Lego Marvel Super Heroes 2 | Gamer.nl

Lego Marvel Super Heroes 2 | Gamer.nl

Er zijn twee zekerheden in het leven: ieder halfjaar draait er wel een nieuwe Marvel-film in de bios, en elke grote mediafranchise krijgt tegenwoordig wel een eigen Lego-game. Een plus een is twee, en dus komt gamestudio Traveller’s Tales met een vervolg op het succesvolle Lego Marvel Super Heroes.

De ontwikkelaars bij Traveller’s Tales hebben het bouwen van vermakelijke games met virtuele Lego tot een ware kunst verheven. Of het nou om Star Wars, Batman of Jura ic Park gaat, iedere keer weten ze weer de juiste snaar te raken met hun speelbare parodieën in blokjesvorm. Het is wel een kunst die op een gegeven moment gaat vervelen en met Lego Marvel Super Heroes 2 wordt die grens wel zeer nadrukkelijk opgezocht.

Wie ooit een Lego-game heeft gespeeld gaat niks revolutionairs ontdekken in dit nieuwste deel. Je hebt wederom beschikking over een duizelingwekkend aantal Marvel-personages, waaronder niet alleen all-stars als Spider-Man en Captain America, maar ook obscure helden zoals Carnom en Chipmunk Hunk. Hoewel het aanbod personages drastisch is verhoogd ten opzichte van het vorige deel, schitteren toch een aantal helden door afwezigheid. Zo zijn de X-Men en Fantastic Four niet te bekennen in de game (vermoedelijk omdat Marvel de filmrechten niet in handen heeft) en zijn daarvoor in de plaats de Inhumans in de schijnwerpers geschoven.

Lego Marvel Superheroes 2

Helden waar je op kan bouwen

Hoewel we gewend zijn van Lego-games om de plot van bestaande films op komische wijze te herkauwen, wordt in Lego Marvel Super Heroes 2 een origineel verhaal verteld. De big bad in deze game is Kang the Conqueror, die tijd en ruimte heeft gemanipuleerd om de stad Chronopolis te creëren. Deze indrukwekkende hutspot van verschillende tijden en locaties uit het Marvel-universum zoals Wakanda, Hydra, New York in 2099 en zelfs onderwaterstad Lemuria dient als de open wereld waar je verhaalmi ies start en op iedere hoek van de straat (of piramide) wel een zijmi ie of puzzel op je staat te wachten. Chronopolis is dankzij zijn mengelmoes van locaties uit diverse tijdperken oprecht een indrukwekkende en bovenal leuke stad om te verkennen, vooral dankzij kleine details zoals New Yorkse taxi’s die door een Middeleeuws Engeland rijden.

Chronopolis fungeert daarnaast ook als ideale smoes om allerlei helden vanuit diverse universums bij elkaar te brengen. In bijna iedere verhaalmi ies bezoek je dan ook een nieuwe Marvel-locatie die ook zijn eigen bijpa ende superschurk herbergt. Er is duidelijk veel aandacht en liefde gestoken in het namaken van iconische stulpjes uit comics en films, iets wat ook te zien is aan de enorm diverse cast van de game. Iedere held beschikt zo over zijn eigen unieke krachten die je moet gebruiken om puzzels en levels te voltooien. Denk aan Ms. Marvel die zich laat krimpen om door een ventilatieschacht te kruipen of Spidey die met zijn web een touw kan spannen tu en twee platformen.

Lego Marvel Superheroes 2

Legoën zonder handleiding

Deze manier van puzzelen is inmiddels een onmiskenbaar onderdeel van de Lego-games, maar de formule begint langzamerhand wel te vervelen en zelfs te frustreren. Dat komt vooral omdat de oplo ing van een puzzel of de juiste weg vooruit niet altijd even voor de hand ligt, waardoor je soms onnodig lang loopt te zoeken naar de juiste oplo ing. Zeker gezien de levels behoorlijk groot kunnen zijn en het niet altijd even duidelijk is welke puzzels bij de hoofdmi ie horen en welke bedoeld zijn voor de Free Play-modus, die je pas na het klaren van een level ontgrendelt.

