Life is Strange: Before the Storm Episode 2: Brave New World | Gamer.nl

Na het emotionele einde van de eerste aflevering moeten Chloe en Rachel nu de consequenties tegemoet zien. Chloe wordt van school gestuurd en Rachel mag niet meer met haar geliefde toneelstuk meedoen. Laat dit rebelse duo het daarbij zitten? Wat denk je zelf.

De titel Brave New World verwijst naar Tempest (De Storm) van Shakespeare. Dit is het toneelstuk waar Rachel Amber de hoofdrol in zou spelen. Natuurlijk verwijst het ook naar de roman van Aldous Huxley, waarin de schrijver een toekomstbeeld schetst waarin individuele identiteiten verdwijnen. Zowel Chloe als Amber voelen de druk van school en voornamelijk van hun ouders om 'normaal' te zijn, maar ze zijn er hella klaar mee.

De keuzes die je in Life is Strange: Before the Storm Episode 2 al vrij rap moet maken lijken lastiger dan in de eerste episode. Je hebt echt meer tijd nodig om na te denken en gelukkig krijg je die tijd ook. Dit komt omdat Chloe op het punt staat haar leven te veranderen met haar eigen dappere nieuwe wereld. Hoewel ze altijd al rebels is geweest, proefde ze in de vorige aflevering van een nieuw gevoel van vrijheid en durfde ze zich open te stellen voor een eventuele relatie. Nu is de vraag of ze daarin verder gaat, of dat ze luistert naar haar bezorgde moeder.

Life is Strange

Kakt beetje in

Helaas kakt deze middelste aflevering ondanks deze keuzes een beetje in. Zodra de dames hun straffen hebben gaan ze hun eigen weg. Chloe moet in gesprek met de vriend van haar moeder en gaat op pad voor drugsdealer Frank. Ook het opsporen van objecten op de schroothoop keert weer terug, zoals het gehate flesjes zoeken in de originele game. Pas richting het einde komt er weer een beetje vaart in het verhaal. Deels omdat Amber weer terugkeert en deels omdat er een aanloop naar de laatste aflevering wordt gemaakt.

Er zitten een aantal waanzinnige scènes in Life is Strange: Before the Storm Episode 2 die een hoop goed maken, maar we mi en het tempo en de samenhang. Dat ligt deels aan wat je moet doen, maar voornamelijk aan dat er te veel tu en hetgeen komt waar je de game eindelijk voor speelt: Chloe en Amber.

Life is Strange

Arcadia bae

Want hoewel je als speler nog steeds voor een vriendschapsrelatie kunt kiezen, is het wel duidelijk waar de schrijvers je naartoe sturen. Als je niet voor de liefde gaat mis je het sterkste onderdeel van dit verhaal.

Dat de makers je een regenbooghanddoek in een oude auto laten plaatsen waar je vervolgens samen gaat zitten, is een weinig subtiele maar welkome verwijzing dat deze game absoluut gaat over twee queer meiden die zichzelf en elkaar vinden. Het originele Life is Strange geeft een idee over hoe hun verhaal eindigt, maar we hebben nu voornamelijk zin om dit met eigen ogen te aanschouwen in de laatste episode.

Life is Strange: Before the Storm is los van de originele game te spelen en verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.