Life is Strange: True Colors toont het gevaar van empathie
Reviews

Life is Strange: True Colors toont het gevaar van empathie

Met Life is Strange: True Colors keert de succesvolle serie terug met een nieuw hoofdpersonage en weer een bijzondere superkracht. Deze keer zonder losse afleveringen, want je beleeft het bijzondere verhaal waarin jij de keuzes maakt in één keer.

In True Colors zet je als Alex Chen de eerste onwennige stappen in het kleurrijke, kleine Haven Springs. Na een moeilijke jeugd bezoekt ze daar haar broer Gabe, die in het idyllische dorpje een leven heeft opgebouwd. Maar dan verongelukt Gabe. Uit alles blijkt dat dit geen ongeluk was en het is aan Alex om niet alleen het verlies van haar broer te verwerken, maar ook om achter de waarheid te komen.

Voor beide doeleinden kan haar superkracht helpen. Zodra mensen een emotie zoals angst of woede intens voelen, ziet Alex een gekleurde aura om hen heen. Dat betekent dat ze hun gedachten kan lezen. Is de emotie zeer sterk, dan kan Alex zelfs de wereld zien zoals die persoon, om zo meer te leren over wat er aan de hand is.

©GMRimport


Het is niet zo'n spectaculaire kracht als de tijd terugdraaien of telekinese, maar voor een game waarin verhaalvertelling voorop staat is het een bijzonder handige kracht om te hebben.

Empathie

De kracht van Alex laat mooi de goede en duistere kant van empathie zien. Aan de ene kant zorgt empathie ervoor dat we ons beter kunnen inleven in de situatie van anderen, maar je kunt ook doorslaan in je empathische gevoelens. Stel je voor dat iemand extreem verdrietig is en hulp nodig heeft. Helpt het dan meer als je empathisch dezelfde emotie voelt, of dat je begrip toont, luistert en met praktische zaken helpt?

De kracht van Alex geeft dit dilemma goed weer. Door te zien hoe iemand zich voelt kan ze deze mensen helpen, maar zodra ze te dichtbij komt, kopieert ze de gevoelens. De emoties nemen haar dan over, waardoor ze mensen dus letterlijk op afstand moet houden.

Daarnaast valt op dat True Colors, in tegenstelling tot voorgaande Life is Strange-games, het niet zo moet hebben van de cliffhangers. 

-

Het is alleen wel jammer dat de game niet ingaat op de morele consequenties van deze superkracht. Alex zet haar kracht in om anderen beter te kunnen helpen, maar het voelt als speler vreemd dat ze zonder enige terughoudendheid met haar handen in de privégedachten van anderen duikt alsof het een grabbelton is.

Ergens past dat ook wel weer bij deze serie, want in de vorige Life is Strange-games hebben we allemaal wel eens de computer van een ander personage gebruikt om e-mails te lezen. Is iemands gedachten lezen dan zo anders?

©GMRimport

Haven Springs Twitter

True Colors speelt zich grotendeels af in één straat, waar je enkele locaties van Haven Springs kunt bezoeken zoals de platenwinkel, bloemenwinkel en de kroeg waar Alex werkt en woont. Het is een fijne plek die steeds meer eigen aanvoelt. Je leert de locaties en de lokale bevolking kennen, zowel de hoofdpersonages als andere dorpsbewoners wiens kleine verhaaltjes je kunt volgen als je daar zin in hebt.

Tevens speelt je in-game telefoon een grote rol in dit dorpje. Er is een soort Twitter met alleen maar mensen uit het dorp, waar je tweets en reacties kunt lezen. Daarnaast stuurt iedereen massaal tekstberichtjes naar elkaar. Je kunt zelf niet kiezen hoe je op deze berichtjes reageert, maar het zo nu en dan lezen geeft wat extra diepte aan het leven in Haven Springs.

Wat bij het vertellen van dit verhaal vooral opvalt, is hoe goed het geschreven en geacteerd is. Ondanks de superkracht, voelt True Colors realistisch en oprecht.

-

Geen episodes

Deck Nine Games heeft er deze keer voor gekozen om de hele game in één keer uit te brengen. Het verhaal bestaat nog wel uit hoofdstukken, waarbij je aan het eind je keuzes kunt vergelijken met andere spelers en je vrienden. Maar je kunt direct door naar het volgende hoofdstuk.

Dat is een goede beslissing. Allereerst omdat bij voorgaande games er best veel tijd tussen de hoofdstukken zat. Latere hoofdstukken waren nog volop in ontwikkeling, terwijl de eerste hoofdstukken al speelbaar waren. Loop je dan als gamemaker vertraging op, dan zitten spelers niet alleen met een onopgeloste cliffhanger, maar verliezen ze ook sneller hun interesse.

Daarnaast valt op dat True Colors, in tegenstelling tot voorgaande Life is Strange-games, het niet zo moet hebben van de cliffhangers. Deck Nine vertelt een mooi, emotioneel verhaal over rouw. Hoewel er mysteries zijn op te lossen, gaat dit verhaal vooral over hoe personages omgaan met hun emoties na een groot verlies. Cliffhangers voegen daar niet zoveel aan toe.

©GMRimport

Op vooruit gegaan

Wat bij het vertellen van dit verhaal vooral opvalt, is hoe goed het geschreven en geacteerd is. Ondanks de superkracht, voelt True Colors realistisch en oprecht. Sinds de eerste Life is Strange is de serie er op dat vlak dus flink op vooruit gegaan. Ook de gezichtsuitdrukkingen zijn indrukwekkend en dat helpt absoluut bij het overbrengen van de emoties.

Alleen gaan de gesprekken vaak wel heel erg traag. Zó traag, dat ik regelmatig even op m'n smartphone ging kijken, terwijl ik mij eigenlijk op de game wilde focussen. Er vallen gewoonweg te veel pauzes. Er mag best wat pit in de dialogen zitten, want het schrijfwerk is sterk genoeg om de beoogde emoties over te brengen.

Life is Strange: True colors is verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series S/X, Xbox One, pc, Stadia en later ook Nintendo Switch. Voor deze review is het spel getest op PlayStation 4.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Life is Strange: True Colors vertelt een mooi verhaal over rouw en empathie. Het schrijf- en acteerwerk is duidelijk van een hoger niveau vergeleken met de vorige delen in de serie, en omdat we alle hoofdstukken in één keer kunnen spelen komt het emotionele verhaal beter binnen. Toch had er best wat meer pit in de dialogen mogen zitten om onze aandacht erbij te houden.

Plus- en minpunten
  • Goed geschreven en geacteerd, interessante keuzes, mooie gezichtsuitdrukkingen
  • Dialogen kunnen meer pit gebruiken, mist morele overwegingen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error