Tijdens het puzzelen word je vaak ook lastiggevallen door vijanden, die je in de meeste gevallen met wat geram op de knoppen wel tot Lego-nopjes slaat, maar soms moet je slimmer te werk gaan. Dat geldt bijvoorbeeld voor de eindbazen die op je staan te wachten aan het einde van ieder level. Je speelt meestal in een team van drie tot vijf superhelden, waartu en je met een knop kunt wi elen. Sta je tijdens een gevecht in de buurt van een teamlid, dan kun je met dezelfde knop een extra krachtige combinatieaanval uitvoeren. Het komt daardoor weleens voor dat je net de juiste timing mist om die aanval te activeren en je in plaats daarvan ongewenst switcht naar een ander personage. In het begin is dat onhandig, op den duur gewoonweg irriant.

Het wordt zo nog makkelijker om het overzicht te verliezen, en dat in een game die van nature al behoorlijk hectisch is. Vooral de uitgebreide baasgevechten waarin je niet alleen te maken hebt met de grote slechterik, maar ook zijn handlangers en rondvliegende projectielen, zijn een grote chaos. Sommige gevechten zijn te winnen door simpelweg in te blijven beuken op tegenstanders, maar in andere gevallen moet je gebruik maken van Lego-bouwsels en andere puzzelobjecten in de arena. Ook hier is het niet altijd even duidelijk wat er van je gevraagd wordt en hannes je vaak maar wat, in de hoop dat het werkt.

Bugs van de niet-superhelden-variant

Lego Marvel Super Heroes 2 wordt geplaagd door kleine en grotere, spelbrekende bugs. De ellende begint met computergestuurde personages die blijven steken in levels of eerst gezellig meedoen in gevechten maar daarna besluiten in een hoekje niks te gaan doen. Een enkele keer kwamen we er pas na een half uur zoeken achter dat een doorgang niet wilde openen wat wel had gemoeten. Het is niet mogelijk om een checkpoint te herladen, dus de enige oplo ing is dan om het hele level te herstarten.

Hoewel het uitermate frustrerend is wanneer zoiets gebeurt, is het gelukkig maar zelden dat bugs je hele game verpesten. Buiten die technische onvolkomenheden is Lego Marvel Super Heroes 2 een prima Lego-game die heel netjes binnen de lijntjes kleurt. De game is net zoals voorgangers weer het leukst in de coöperatieve modus, niet in de laatste plaats omdat de puzzels sneller op te lo en te zijn doordat je niet zelf tu en personages hoeft te wi elen. Hoewel een online-coöpmodus nog steeds ontbreekt, is wel een competitieve Battle Mode toegevoegd waarin je met maximaal vier spelers tegen elkaar vecht, en een Splatoon-achtige modus waarbij je zoveel mogelijk blokjes moet

kleuren. Het ontbreekt in beide gevechtsmodi helaas aan enige diepgang en de balans tu en personages is ver te zoeken, maar voor jonge spelers is het ongetwijfeld een leuke toevoeging.

Dat geldt ook zeker voor de vernieuwde character-creator, waarin je zelf een eigen superheld kunt maken. Anders dan in vorige delen is dit keer werkelijk alles aan je personage aan te pa en, van de kleur van lasers of andere projectielen die uit handen of ogen worden geschoten tot de specifieke vorm van een pistool of ander wapen. Deze kleine vernieuwingen en toevoegingen zijn niet genoeg om de Lego-serie weer helemaal fris aan te laten voelen — daarvoor moet de basis op de schop worden genomen —maar het totaalpakket staat wederom garant voor tientallen uren komisch vermaak.

Lego Marvel Super Heroes 2 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc en komt 1 december uit voor Nintendo Switch. Voor deze review is gespeeld op een PlayStation 4 Pro.