Lego Marvel Super Heroes - Toch weer wonderbaarlijk leuk | Gamer.nl

Het begon ooit als een grapje, zo leek het. In 2005 combineerde ontwikkelaar Traveller’s Tales onze vroege jeugdliefde Lego met latere jeugdliefde Star Wars en kwam zo tot Lego Star Wars: The Video Game – een verfri ende actie-platformer met een flinke dosis humor. Amper acht jaar en tien op filmlicenties gebaseerde Lego-games later is het trucje echter een beetje uitgewerkt. Ondanks dat de meeste delen consistent prima vermaak boden, is het moeilijk om nog steeds dolenthousiast te worden bij de gedachte aan de volgende Lego-game.

Dit hangt natuurlijk ook af van de betreffende licentie. Lego Batman 2: DC Super Heroes maakte de bouwsteentje pellenreeks opeens intere ant voor comicliefhebbers – niet in de laatste plaats omdat de aanwezige lading collega’s van Batman het spel tot een prachtig a ortiment speelbare superhelden maakte. Weinig niet-Lego games hebben die functie de laatste jaren met verve kunnen vervullen.

Melk

Dat willen wij ook, moeten de heren achter Marvel hebben gedacht. Het resultaat is Lego Marvel Super Heroes – een game die als geen ander de bonte verzameling superhelden van het comicimperium omarmt, door elkaar hu elt en ook nog bespot. Een reddingsactie op touw zetten in Asgard met Thor, Human Torch, Black Widow en Wolverine? Jazeker. Met Iron Man, Spider-Man en Jean Grey op zoek naar een op de zeebodem verstopte Dr. Doom? Reken maar. De melk van een jammerende Black Panther redden uit handen van een stelletje dieven? Absoluut. En dat allemaal in de zoektocht naar een stel magische, uit de ruimte afkomstige Lego-blokjes.

Door de aanwezigheid van meer dan honderd speelbare Marvel-personages (zelfs de grootste Marvel-kenner zal zich bij sommige verschijningen even achter de oren krabben) weet de game je op elke hoek van de straat te verra en. Letterlijk zelfs, omdat pakweg de helft van de spelervaring plaatsvindt in een vrijelijk te verkennen versie van New York, dat volgestopt zit met verzamelwaar, mini-opdrachten en allerlei geintjes. Voor de reguliere mi ies reis je echter af naar aparte locaties, waar je je een weg voorbij vijanden knokt, puzzels oplost en het aan het eind meestal opneemt tegen een indrukwekkende eindbaas. Te allen tijde verzamel je Lego-muntjes door vijanden te verslaan, objecten te vernietigen en af en toe een puzzel op te lo en, waarmee je nieuwe personages en voertuigen vrijspeelt.

De invloed van de alleraardigste Wii U-exclusive Lego City Undercover is te merken in de nadruk op levendigheid en activiteit in de virtuele evenknie van New York. Of het nou gaat om checkpointraces, het terugvinden van verloren voorwerpen, het oplo en van (verra end complexe) puzzels of het verslaan van mini-bazen – de to-do-list lijkt eindeloos, zeker omdat bepaalde taken alleen te voltooien zijn met de vaardigheden van bepaalde, later in het spel vrij te spelen, personages.

Gedateerd

Door het contrast met de drukke, sfeervolle en goed gevulde open spelwereld blijkt des te meer dat het lineaire verloop van de reguliere mi ies begint te dateren. Ook doet het vastgestelde camerastandpunt aan de zijkant bijvoorbeeld wat ouderwets en beperkend aan. En dat is zonde, want het feit dat elk personage over een handjevol aanvallen beschikt, houdt de gevechten tegen schier eindeloze stromen vijanden wel fris genoeg. De puzzels vormen een fijne afwi eling voor tu en de knokpartijen door. Wel gek: de spelinstructies in beeld schrijven soms voor dat alleen bepaalde, niet aanwezige personages een puzzel kunnen oplo en, terwijl dat met de vaardigheden van een ander die wel in je team zit ook prima lukt.

Naar goed gebruik in eerdere licentie-Lego-games heeft humor een prominente rol in Lego Marvel Super Heroes. Bijna elk tu enfilmpje tovert minstens één glimlach op je gezicht door pure slapstick, een leuke verwijzing of een variant op een bekende oneliner – uitgesproken door een meestal redelijk op de echte filmsterren lijkende stemacteur. Daarnaast oogt de game kleurrijk, fris en soepel, zeker de door ons geteste PlayStation 4-versie. Zelfs met een tweede speler (die op elk moment in en uit de game kan stappen) op hetzelfde scherm vertraagt de actie niet, ook niet als het beeld in tweeën splitst wanneer beiden hun eigen weg gaan. Online met een vriend spelen is helaas niet mogelijk, terwijl dat juist een mooie nieuwe stap zou zijn.

Traditiegetrouw moedigen lincentie-Lego-games je aan om levels te herspelen met later vrijgespeelde personages en zo eerder ontoegankelijke voorwerpen te verzamelen. Lego Marvel Super Heroes is daarop geen uitzondering, al zul je waarschijnlijk liever tijd doorbrengen in de grote stad. Lekker rondvliegen als Iron Man, Thor of Green Goblin, of voertuigen aan stukken meppen als Hulk, Venom of The Thing – en in het uiterste geval een eigen superheld bouwen om het allebei te kunnen doen. Sandboxgames hebben zich eerder bewezen als een geschikt genre voor superheldenavonturen, maar juist de combinatie met Lego zorgt ervoor dat de wereld van Marvel tot leven komt als zelden tevoren.

Getest op PlayStation 4