Twee jaar geleden wist ontwikkelaar Travellers Tales ons te verrassen met LEGO Star Wars: The Video Game. Volledig tegen de verwachtingen in kregen we een uitermate tof spel voor ogen waarin de Star Wars-sage op een luchtige manier aan de man werd gebracht, hetzij door de LEGO franchise eraan te koppelen. Door het enorme succes kregen we in 2006, een jaartje na het origineel, al een vervolg te zien waarin spelers met de originele drie Star Wars-episodes aan de slag konden gaan. Dit jaar biedt uitgever LucasArts ons de kans om beide titels in één keer in huis te halen met LEGO Star Wars: The Complete Saga. Eigenlijk kan LEGO Star Wars gezien worden als een hommage aan de hype die de afgelopen dertig jaar is ontstaan rond de populaire sciencefiction films. Nog steeds blijkt alles waar de naam Star Wars aan vast hangt automatisch goed te verkopen, wat er soms voor zorgt dat zelfs de meest wansmakelijk slechte producten als zoete broodjes over de toonbank vliegen. Gelukkig is LEGO Star Wars: The Complete Saga geen voorbeeld van zo'n slap aftreksel, Travellers Tales heeft in samenwerking met LucasArts door de jaren heen zijn best gedaan om twee toffe games ontwikkelen waarin telkens drie episodes de nodige aandacht kregen.   Zoals de titel van het spel al doet vermoeden, is het deze keer echter mogelijk om alle episodes uit de Star Wars filmreeks achter elkaar te spelen, gaande van The Phantom Menace tot Return of the Jedi. Elke episode is handig opgedeeld in zes hoofdstukken, die telkens vooraf gegaan worden door de bekende Star Wars-inleiding (de gele tekst die van boven naar onder over je scherm rolt). Deze korte introductie die je te zien krijgt bevat echter niet genoeg informatie om het complexe verhaal helemaal te doorgronden, enige voorkennis is dus wel een vereiste als je het nut van bepaalde missies wilt doorgronden. Toch is het helemaal geen probleem als je nog nooit een Star Wars film gezien hebt, het spel is namelijk geen diepgaande RPG zoals Knight of the Old Republic dat wel is. We hebben hier op de eerste plaats te maken met een tof, verslavend en vooral grappig avonturenspel dat perfect als afwisseling kan dienen na het spelen van serieuzere titels als Mass Effect, Unharted: Drake's Fortune of Crysis. Een van de grootste troeven van LEGO Star Wars is dat er heel wat dingen te beleven vallen tijdens elk hoofdstuk. Natuurlijk sta je vooral met je lichtzwaard te zwaaien om vijandige Stormtroopers of ander buitenaards gespuis van je weg te houden, maar regelmatig is het ook nodig om wat subtieler te werk te gaan. Op zulke momenten komen de speciale vaardigheden van de bekende Star Wars-personages naar boven. Zo kan een Jedi Knight bijvoorbeeld gebruik maken van The Force, een soort van telekinetische kracht waarmee hij objecten kan verplaatsen en kan het

bekende robotje R2-D2 sloten kraken van mechanische deuren.

De verschillende speciale vaardigheden zijn leuk, maar vooral het feit dat de ontwikkelaar de levels zo heeft opgebouwd dat het vaak onmogelijk is om met slecht één personage alle puzzeltjes en raadsels op te lossen, maakt het allemaal wat interessanter. Je moet hierdoor namelijk gaan samenwerken met een tweede poppetje en vaardigheden gaan combineren. Het besturen van je hulpje kan gebeuren door de computer, maar leuker is het als je samen met een vriend op pad kan gaan. In LEGO Star Wars: The Video Game en The Original Saga kon je al, mits je een tweede controller in huis had, samen met een vriend samen op de bank het spel spelen. In The Complete Saga gaat de tweespelersfunctie nog een stap verder door het mogelijk te maken om via internet een kameraad uit te nodigen. Door de toevoeging van een online co-op optie is het zo mogelijk nog leuker geworden om je een weg te banen door de episodes, terwijl in je eentje spelen al een hele belevenis is. Bovendien ondersteunt LEGO Star Wars: The Complete Saga de mogelijkheid om via de headset met je medespeler te praten, wat in combinatie met de vele grappige spelsituaties ongetwijfeld voor de nodige hilariteit zal zorgen.   Mochten er geen mensen online te vinden zijn om samen mee te spelen, dan heeft LEGO Star Wars: The Complete Saga nog genoeg te bieden om je heel wat uurtjes in je eentje zoet te houden. Elk level is namelijk bezaaid met geheimen die klaarliggen om ontdekt te worden. Zo zijn er in elk hoofdstuk bijvoorbeeld tien mini-kits verstopt die, als je ze allemaal weet te vinden, samen één van de vele voertuigen uit de Star Wars-reeks uit LEGO-blokken samenstellen. Ook zit elk hoofdstuk telkens weer boordevol deuren die je enkel kunt openen met personages die je pas later in het spel vrijspeelt, waardoor je verplicht nog eens moet terugkeren om echt alles te kunnen zien. Als dat nog niet genoeg is gaat er na het uitspelen van een volledige episode ook nog eens een geheime deur open die de toegang verschaft naar een nieuwe modus waarin je alle hoofdstukken achter elkaar moet spelen binnen een bepaald tijdslimiet. Lukt het je om binnen de tijd het eindfilmpje op het scherm te doen verschijnen, dan komen er extra veel legomunten in je digitale geldbeugel te zitten. Met deze legomunten kun je dan weer allerlei grappige, functionele of volledig van de pot gerukte extra's kopen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om, mits je een hele kwak geld op de toonbank weet neer te leggen, de optie te ontgrendelen waardoor alle speelbare personages hun avonturen in vermomming beleven (compleet met een belachelijke zwarte snor en overdreven duistere zonnebril). Er zijn nog talloze andere dingen die vrij te spelen zijn, zoals filmpjes, personages en geheime levels, maar dit alles biedt eigenlijk niet zo heel veel meerwaarde. Het is allemaal wel leuk, maar het uitspelen van de episodes kan net zogoed gebeuren zonder ook maar één keer om te kijken naar al die extra's.

Daar ligt ook meteen het zwakste punt van LEGO Star Wars: The Complete Saga. Travellers Tales heeft de moeite gedaan om nieuwe dingen aan het pakket toe te voegen, zoals een paar nieuwe levels en meer mogelijkheden om een eigen personage te creëren, maar niets daarvan voelt aan alsof het echt een meerwaarde toevoegt aan het totale plaatje. Waarschijnlijk zal enkel de doorwinterde Star Wars-fanaat of een ziekelijke verzamelaar zich geroepen voelen om daadwerkelijk alle extraatjes te ontdekken. Een gewone gamer zal zich eerder bezighouden met het doorspelen van de episodes om hopelijk later nog eens terug te keren om hier en daar een geheimpje te ontdekken, maar meer ook niet. Verder heeft de Xbox 360 versie nog te kampen met wat kleine grafische probleempjes. Zo hakkelt het spel soms wat als je de camera handmatig te ver vooruit durft te bewegen en blijven sommige achtergronden wel erg lang wazig in beeld hangen. Deze foutjes wegen echter niet op tegen het feit dat LEGO Star Wars: The Complete Saga een enorm gepolijst spel is dat van spelen met LEGO-blokken een bijna artistiek verantwoorde bezigheid maakt. Deze compilatie mag dan wel niet zo heel veel nieuw materiaal met zich meebrengen (buiten de online-mogelijkheden), toch blijft het leuk om Star Wars op een luchtige manier te herbeleven.