Lego DC Super Villains

Lego DC Super-Villains haalt de schurk in je naar boven

Dat zegt overigens niets over je integriteit

Geschreven door Brian Artiles Govita op

Lego DC Super-Villains is een degelijke Lego-game. De klassieke gameplaymechanieken, in combinatie met het DC-sausje, zorgen voor een vermakelijk spel, die op bepaalde fronten – zoals vrijwel elke hedendaagse Lego-game – wat tekort schiet. Voor vernieuwing ben je in het Lego-universum aan het verkeerde adres, maar de mogelijkheid om met DC-schurken onrust te stoken maakt LEGO DC Super-Villains net iets aangenamer om te spelen dan zijn meest recente voorganger.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Lego in een DC-jasje, hilarische tussenfilmpjes, geweldige stemacteerwerk
  • Minpunten
  • Wederom erg repetitieve missies, druk ogende omgevingen, rommelig verhaal
Er zijn een paar zekerheden in het leven. Eén daarvan is dat ontwikkelaar Traveller’s Tales elk halfjaar een nieuwe Lego-titel in de planning heeft staan. Waar we niet zo lang geleden nog als helden rondbanjerden in Lego The Incredibles om de straten van New Urbem veiliger te maken, bedenken we nu allerlei intriges in Lego DC Super-Villains om de balans tussen goed en kwaad in evenwicht te houden.

Anders dan in Lego The Incredibles kruipen we in deze game in de huid van een grote hoeveelheid personages. Dit keer in de vorm van DC-superschurken. Eveneens bezoeken we iconische omgevingen uit het DC-universum in Lego-vorm, zoals Gotham City en Metropolis. Zo begint ons avontuur als superschurk in Metropolis, waar ons zelfgemaakt personage met behulp van Lex Luthor en Mercy Graves weten te ontsnappen uit een zwaarbewaakte gevangenis.

Ondertussen zien we Joker en Harley Quinn op komische wijze – hoe kan het ook anders – inbreken in Wayne Tech, wat helaas niet helemaal volgens plan verloopt wanneer Batman beide onruststokers in de kraag vat. Alsof dit niet genoeg is duikt geheel onverwachts uit een alternatief universum de tegenhanger van de Justice League op: de beruchte Crime Syndicate. Kortom, het is chaos.

Lego DC Super Villains
Lego DC Super Villains
Lego DC Super Villains

De chaostheorie

Diezelfde chaos is eigenlijk typerend voor vrijwel alle voorgaande Lego-games, maar voert in Lego DC Super-Villains nog meer de boventoon. De overdaad aan verschillende personages zorgen er voor dat het verhaal chaotisch op gang komt en pas tegen het einde min of meer stabiliseert. Het verhaal is zo chaotisch dat we op bepaalde momenten onszelf afvragen aan wiens kant we nu werkelijk staan. Zo vechten we op het ene moment tegen superhelden en op het andere moment tegen superschurken die normaliter aan onze kant zouden staan. De laatste scène in het verhaal schept wat meer duidelijkheid, maar de weg ernaartoe is een wat struikelende hordeloop.

Een aangename verrassing die ons tijdens het spelen vrijwel meteen opvalt, is het fantastische stemacteerwerk. Mark Hamill (Star Wars) levert zoals wel vaker een topprestatie af als de Joker, alsook collega’s Tara Strong (Batman: Arkham City) als Harley Quinn en Wallace Wingert (Batman: Arkham-serie) als de Riddler. Een klein minpunt is dat Nolan North, bekend van zijn rol als Nathan Drake in de Uncharted-reeks, een ietwat beperkte rol heeft als Ultraman. Desalniettemin zorgt deze sterke cast er voor dat de personages uitstekend tot hun recht komen in het Lego DC-universum.

Lego DC Super Villains

Niets nieuws onder de zon

Los van het verhaal is de gameplay bekende kost. De wisselwerking tussen personages zorgt voor actievolle sequenties, opgevolgd door simpele puzzels, die door de onoverzichtelijke omgevingen enigszins worden vermoeilijkt. Hier en daar staat een eindbaas te wachten om de eentonigheid van de gameplay te doorbreken. Ook kunnen er zoals altijd verschillende personages vrijgespeeld worden. Het resultaat is dat we wederom nooit echt verrast worden door vindingrijke gameplaymechanieken die de Lego-games inmiddels wel nodig hebben.

Veel nieuws valt er daardoor niet te vertellen over de zoveelste Lego-game. De jongste telg in het Lego DC-universum is zoals gewoonlijk een vermakelijke titel met weinig tot geen vernieuwing. De humor, de bekende personages, de cartooneske grafische stijl en de aandoenlijke physics zijn elementen waar de franchise nog steeds punten mee scoort, maar daar stopt onze loftrompet over de games. Iets meer ruimte voor vindingrijkheid zou ontwikkelaar Traveller’s Tales goed doen om een Lego-game van formaat neer te zetten die ons weer eens omver weet te blazen. Tot die tijd moeten we het helaas doen met Lego-titels die maar moeizaam de middelmaat ontstijgen.

Lego DC Super-Villains is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Voor deze recensie is de game gespeeld op een PlayStation 4.

Laatste reviews:

Bijna een uur aan gevechten in Super Smash Bros. Ultimate Easter egg Red Dead Redemption 2 verwijst naar crunch-cultuur Rockstar
5

Reacties op: Lego DC Super-Villains haalt de schurk in je naar boven

• Dokter Caspari

• 30 oktober 2018 11:33
    Deze games ben ik wel niet zo zat. Nieuwe Telltale die LEGO-games..

• obi-twan kenobi

• 30 oktober 2018 12:47
    @Dokter Caspari je hoeft ze niet te spelen natuurlijk. Er zijn genoeg gamers die deze games wel graag spelen. Net als bij die van telltale. Lekker laten verschijnen.

• Dokter Caspari

• 30 oktober 2018 19:22
    @obi-twan kenobi klopt. Maar dan nog mag ik het wel noemen. Ze mogen van mij wel eens een ander kunstje tonen. Een grap is na 20 keer ook niet meer grappig toch?

• obi-twan kenobi

• 31 oktober 2018 01:00
    @Dokter Caspari dat ligt eraan. Sommige films of muziek vervelen nooit, dus kan bij games ook. Ik zeg dus niet dat dat voor iedere lego game geldt, maar ik speel sommige delen nog wel. Van telltale had ik ook nog graag wat meer gezien van hun batman en guardians of the galaxy reeksen.

• Oxymorphone

• 30 oktober 2018 15:24
    Ja ben hier ook al helemaal klaar mee. Irritante opzet van die hele Lego spel reeks. Het begon leuk.