Life is Strange: Before the Storm - Farewell | Gamer.nl

Before the Storm was een verrassend fijne prequel op het episodische Life is Strange. In de allerlaatste bonusaflevering, exclusief voor de Deluxe Edition van de game, gaat maker Deck Nine nog verder terug.

Het originele Life is Strange vertelde een verhaal over Max Caulfield. Deze jonge scholier ontdekte niet alleen dat ze de tijd terug kon draaien, maar kwam ook weer in contact met haar jeugdvriendin Chloe Price. Bij de start van de game had het tweetal elkaar al lang niet gezien. In Farewell kom je erachter wat er tijdens hun laatste dagen samen gebeurde.

Farewell is niet een volledige nieuwe episode, want je hebt maar een uurtje nodig om het uit te spelen. Ook zijn de keuzes die je maakt deze keer niet zo belangrijk, terwijl dat normaal gesproken een vast onderdeel is van de serie. Maker Deck Nine wilde echter een kort verhaal vertellen om afscheid te nemen van deze twee personages en daar is het team in geslaagd. Farewell is een prachtig vaarwel.

Life is Strange

Verhuizen

De speler bestuurt voor de laatste keer Max, die een moment zoekt om Chloe te vertellen dat ze gaat verhuizen. Toch wil ze ook nog een laatste zorgeloze dag vol plezier met haar hartsvriendin beleven. Als het tweetal vervolgens een ca ettebandje vindt met een opname van toen ze nog maar acht jaar oud waren, start een laatste piratenavontuur waarin ze op zoek gaan naar een schat die ze toen hebben begraven.

De aflevering leunt grotendeels op nostalgie voor een tijd die je als speler voor het eerst beleeft. Hoewel er geen grote keuzes in deze bonusaflevering zitten, zijn er wel een hoop objecten om te bekijken, waardoor je meer leert over deze mooie vriendschap en met name Chloe als personage.

Daarnaast is Farewell nog een laatste emotionele mokerslag die hard aankomt als je van deze personages houdt. Tijdens het spelen weet je al snel wat er gaat gebeuren, maar de manier waarop Deck Nine dit deel van het verhaal vertelt is prachtig. De beelden, het schrijfwerk en ook de muziekkeuze complimenteren elkaar perfect. Zet de doos ti ues maar alvast klaar, want het is huilen geblazen.

Life is Strange

Voor de fans

Farewell is duidelijk gemaakt voor de echte fans van deze serie. Het is ook niet voor niets dat de bonusaflevering verstopt zit in de Deluxe Edition van Before the Storm. De aflevering vertelt geen nieuw verhaal, maar is er voor hen die deze bijzondere gameserie een warm hart toedragen en meer willen leren over Max en Chloe. De originele stemacteurs zijn ook weer terug, met Ashly Burch als Chloe nadat in Before the Storm de rol werd overgenomen door Rhianna DeVries.

Deck Nine brengt met Farewell een mooie, emotionele ode aan het originele Life is Strange. Aanvankelijk hadden we niet gedacht dat die game opgevolgd moest worden, maar gelukkig is dat wel gedaan. Nu is het aan Dontnod om met Life is Strange 2, met nieuwe personages en een nieuw verhaal, de kwaliteit van Deck Nine te evenaren. Dat wordt nog een flinke klus.

De bonusaflevering Farewell is onderdeel van de Life is Strange: Before the Storm Deluxe Edition voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Het is mogelijk om de Deluxe Edition als upgrade voor de normale versie te kopen.