Legend of Kay Anniversary

Sinds wanneer krijgen we remasters van onbekende games?

Geschreven door Sander Hölsgens op

None

Legend of Kay Anniversary heeft niet de charme van Jack and Daxter of de kwaliteit van Ratchet & Clank, maar is tien jaar na dato nog steeds een aardige platformgame. De zwaardgevechten zijn snel, uitdagend en relatief diepgaand. Wel is Legend of Kay in sommige opzichten achterhaald.

6,5
Score
65
Score: 65
  • Pluspunten
  • Zwaardgevechten zijn uitdagend en leuk, spelwereld nodigt uit om op onderzoek uit te gaan, tempo
  • Minpunten
  • Enigszins generiek, camera en vormgeving zijn gedateerd, haalt nergens het niveau van concurrerende platformgames
Legend of Kay Anniversary verscheen in 2005 voor PlayStation 2, als poging mee te liften op het succes van platformhelden Ratchet & Clank, Jack and Daxter en Sly Cooper. Dat lukte toen niet; de game bleef steken op het niveau van Ty the Tasmanian Tiger en de latere Spyro-delen. Oftewel: Legend of Kay was goed, maar niet baanbrekend. Een remaster van die aardige platformgame is (om die reden) verrassend, maar het is tegelijkertijd een uitgelezen mogelijkheid om te onderzoeken of platformgames uit het vorige decennium ook nu nog standhouden.

Het antwoord op die vraag is tweeledig. Legend of Kay is ook tien jaar na de oorspronkelijke release nog de moeite waard om te spelen. De game is uitdagend, het tempo ligt hoog (de trage eerste scènes daargelaten) en de spelwereld is groots en open genoeg. Vooral door die spelwereld probeert Legend of Kay zich te onderscheiden van andere platformgames. Er is een relatief groot aantal Zelda-achtige dungeons met goed doordachte puzzels. Die dungeons en puzzels komen ook in het nu goed tot hun recht. Er zijn daarnaast side-quests, waarmee je geld, upgrades of concept art kunt vrijspelen.

Naast de puzzels zijn de zwaardgevechten verantwoordelijk voor de beste momenten uit de game. Ze zijn uitdagend, snel en redelijk gevarieerd. Een kanttekening is het gebrek aan een lock-systeem. Dat betekent dat je vaker dan je lief is misslaat, vooral vanwege de soms dramatische camera. Die werkt je hoofdzakelijk tegen – en maakt ook platformsequenties soms frustrerender dan nodig. Juist vanwege dat soort fundamentele kritiekpunten was een remake waarschijnlijk een betere keuze geweest dan een remaster.

Kung Fu Panda x Ratchet & Clank?

Legend of Kay mist bovendien een eigen identiteit. Kay lijkt het jongere (en sarcastische en botte) broertje van Ratchet en het verhaal en de verschillende personages maken in geen enkel opzicht indruk. Toegegeven, Kung Fu Panda verscheen een paar jaar later, maar het dieren-martial arts-gedoe in Legend of Kay komt ons wel erg bekend voor en is hier ook zwak uitgewerkt. De voice-acting is bijvoorbeeld ronduit slecht – en daar verandert een dolby surround-versie niets aan. Het is dan ook jammer dat je de vele dialogen niet kunt overslaan; ze halen de vaart uit de game en onderstrepen op een pijnlijke manier waarom Legend of Kay nooit is uitgegroeid tot een memorabele platformserie.

En om terug te komen op de vraag of Legend of Kay nog steeds standhoudt: deels. Qua gameplay  doet Legend of Kay Anniversary een aantal dingen goed, met name als het gaat om de zwaardgevechten en de puzzels. Maar gezien dit een remaster is en geen remake, zijn de toenmalige kritiekpunten nog steeds geldig. De camera is bij vlagen spelbedervend en hoewel de game uitdagend is, haalt het ontwerp van de levels nooit een echt hoog niveau. Ook is de plot en de fictieve martial arts-setting weinig interessant. Legend of Kay Anniversary is weliswaar een ode aan een vervlogen platformer, maar vergeet daarbij indruk te maken.

Legend of Kay Anniversary is verschenen voor Wii U, PlayStation 4 en pc. De Wii U- en PlayStation 4-versie hebben een adviesprijs van 29,99 euro, de pc-versie is te koop op Steam voor 19,99 euro.

Recordaantal bezoekers op Gamescom 2015 Microsoft lekt muziek Halo 5: Guardians
2