Life is Strange: Before the Storm Episode 1: Awake | Gamer.nl

Life is Strange is een mooi afgesloten verhaal, maar toch heeft Square-Enix besloten om niet alleen een vervolg, maar ook een prequel uit te brengen. Deze prequel is gemaakt door een andere studio (Deck Nine Games), zonder hoofdpersonage Max en met andere stemacteurs. Dat klinkt als een hella slecht idee, maar dat valt gelukkig reuze mee.

Tijdens de originele game hoorden we regelmatig over Chloe's verleden met de mysterieuze Rachel Amber, maar de details bleven vaag. Daar komt verandering in met Before the Storm. In de eerste aflevering 'Awake' beleef je namelijk de start van hun relatie. Ook vertelt deze aflevering meer over Chloe's band met haar moeder, die een nieuwe vriend heeft.

Life is strange

Step-dildo

De originele game kreeg veel kritiek over het schrijfwerk. De dialogen van de jonge scholieren werden namelijk duidelijk geschreven door oude Franse mannen, waardoor het taalgebruik behoorlijk geforceerd overkwam. Daar is in Before the Storm nauwelijks meer sprake van. Hoewel de personages jonger zijn, klinken ze juist volwa ener.

Dit betekent niet dat Chloe nu plots een verantwoordelijke tiener is. Letterlijk in de eerste scène springt ze over een bordje met 'verboden toegang' en steekt ze nog even haar beide middelvingers op naar dat bordje. Want wow, wat is ze recalcitrant. Toch word je in de rest van de game niet meer constant afgeleid met woorden als hella en step-dildo.

Life is strange

Vrolijke hotdog

Chloe is een rebelse tiener die duidelijk nog op zoek is naar haarzelf. Ze heeft haar haar nog niet geverfd en haar kledingstijl is nog niet af. Voordat je naar school gaat mag je zelf kiezen wat ze aantrekt. Er is niet veel keus, maar uiteindelijk hebben we haar op pad gestuurd met een t-shirt waar een dom lachende hotdog op staat.

Chloe's opstandigheid komt grotendeels door haar thui ituatie. Haar vader is namelijk overleden en haar hardwerkende moeder heeft moeite om de rekeningen te betalen. Ondertu en vraagt de vriend van haar moeder om meer discipline in de opvoeding.

Uiteraard moet je in Before the Storm weer lastige keuzes maken die een enorme invloed hebben op het verhaal. Dit gaat bijvoorbeeld over hoe open je bent naar Rachel toe en of je haar als meer dan een vriendin ziet. Maar het gaat ook om de lastige thui ituatie. De strijd tu en het zijn van een rebelse tiener en het niet willen kwetsen van je moeder wordt uitstekend neergezet. Onder andere via step-dildo David. Je moeder smeekt je namelijk om aardig tegen hem te zijn, terwijl hij alles is wat Chloe tegenstaat.

Life is Strange

Turn back time

Naast de personages en het verhaal, viel de originele Life is Strange op door de superkracht van hoofdpersonage Max. Hiermee kon ze regelmatig de tijd terugdraaien, waardoor je als speler meerdere keuzes kon uitproberen. Chloe heeft deze kracht niet. Wel krijgt ze een eigen truc: tegenspraak. In verschillende situaties moet je de juiste beledigingen kiezen om een soort gevecht te winnen. Het is een manier om haar ook iets bijzonders te geven, maar het voegt eigenlijk weinig toe. Dat Chloe hier en daar graffiti kan plaatsen met een stift is leuker, want ze heeft verra end veel humor.

Wat voornamelijk opvalt aan Before the Storm is hoe weinig het uitmaakt dat die superkracht er niet in zit. Daar ging Life is Strange namelijk ook niet om. De tijdterugdraaimechaniek gaf een unieke twist in het maken van keuzes, maar uiteindelijk zat de kracht van de game in de personages en het verhaal. Daar straalt Before the Storm weer in. Het verhaal is zo goed geschreven, dat je de superkracht nooit mist. Wel voelt de game hierdoor minder interactief. Dat Before the Storm daarnaast praktisch allemaal andere stemacteurs heeft door een staking is ook jammer, maar het stoort nauwelijks.

Einde van de wereld

Knap aan deze eerste aflevering is dat het zo goed op zichzelf staat. Zonder de context van superkrachten en de dreiging van het einde van de wereld, wordt hier een mooi verhaal verteld over intere ante personages en jij kiest wat voor persoon je in dat verhaal bent.

In deze eerste aflevering krijg je de optie om een potje Dungeons & Dragons te spelen met 'de nerds' op school. Je kunt weglopen, er lacherig om doen of het serieus spelen. Hoewel er geen juiste keuze is, levert de serieuze optie wel het meeste op. Niet alleen is de presentatie van het potje D&D waanzinnig tof, maar je maakt ook waardevolle nieuwe contacten.

Zo is de volledige game ook. Als jij je inleeft in deze personages en de keuzes serieus maakt, dan geeft Before the Storm je een prachtige en emotionele tijd terug. In deze eerste aflevering hebben we al hardop gelachen en zelfs uitgebreid gehuild om Chloe. Ook al droeg ze dat stomme hotdog-shirt. Als de introductie dit al teweeg brengt, kunnen de volgende twee afleveringen niet snel genoeg uitkomen.

Life is Strange: Before the Storm Episode 1: Awake is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.