Lego Star Wars II (Xbox 360) | Gamer.nl

Afgelopen jaar werden we aangenaam verrast met Lego Star Wars. Hoewel dit spel aanvankelijk leek als een game om even lekker mee te liften op het succes van de derde Star Wars-film, bleek Lego Star Wars nog zoveel meer in zijn mars te hebben dan alleen maar een melkkoe van de Lucasfilm-stal. Het spel bood namelijk een flinke diversiteit aan gameplay, zat boordevol grapjes en andere leukigheden en was als klapper op de vuurpijl naast geslaagd kinderspeeltje ook nog eens geschikt voor de volwa enen die even terug willen naar die kindertijd waar je ongegeneerd met Star Wars-speelgoed kon spelen. Nu is er dan deeltje twee, waarin de Originele Triologie centraal staat.

Het leuke van deze game is dat alles zo heerlijk herkenbaar is. Vroeger had ik namelijk ook een flink aantal van de voertuigen en poppetjes als Lego in de speelgoedbak zitten. Aangezien we nu met de Originele Triologie te maken hebben, kun je dus de nodige ‘oudere’ voertuigen en personages verwachten. En dat is, kan ik je alvast verklappen, een feest van herkenning als je eenmaal aan de game begint. Het mooie van Lego Star Wars II: The Original Triology is dat deze voertuigen nu ook daadwerkelijk te besturen zijn. Had zijn voorganger vrijwel alleen maar voertuigjes ter decoratie en opvulling, in de opvolger kun je ze in elkaar zetten (al gaat dat nog steeds automatisch door gewoon een knop ingedrukt te houden), om ze vervolgens te bemannen. Ook kun je her en der op beesten rijden die het Star Wars universum rijk is. Erg leuk om te doen!

Sowieso is het opnieuw beleven van de Originele Triologie een veel leukere bezigheid dan de voorganger van Lego Star Wars II. Begrijp me niet verkeerd, ik kan de nieuwere Star Wars-films best verteren, maar onder andere de ‘Battle of Hoth’, de kennismaking van Han Solo in de Mos Eisley Cantina (saillant detail: Han schoot eerst!) of de vernietiging van de Death Star zijn toch nog steeds momenten in de filmgeschiedenis die ik keer op keer kan blijven zien. Al deze scenes zijn ook nog eens vertegenwoordigd in de game, wat het dus perfect voer voor de Star Wars-fanaten maakt. Ben je dit niet, wees niet getreurd: er valt alsnog een hoop te beleven. Want net als in het eerdere deel is ook Lego Star Wars II doordrenkt met een gezonde en vrolijk dosis aan humor (soms zelfs tot het suggestieve aan toe) die iedereen kan waarderen. Veel van de tu endoorfilmpjes hebben die heerlijke slapstickachtige momenten in. Geschikt voor kinderen dus, maar ook de volwa enen onder ons zullen er absoluut een glimlach van op het gezicht krijgen.

Qua gameplay is er niet veel veranderd. Ook in Lego Star Wars II speel je vanuit een derde persoon tandpunt met vaste camerapunten en net als in de voorganger krijg je de controle over diverse personages uit de kla ieke Star Wars-films. Ben (geen Obi-Wan dit keer) Kenobi, Luke Skywalker, Han Solo, Chewbacca, Prince Leia en natuurlijk het onafscheidelijke duo R2-D2 en C-3PO zijn allemaal te besturen en allen hebben ze verschillende mogelijkheden. De één kan namelijk deuren open maken terwijl de ander forcepowers bezit. Ook zijn er een aantal personages die beschikken over een vuurwapen, die tevens als grijphaak gebruikt kan worden. Naast een hoop schiet- en springwerk zijn ook de puzzels weer van de partij, die je alleen op kunt lo en wanneer je de mogelijkheden van de verschillende personages benut. De puzzels zijn niet heel erg moeilijk, maar vaak wel uitdagend genoeg en goed te doen voor jong en oud.

Eén van de hoogtepunten van de voorganger was de coöperatieve modus en ook die is wedergekeerd. Helaas niet met een online-functie, waardoor het toch beperkt blijft met zijn tweeën. Niet dat dit een ramp is, integendeel, maar met de hedendaagse mogelijkheden van Xbox Live (we hebben de Xbox 360 versie getest) zou je toch het een en ander verwachten. Hoe dan ook, ook in Lego Star Wars II kan een vriend of vriendin ten aller tijde het spel binnenkomen: Controller aansluiten, op start drukken en spelen maar! Simpeler kan haast niet. Het feit dat je onmiddellijk in het speelveld zit zonder dat er ook maar iets aan het overzicht verandert, blijft een sterk pluspunt. Gegarandeerd plezier voor twee in ieder geval.

Ook de Freeplay modus zit er weer in. Heb je het spel eenmaal uitgespeeld, dan kun je zelf aan de slag met het maken van eigen Star Wars personages om vervolgens het avontuur opnieuw te beleven. Darth Vader met het wulpse lichaam van Leia en de beentjes van C-3PO? Het kan maar zo. Bezitters van de originele Lego Star Wars kunnen trouwens hun opslagbestand in dit deel laden om zodoende nog eens 50 andere personages vrij te spelen. Ben je niet in het bezit van deel één en heb je de Xbox 360-versie van Lego Star Wars II in huis, dan staat er binnenkort nog een download op de Xbox Live Marketplace op je te wachten.

Mocht je het overigens nog afvragen: tu en alle verschenen versies zit op een grafische aanpa ing hier en daar totaal geen verschil (achievements uitgezonderd natuurlijk). Mensen met oudere console zijn dus niet verplicht om de Xbox 360-versie aan te schaffen om in optimale vorm de Lego-ervaring te krijgen, want de verschillen zijn, als je het ons vraagt, nihil.