Lego The Incredibles | Gamer.nl

Lego The Incredibles | Gamer.nl

Al bijna vijftien jaar weet ontwikkelaar Traveller’s Tales bekende (kinder)films met succes te vertalen naar het Lego-universum. Als Lego-fan hoef je dan ook nooit lang te wachten op een nieuw avontuur, want er is elk halfjaar wel een kaskraker die de Lego-behandeling waard is. Ditmaal is het de beurt aan The Incredibles.

Voor nieuwkomers is het handig om te weten dat de verhaallijnen uit de films nooit een-op-een worden overgenomen in Lego-games. Doorgaans worden de verhalen verrijkt met extra scènes en een gezonde dosis humor om het wat kindvriendelijker te maken. The Incredibles is wat dat betreft geknipt voor een Lego-game en met het fantastische tweede deel dat momenteel in de bioscoop draait ziet Traveller’s Tales zijn kans schoon om zijn oude vertrouwde Lego-formule toe te pa en op The Incredibles. Helaas gaat dit wederom hand in hand met weinig vernieuwing, waardoor Lego The Incredibles aanvoelt als de zoveelste Lego-game.

Lego the incredibles screenshots

Een Lego-steentje bijdragen

Voor het gros van het spel levert Traveller’s Tales een prima product af. Lego The Incredibles neemt je mee naar de stad New Urbem, waar het ‘no supers-beleid’ in acht genomen is. New Urbem wordt echter geteisterd door misdaadgolven en natuurlijk voelen The Incredibles zich geroepen om af te rekenen met dit soort ongein. Elk familielid draagt dan ook op zijn/haar unieke wijze een steentje bij aan het terugdringen van misdaad. Mr. Incredible is bijvoorbeeld beresterk en stormt af op vijanden en objecten met verwoestende slagkracht, echtgenote Elastigirl kan verschillende vormen aannemen, zoontje Dash is razendsnel en dochter Violet maakt gebruik van haar psionische krachten. Daarnaast speel je talloze andere helden vrij tijdens de verhaalmodus, waaronder Frozone, Helectrix en zelfs Dory – uit Finding Dory – mag zich een ware held noemen.

Lego the incredibles screenshots

Zoals je inmiddels gewend bent van de Lego-spellen ga je met een aantal personages op pad om mi ies te voltooien, waarin de wi elwerking tu en de helden centraal staat. Naarmate het verhaal vordert worden nieuwe helden geïntroduceerd die uiteraard hun krachten aan de familie Parr verlenen.

Gedurende mi ies bundel je frequent de krachten van verschillende personages om zo puzzels op te lo en. Violet en broertje Dash kunnen bijvoorbeeld hun krachten bundelen om systemen te overbelasten en moeder Elastigirl kan zichzelf omtoveren in een trampoline, zodat andere helden hoger gelegen platformen kunnen bereiken. Hoewel de verhaalmi ies over het algemeen erg gemakkelijk zijn, is het soms even gi en naar de volgende uit te voeren handeling om verder te komen. Een terugkerend probleem is dan ook de neiging van de ontwikkelaar om zoveel mogelijk verwoestbare objecten in de spelwereld te proppen, in plaats van de overzichtelijkheid te bewaren en met nieuwe creatieve ideeën te komen om mi ies intere anter te maken.

Een nieuwe gameplaymechaniek is het verzamelen van zogeheten Incredistenen. Tijdens elke mi ie is er een platform te vinden waarvoor eerst Incredistenen verzameld dienen te worden om deze te activeren. Indien alle stappen netjes worden opgevolgd, bouwen de aanwezige helden gezamenlijk een nieuw object om de mi ie te klaren. Het is dit soort gameplay dat Lego typeert en zeker met een tweede speler erbij levert het nog meer vermaak. Tevens zorgt het verhaaltechnisch er voor dat scènes uit het bronmateriaal iets verder worden uitgewerkt.

Lego the incredibles screenshots

Pixar in een herkenbare jasje

Het verhaal in Lego The Incredibles is wat aan de korte kant, maar slaagt er in om elke Incredibles-lid in de schijnwerpers te plaatsen en een authentiek Pixar-gevoel over te brengen. Zoals eerder aangegeven is de humor in Lego The Incredibles een van de meest geliefde aspecten van de game. Vooral de grappige animaties en interactie tu en personages toveren een glimlach op het gezicht. Echter zorgt dit er ook voor dat de enigszins aangrijpende momenten die de Incredibles-verhaallijnen rijk zijn minder goed uit de verf komen. Om spoilers te voorkomen zullen we hier niet al te veel over uitweiden. Ook opvallend is dat het verhaal van The Incredibles 2 als eerst verteld wordt in de game, en daarna pas het verhaal van het origineel. Qua opbouw is dit natuurlijk niet de meest voor de hand liggende keuze, maar met deel twee in de bioscoop is het wel begrijpelijk.

Los van de verhaalmi ies staan spelers er uiteraard vrij in om New Urbem geheel vrij te verkennen. De kleine open wereld bevat talloze zijmi ies en biedt diverse mogelijkheden tot exploratie. Helaas komen de technische mankementen tijdens het vrij rondlopen wel erg duidelijk naar voren. Zo nu en dan dreigt het personage vast komen te zitten tu en objecten en de hevige pop-in heeft een desoriënterende werking. Vooral tijdens het rijden ontsnappen we ternauwernood aan frontale botsingen. In zo’n kleine open wereld als New Urbem verwachten we zulke mankementen eigenlijk niet te zien. Zeker niet als we rekening houden met het feit dat een aantal voorgaande Lego-titels dezelfde mankementen vertoont.

Lego the incredibles screenshot

Ongelooflijk weinig vernieuwing

Helaas richt Traveller’s Tales zich, zoals gewoonlijk, meer op het bronmateriaal dan het Lego-aspect van de game. Lego-fans die hunkeren naar een virtuele wereld waarin je lekker creatief kan zijn worden in die zin achtergesteld. Hoewel objecten bouwen absoluut een eigenschap is van het spel, gaat dit doorgaans gepaard met intens gemak. De bijbehorende gameplaymechanieken worden tot in den treure herhaald, waardoor de onvermijdelijke verveling op een gegeven moment toeslaat.

Lego The Incredibles is het bewijs dat de Lego-formule een flinke update nodig heeft. Het spel introduceert een brede en gevarieerde cast aan personages en een aantal leuke gameplaymechanieken, maar in de basis toont Lego The Incredibles te veel overeenkomsten met zijn voorgangers. In feite valt er weinig te vertellen over Lego The Incredibles dat al niet gezegd is over andere Lego-games. Het spel is verstoken van vindingrijke ideeën en doet zijn naam jammer genoeg weinig eer aan.

Lego The Incredibles is nu beschikbaar voor Xbox One, PlayStation 4, Nintendo Switch en pc. Voor deze recensie is de game getest op een PlayStation 4.