Lego Marvel Avengers | Gamer.nl

Lego Marvel Avengers | Gamer.nl

Waar veel fabrikanten van fysiek speelgoed gebukt gaan onder de digitalisering van de 21e eeuw, weet Lego het hoofd aardig boven water te houden. Dat is niet alleen te danken aan de populariteit van de plastic Lego-kits, maar ook aan zijn videogame-franchise waarvan jaarlijks meerdere delen verschijnen. Het meest recente deel heet Lego Marvel’s Avengers, waarin het Marvel-universum zijn tweede Lego-behandeling krijgt.

Lego Marvels Avengers

Vertier boven verhaal

In het verhaal van Lego Marvel’s Avengers zal je geen verra ingen aantreffen. Net als zijn voorganger Lego Marvel Super Heroes bestaat het verhaal uit fragmenten van verschillende verhaallijnen uit het Marvel-universum, die vanuit een grote open wereld verkend worden. Lego Marvel’s Avengers leent haar verhalen uit een zestal films, waaronder The Avengers: Age Of Ultron, Iron Man 3 en Captain America: The Winter Soldier. Door enkel uit de meest recente films uit de Marvel-stal te putten, voorkomt de ontwikkelaar een hersenloze herhalingsoefening van het voorgaande deel. Dat wil echter niet zeggen dat Lego Marvel’s Avengers een wezenlijk andere ervaring dan zijn voorganger oplevert.

Het gebrek aan een nieuwe ervaring is niet direct een probleem. De game is voorzien van een typische laag Lego-humor die alle franchisegenoten rijk zijn. Zo worden gevaarlijke granaten vervangen door luid protesterende kippen en wordt er gretig met woordgrappen gevuurd. Dankzij deze kenmerkende humor is het herbeleven van de reeds geziene heldendaden geen bron van irritatie, maar een vermakelijke herbeleving. De welbekende scénes bieden dus een prettig weerzien, al is de kennismaking met andere (zij-)mi ies niet zo intere ant als gehoopt. De game leent zich bij uitstek om enkele plotgaten in het Marvel-universum te dichten, maar verzuimt echter zijn kleinere mi ies deze plek te geven binnen het grotere verhaal. Dat is jammer, want ondanks de vaak grappige insteek van deze mi ies, voelen deze ervaringen vaker als opvulling dan invulling.

Content, content en nog eens content

De kleinere mi ies onderbouwen dan niet altijd het verhaal, vermakelijk zijn ze wel. Veel van deze mi ies zijn enkel te volbrengen met specifieke karakters, welke je vrijspeelt naarmate je in het verhaal vordert. Wanneer een karakter vrijgespeeld wordt is deze echter nog niet meteen speelbaar. Door het vernietigen van je omgeving en het volbrengen van mi ies verzamel je gouden Lego-munten, die je vervolgens kan gebruiken om vrijgespeelde karakters te kopen. Hier ligt een van de grootste genoegens van deze superheldengame: het unlocken van je favoriete personages. Een aantal bekenden uit het vorige Lego Marvel-game keert terug, maar er zijn ook genoeg nieuwe personages om de open wereld mee te verkennen.

De hoofdmi ies zijn stuk voor stuk fragmenten uit Marvel-films. Omdat het lastig is om al deze scènes op logische en verhalende wijze aan elkaar te rijgen, heeft ontwikkelaar TT Games er slim aan gedaan om de meest actievolle scenes op te nemen in de game. Op deze manier blijft het ook zonder een nieuw of logisch verhaal leuk om de hoofdmi ies te spelen. Je zal in deze mi ies echter geregeld een object tegen komen dat je niet kan vernietigen of pa eren zonder de vaardigheden van een nog niet beschikbaar personage. Dus moet je op een later tijdstip met dit nieuwe personage terugkeren in de zogenaamde Free Play-modus, om alsnog de extra stukken te ontgrendelen. Een leuke manier om je speelervaring wat te verlengen, al was dit wegens de grote hoeveelheid collectables en personages niet nodig geweest. Sterker nog: het volledig uitspelen van Lego Marvel’s Avengers is een schier onmogelijke taak voor iedereen die naast deze game nog een baan, opleiding en/of een sociaal leven heeft.

Lego Marvels Avengers

Meer van hetzelfde

Toch is er een aardige kans dat je intere e in Lego Marvel’s Avengers bekoelt alvorens je aan het herspelen van mi ies toe bent. Met name wanneer je Lego Marvel Super Heroes gespeeld hebt duurt het niet lang voor de verveling toeslaat. Feitelijk is dit meest recente superheldenverhaal op gameplay-gebied nagenoeg een exacte kopie van zijn voorganger. Kleine nieuwigheden zoals het combineren van aanvallen van twee personages weten niet genoeg verfri ing te bieden om deze Lego-game lang vermakelijk te houden.

Het gebrek aan vernieuwing is echter niet het meest frustrerende probleem waar je als speler mee te kampen krijgt. Zo zijn veel van de puzzels die je voorgeschoteld worden veel te simpel of zelfs onhandig in elkaar gezet. Hierdoor voelen deze puzzels eerder als een verplichting dan als een uitdaging. Wat wél een uitdaging blijkt is het aanhoren van de geluidsfragmenten waarmee de game doorspekt is. Veel dialogen of uitspraken zijn rechtstreeks uit de bijbehorende Marvel-films geknipt en vervolgens zonder al te veel moeite in deze game geplakt. Deze fragmenten zijn op geen enkele manier bewerkt, waardoor ze enorm af steken tegen de rest van het geluid. Dit probleem is tekenend voor wat er mis is met Lego Marvel’s Avengers: de game voelt aan als een berg lo e onderdelen die samen geen geheel vormen. Dat is jammer, want men heeft dan wel alle blokjes, maar verzuimt er een samenhangend bouwwerk van te maken.