Legion Phone Duel is een gamingsmartphone met triggers

Lenovo verkoopt naast zijn game-pc's en gamelaptops inmiddels ook gametelefoons. De Legion Phone Duel is speciaal gemaakt voor gamers, tot de wat opzichtige RGB-verlichting aan toe.

De belofte om een gamingsmartphone te maken is een vreemde. Bij een gaming-pc of laptop kan een fabrikant beloven de nieuwste, krachtigste hardware te implementeren, zodat spellen op veel hogere instellingen gedraaid kunnen worden dan op een alledaagse werkbak. Maar smartphonemakers gebruiken al de allerbeste hardware in hun mainstream apparaten. Met andere woorden: een gamingtelefoon kan niet mooiere games tonen dan standaardtoestellen in hetzelfde prijssegment en moet het van andere ideeën hebben.

Toch belooft Lenovo met zijn Legion Phone Duel een toestel dat specifiek is gemaakt om mee te gamen. In die telefoon zit dezelfde Qualcomm Snapdragon 865 Plus-chip die je ook in bijvoorbeeld de Sony Xperia 1 II, Samsung Galaxy S20 en Xiaomi Mi 10 vindt, maar verschilt op een paar andere punten. Het meest opvallende zit hem in het ontwerp, met een achterkant die met traditionele RGB-stijl in allerlei kleuren kan oplichten.

Praktischer is de wat forsere accu met een capaciteit van 5.000mAh, waardoor de telefoon minder snel leegloopt dan een gemiddeld toestel. Tijdens het gamen is dat wel zo handig - smartphones staan er nu eenmaal om bekend snel leeg te lopen bij wat zwaardere 3D-titels. Maar bij onze tests was dit vooral fijn bij alledaags gebruik. In een week dat we wat minder games speelden, hield de telefoon het nagenoeg twee dagen vol op een volle lading.

Lenovo Legion Duel

144 hertz

Het betekent wel dat de Legion Phone Duel wat lomper is dan zijn concurrenten. Hij is met zijn 6,65 inch-scherm bijna zo groot als een kleine tablet, en door de accu ook dikker en zwaarder geworden. Het is een toestel dat niet in iedere broekzak past - al kan dat ook gezegd worden over dunne telefoons met vergelijkbare schermgroottes.

Dat grote beeldscherm is gelijk ook één van de weinige componenten die afwijkt van traditionele telefoons. De ververssnelheid van 144Hz ligt voor een telefoon buitengewoon hoog - de meeste concurrenten gaan maar tot 120Hz. Het zorgt voor vloeiender ogende games, maar ook een hoger stroomverbruik, wat gelukkig ook door die grote accu wordt opgevangen.

Lenovo Legion Duel

Gemaakt voor landscape

De Legion Phone Duel is gemaakt om in landschapsmodus vast te houden. Je wijsvingers komen dan te rusten op twee aanraakgevoelige panelen op de rand van de telefoon, waar je via een speciale app commando's in games aan kunt koppelen. Dat is nuttiger dan het klinkt: koppel je bijvoorbeeld een schietknop aan deze 'triggers', dan kun je die intoetsen zonder met je vingers een deel van het scherm te blokkeren. Daarmee neemt Lenovo een grote frustratie bij touchscreengames weg.

De selfiecamera van de telefoon zit ook in de rand van de telefoon verwerkt en springt met een motortje omhoog zodra je de camera opent. Het moet ervoor zorgen dat je camerabeeld goed is uitgelijnd terwijl je de telefoon liggend vasthoudt tijdens het gamen, voor bijvoorbeeld de facecam tijdens het streamen. Maar in andere situaties is dat onhandig. Houd je de telefoon in portretmodus vast, dan duwt de camera precies je duim aan de kant. De camera's achterop bevinden zich in het midden van het toestel, zodat ze ook nog goed zijn gecentreerd in de gamehouding.

Het moet zorgen voor een wat comfortabelere gamehouding. Je hoeft de telefoon nagenoeg nooit te draaien om iets anders te doen, terwijl de triggers bovenop helpen om het scherm te bedienen zonder je beeld te blokkeren. Het zijn zaken waarvoor je het kitscherige ontwerp met RGB-lichten en het wat forse formaat voor lief moet nemen.

Lenovo Legion Duel

Maar voor wie?

Tegelijkertijd kun je je afvragen voor wie deze telefoon bedoeld is. De Legion Phone Duel doet zijn best om de meest hardcore gamer naar zich toe te lokken, maar dat is een doelgroep die doorgaans zweert bij fysieke knoppen in games. Die doelgroep spreekt vaak juist zijn afkeer voor smartphonegames uit.

Wellicht is er een groep gamers die met smart zit te wachten op deze telefoon: Genshin Impact bewees eind vorig jaar immers dat er best een markt is voor triple-A smartphonegames. Maar het voelt alsof dit toestel is bedacht nadat uit onderzoeken bleek dat smartphonebezitters graag games speelden, en daarom meteen het meest extreme uit de kast is getrokken.

Maar zelfs als er geen gamerdoelgroep voor de Legion Phone Duel is, hebben we altijd de uitstekende batterij nog.

Lees meer hardware-reviews:

""