een uur wel uitgekeken op het spel, maar toch kochten zoveel mensen het. Dat komt omdat er een Wiimote bij zat. Als je toch een tweede controller nodig had, kon je er net zo goed een tientje bij lappen voor een extra spel, hoe karig de inhoud ervan ook was.

Net zoals Wii Play is Link's Cro bow Training bedoeld om de speler bekend te maken met een nieuwe manier van games besturen. Ditmaal draait het om de Wii Zapper, een plastic omhulsel waarin je je Wiimote en Nunchuck klikt en zo een soort van wit jachtgeweer in je handen kan houden. Het grote verschil tu en de oefenrit van vorig jaar en die van nu: in de Wiimote zit tenminste technologie, de Wii Zapper is in feite alleen maar een stuk plastic. Een stuk plastic van 30 euro, lezers en lezere en. Laat dat even tot je doordringen.

Link's Cro bow Training moet dat uitgegeven geld dus rechtvaardigen en ik kan je nu al verklappen: dat lukt maar gedeeltelijk. Het grootste probleem is namelijk de lengte van het spel. Er zijn negen levels, die allemaal drie kleinere levels hebben van hoogstens een seconde of 60, die elkaar opvolgen. In de eerste van de drie levels schiet je meestal op (bewegende) schietschijven, in de tweede draai je Link in het rond terwijl vijanden vanuit alle kanten je proberen aan te vallen en in de derde mag je veelal zelf rondlopen. Dat rondlopen is in een kleine afgesloten ruimte en ook hier geldt weer dat het om ongeveer een minuut gaat. Stel je er dus niet teveel bij voor.

Het spel speelt zich af in de wereld van The Legend of Zelda: Twilight Prince en dat komt, als je die game gespeeld hebt, nogal lui over. Het is overduidelijk dat de makers een aantal levels hebben gepakt en de controle over Link hebben overgenomen. Vervolgens is het enige dat de speler meestal hoeft te doen het richten op het scherm en de trekker van de Zapper over halen.

Ondanks dit gebrek aan inspiratie is het best prettig voor de fan om weer even in die magische wereld te vertoeven. Dorpjes en omgevingen, van Hyrule Field tot de woestijn en de dolle rit in de kano, keren weer terug. Het is aandoenelijk om de dikke Goron's met schietschijven te zien staan. Uiteindelijk gaf het aanzien van die mooie plekken mij vooral de drang om Twilight Prince nog eens op te pakken.

Het goede nieuws is dat met de gameplay zelf eigenlijk niets mis is. Het spel mag dan geen eigen smoelwerk of verhaal hebben (je kiest gewoon een level en begint met knallen), richten en schieten gaat verra end snel en gemakkelijk. Opmerkelijk is dat, net zoals in de meeste Wii spellen, je niet letterlijk richt op je televisie, maar eerder op de sensorbalk. Een mikpunt is echter altijd op je scherm te zien dus nergens werkt dat verwarrend. Laat het dus duidelijk zijn dat de Wii Zapper je Wiimote niet, alsof het magie is, omtovert tot een lightgun.

Het is ook gewoon leuk om te proberen een zo hoog mogelijke combo op te bouwen door altijd raak te schieten (of een persoon of object dat juist niet geraakt mag worden te ontwijken), niet in de laatste plaats omdat je er verschillende medailles mee kan winnen. Helaas kun je na het behalen van die medailles verder niets doen dan met een medespeler de levels doorlopen of proberen je score te verbeteren. Er komen geen extra levels vrij, er is geen extra motivatie om door te gaan. Geen beloning. Gewoon negen levels knallen.

Maar het belangrijkste van deze game wat er voor zorgt dat de gemengde gevoelens de positieve kant op neigen heeft niet eens met Link's Cro bow Training zelf te maken. Het gaat om de Wii Zapper. Voorheen was ik zeer sceptisch over dit plastic geval. Het zag er goedkoop en onhandig uit. Nu ik het eenmaal heb vastgehouden en wat uren mee door heb gebracht, vind ik het een erg leuk ding. In het echt voelt en ziet het er ook steviger uit. Met Resident Evil: Umbrella Chronicles en Ghost Squad in de winkels is het in huis halen van de Wii Zapper samen met Link's Cro bow Training voor 30 euro mi chien nog net verantwoord.