Lego Rock Band | Gamer.nl

Rockfans, bandhelden en Metallica-volgers; bijna alle doelgroepen zijn inmiddels voorzien van een muziekgame. Rock Band denkt echter niet in muzikale genres of muziekformaties, maar in leeftijd. Lego Rock Band is een muziekgame voor de kids, met het welbekende plastic en de typische humor die we van de spellenreeks gewend zijn. De sex, drugs en rock 'n roll wordt ingeruild voor alle vrolijkheid die Lego uitstraalt.

Lego Rock Band steekt alle ingrediënten van Rock Band in een kindvriendelijk jasje. Zo is aan de moeilijkheidsgraden een Super Easy-modus toegevoegd die zonder tegen te stribbelen alle aanslagen of gezongen tekst goedkeurt. Ook kun je niet echt af gaan tijdens een nummer. De enige consequentie die verbonden is aan falen, is het verlies van Lego-muntjes, en ook deze zijn terug te verdienen door het eerste stuk na het afgaan goed te spelen. Om toch enige uitdaging te bieden zijn de hogere moeilijkheidsgraden wel intact gebleven, ook al kan je hier nog steeds niet af gaan. Een andere handreiking om het spel toegankelijk te maken voor beginnende drummers is de mogelijkheid om de kickdrum op automatisch te zetten. Een handige optie, want niet iedereen is gezegend met een geweldige hand-oog-voet coördinatie.

Spookvrij

Met de verdiende sterren speel je nieuwe voertuigen vrij die je gebruikt om nieuwe concertlocaties te bereiken, zoals een tropisch eiland of een middeleeuws koninkrijkje. Zoals het bij Lego hoort gaan de voertuigen flink over de top en kun je uiteindelijk zelfs gebruik maken van onder meer een ruimteschip om uiteindelijk de ruimte onveilig te maken. Op deze locaties zijn soms speciale Rock-uitdagingen beschikbaar, zoals het spookvrij maken van een verlaten landhuis terwijl Ghost Busters van Ray Parker jr. wordt gespeeld of het verslaan van een octopus dankzij de kracht van rockmuziek op de klanken van In Too Deep van Sum 41. Het vormt een leuke afwi eling en ze zorgt voor humoristische taferelen die op de achtergrond plaatsvinden. Op deze manier is het ook niet erg om af en toe op de bank plaats te moeten nemen, aangezien je dan pas echt kan genieten van deze momenten.

Tekortkoming

Het eerder genoemde geld dat wordt verzameld met het spelen van nummers kan onder andere besteed worden aan de inrichting van je eigen hoofdkwartier, de Rock Den, en ook hier is de typische Lego-invloed te merken. Wil je gouden bomen, een kudde schapen of groep apen loslaten, dan staat niks je in de weg. Daarnaast kun je ook items voor je bandleden kopen en als tovenaarpiraat of duikerkoning het podium betreden. Daarnaast zijn ook een aantal beroemde artiesten, waaronder Iggy Pop en Pink, te selecteren, en hier komen we gelijk ook bij de zere plek van Lego Rock Band aan.

Het spel kent namelijk een grote tekortkoming, en wel de tracklist. Want voor een game die gericht is op kinderen in de leeftijd van 8-12 jaar bestaat de lijst van 45 beschikbare nummers voor het grootste deel uit titels die op LP zijn verschenen of hits waren toen de doelgroep nog niet eens in de luiers zat. Dit hoeft niet per se een groot probleem op te leveren, maar het werpt wel een barrière op. Onbekende nummers trekken namelijk niet aan om gezellig met je vriendjes of vriendinnetjes te gaan spelen, ook al maakt het Lego-principe het nog zo aantrekkelijk. Dat de lijst aangevuld kan worden met nummers uit Rock Band 1 en 2 tegen betaling of via de online muziekwinkel van Rock Band, lost dit probleem niet op omdat hier weinig nummers voor deze leeftijd tu en zit. Dat al deze nummers wel kindvriendelijk moeten zijn om in het spel te verschijnen geeft wel aan dat er tot op zekere hoogte wel aan de doelgroep gedacht is, maar niet voldoende. Daarnaast ontbreekt de mogelijkheid om online de uitdaging aan te gaan. Dit is waarschijnlijk gedaan om de jonge generatie in bescherming te nemen, maar levert desalniettemin een mindere ervaring op.

Twee noten

Lego Rock Band hinkt op twee gedachten. Aan de ene kant is het spel zeer toegankelijk gemaakt voor een nieuwe generatie plastic muziekhelden en slaagt het hier dan ook met vlag en wimpel voor. Maar waar het voornamelijk om draait bij een muziekgame is natuurlijk de tracklist, en helaas schiet deze ernstig te kort voor de eerder genoemde doelgroep en lijkt deze meer gericht op een volwa en publiek. Toch is Lego Rock Band, ondanks de problemen onder het Lego-sausje, een meer dan fatsoenlijke en toegankelijke muziekgame met leuke en unieke toevoegingen.