Lego Harry Potter: Jaren 5-7 | Gamer.nl

Lego Harry Potter: Jaren 5-7 | Gamer.nl

Waarschijnlijk weet je niet meer wat er zoal in de vijfde en zesde Harry Potter-films en -boeken gebeurde, maar het uit twee delen bestaande Harry Potter and the Deadly Hallows is vast nog wel voor de geest te halen. Het is desondanks aan te raden even de films over de tovenaarsjongen opnieuw te kijken voor je aan Lego Harry Potter: Jaren 5-7 begint, want het verhaal is soms moeilijk te volgen. Dat komt vooral omdat de Harry Potter-verhaallijn niet bepaald comedy is en Legomannetjes nu eenmaal van slapstickhumor houden, waarbij regelmatig mannetjes in tweeën breken of Harry Potter per ongeluk iemand de broek uittrekt.

Kamertje verhuur

Het is een genot om weer terug te zijn op tovenaar chool Zweinstein, zeker omdat het grafisch aardig is opgepoetst sinds we het na Lego Harry Potter: Jaren 1-4 verlieten. Veel kamers komen bekend voor uit dat eerste deel, maar steeds worden ze net vanuit een ander perspectief getoond of zijn er simpelweg hele andere attributen te vinden. Omdat het kasteel herkenbaar is gebleven roept dat al gauw nostalgische gevoelens op, zeker bij hen die het eerste deel hebben gespeeld.

Ondanks de herkenbare omgeving is het nog steeds gemakkelijk op Zweinstein te verdwalen. Er is gelukkig een geest die je precies laat zien waar je naartoe moet, zodat je weet waar je de draad moet oppakken. Je komt regelmatig langs dezelfde ruimtes om naar het volgende level te wandelen. Dat heeft ook te maken met de locaties waar het verhaal zich afspeelt, want net als in de films wi elen die vaak. Het is daarnaast handig om vaak op dezelfde plaatsen te komen, omdat je af en toe nieuwe spreuken leert waarmee je nog niet ontdekte gedeeltes kunt vrijspelen (door bijvoorbeeld glimmende magische sloten op bepaalde deuren te vernietigen).

Aquamenti!

Je kunt steeds wi elen tu en personages. Je hoeft ze niet per se als je broekzak te kennen, maar het is wel handig ze allemaal uit te proberen. Zeker in het begin heeft Harry nog niet de beschikking over alle spreuken. Hij leert ze wel vrij snel trouwens, waaronder de gloednieuwe spreuk Aquamenti. Daarmee kunnen waterstralen worden afgevuurd, maar ook bepaalde objecten worden gevuld. De spreuk is daarnaast handig om vuurtjes mee te doven die de minions van Voldemort regelmatig verspreiden en erg leuk om te gebruiken rondom bloemen. Aquamenti is een zeer welkome toevoeging aan het toverarsenaal.

Verder zijn de spreuken vooral kopieën uit het eerste Lego Harry Potter-deel, maar er is wel een ander fantastisch nieuwigheidje: duelleren, waarbij je een sterke tegenstander tegenover je krijgt en je een schild tovert om jezelf mee te beschermen. Ondertu en wordt aangegeven welke spreuk je moet gebruiken. Zo kun je met verschillende toveraanvallen de vijand verslaan. Net als in het slotgevecht in de laatste film straalt uiteindelijk bij zowel de vijand als jijzelf een bliksemschicht uit de toverstaf. Als de stralen met elkaar in aanraking komen dien je te buttonbashen om te zorgen dat je de vijand raakt en dus wint.

Lego Harry Potter: Jaren 5-7 draait niet zo erg om vijanden in stukjes slaan, maar vooral om verzamelen. Als je een bepaald aantal lampjes aan doet of de juiste spreuk hebt gevonden om een deurtje te openen, dan ontvang je meestal een geel blok. Soms komen ze zomaar op je pad en hoef je er geen moeite voor te doen. Omdat het juist een uitdaging is om ze in elk hoekje en gaatje te zoeken, is dat enigszins raar, maar daar zal de luie gamer niet rouwig om zijn. Met de gele blokken kun je uiteindelijk een bonus vrijspelen, maar verder hebben ze alleen een spaarfunctie.

Ware tovenaar

Gele blokjes zijn dus vooral beloningen, maar hun rode broers zijn veel intere anter. De rode blokjes hebben namelijk daadwerkelijk invloed op het spel. Zo is er een rood blok dat muntjes magnetisch naar je toetrekt en is er eentje waardoor elk muntje dubbel telt. Muntjes zijn overigens belangrijk als je de 'True Wizard'-status wilt behalen. Hoewel het genieten van die status weinig invloed heeft op de game, is de True Wizard-balk in levels prominent op het scherm aanwezig, en dus goed voor ego. Door de magische werking van rode blokken word je veel sneller 'True Wizard' en ben je weer een stukje dichterbij het op 100 procent uitspelen van de game.

Het lijkt een naar karwei om het spel op ‘100 procent’ uit te spelen en dus in elk hoekje en gaatje van Zweinstein naar muntjes, blokjes en andere objecten te zoeken. Harry Potter: Jaren 5-7 heeft echter zo'n charme door de humor, de grappige magische gebeurteni en, de veelzijdigheid van spreuken en de vele gamepersonages om mee te spelen, dat het bijna als vanzelfsprekend voelt om die volle 100 procent te behalen.

Twee voor de prijs van een

Net als alle Lego-games leent Lego Harry Potter: Jaren 5-7 zich heel goed voor een avontuur met  twee spelers. Je bent niet van elkaar afhankelijk omdat het beeld vanzelf splitscreen wordt als je te ver uit elkaar gaat. Toch kun je ook niet geheel op eigen houtje het coöp-avontuur doorlopen, gezien sommige deuren bijvoorbeeld geopend worden door samen te werken. De balans tu en voor jezelf een puzzeltje met spreuken uitdokteren en het samen tot een oplo ing komen is waanzinnig goed. Het enige nadeel is dat je niet met z’n tweeën trophies en achievements kunt binnenharken. Die zijn alleen voor de persoon die is ingelogd, en dat mag er helaas maar eentje zijn.

Huilend keken fans naar de laatste film van Harry Potter en ook bij het uitspelen van dit laatste deel van Lego Harry Potter is het even slikken bij de aftiteling. Nooit meer een virtuele Harry van Lego... Gelukkig wordt binnenkort The Lord of the Rings uitgebracht met de Deense plastic blokjes in de hoofdrol, dus wie weet kunnen we over een jaartje alsnog genieten van een Lego-game in het fantasy-genre. Als die ook maar een beetje lijkt op Lego Harry Potter: Jaren 5-7, dan is het steen voor steen een topgame.