Lemony Snicket | Gamer.nl

Niets in deze wereld is fijn en al helemaal deze game niet. Voor iedere grimlach krijg je drie huilbuien terug en als je denkt dat er een vrolijk einde aan het spel komt, heb je het ook mis. Althans, dit doet de verteller van Lemony Snicket's - A Series of Unfortunate Events ons voor. In feite is het spel echter een luchtige actie adventure game, gebaseerd op de gelijknamige film die momenteel in de bioscoop draait met Jim Carrey in de hoofdrol. En tja, daar zit je dan weer met een movie tie-in voor je bakkes, is het deze keer wel wat?

Hoewel de film Lemony Snicket niet de standaard feel-good film is die je tegen de kerst in de bioscoop verwacht, is het woord standaard wel van pas op de game die eraan gekoppeld is. Je speelt in het spel met de drie kinderlijke hoofdrolspelers uit de film, de familie Baudelaire (of althans, wat daar nog van over is..), bestaande uit Violet, Klaus en Sunny. Ieder karakter heeft z'n eigen sterkten en zwaktes, wat gelijk de verschillende gameplayvormen bepaald. Zo is Klaus de man voor het 'zware' werk, zoals ratten verpletten en dozen verschuiven, gebruik je Violet door al haar handige snufjes voor het betere kruip- en sluipwerk en zijn er voor Sunny speciale platformlevels ontworpen.

De klusjes die je met het drietal moet klaren zijn trouw aan de boeken en over het algemeen best grappig opgezet. Zo moet je in het begin van het spel allerlei objecten verzamelen en die vervolgens bij elkaar voegen tot één superuitvinding, die je dan de komende tien minuten optimaal mag benutten. Echt uitdagend is het niet, maar het onderhoudt. Daarnaast zijn de stukjes met Sunny een welkome afwi eling, daar de platformlevels in Lemony Snicket goed doordacht in elkaar zitten en soms nog enig gepruttel van je grijze ma a vereisen. Het spel is over het algemeen enorm simpel gehouden en een doorgewinterde gamer zal in vier á vijf uur door het avontuur heen cro en.

Grafisch doet Lemony Snicket niet veel fout. Het spel spettert niet van je televisiescherm af, maar geeft de in de films geschapen wereld vrij sfeervol weer en kent wat leuke details. Jammer genoeg moonwalken de karakters wel de hele game over de ijsvloer heen en is er ook het één en ander aan te merken op de vormgeving van je hoofdfiguren. Ook mag best gezegd worden dat de laadschermen zich wel in een erg rap tempo opvolgen en je soms voor twintig seconden gameplay weer even 'on hold' gezet wordt.

De voice-acting is in Lemony Snicket van een aardig niveau, al blijft het bij zulke games jammer dat de originele stemacteurs niet even de studio ingesleurd zijn. Vooral de door Jim Carrey vertolkte Count Olaf valt in het spel enorm door mand, met een tweederangs B-acteur die heel hard z'n best doet om net zoals de Canadees te klinken. Dit lukt hem echter geen moment, waardoor deze stem je eigenlijk alleen maar irriteert. Verder heeft de game ook een soundtrack, maar is deze nooit prominent te horen, waardoor je er niet echt van kunt genieten.

Lemony Snicket kun je volgende kerst gerust voor je neefje of nichtje uit de budgetbak vi en, maar onderscheidt zich momenteel op geen enkel vlak van de grijze ma a om nu gekocht te moeten worden. Alle elementen pa en perfect in de standaard movie tie-in, wat ook gelijk de reden is waardoor het spel nooit écht leuk wordt. Grove fouten maakt het spel daarentegen ook niet, dus slecht is het zeker niet te noemen. Ben je na de film toch geïntere eerd geraakt, huur hem - gezien de korte speelduur - dan een keer op een regenachtige zondagmiddag.

Gameplay: 6,0Graphics: 6,5Geluid: 5,5Totaal: 6,0