Layton's Mystery Journey: Katrielle en het Miljonairscomplot | Gamer.nl

Professor Layton is verdwenen, maar gelukkig is zijn dochter Katrielle minstens zo slim. Daarom start ze haar eigen detectivebedrijfje om mysterieuze zaken op te lossen. Dit doet ze samen met haar assistent en een pratende hond.

Inmiddels is deze gameserie op een punt beland dat de personages niet meer hun best doen om de puzzels subtiel in het verhaal te verwerken. Werd er in de eerdere games nog regelmatig "dat doet mij denken aan het puzzel!" geroepen, moet je deze keer niet raar opkijken als puzzels gewoon in de omgeving rondslingeren. Uiteraard zijn er ook personages die je pas verder willen helpen als je eerst voor hen een breinbreker oplost.

De vork in de steel

Het verhaal van de game gaat over verschillende zaken die je als detective dient op te lo en. Door mensen te spreken en locaties te bezoeken speel je puzzelstukjes voor de oplo ingen vrij. Het is jammer dat met dit concept verder niets wordt gedaan. Heb je alle stukjes bij elkaar, dan hoef je namelijk enkel op de oplosknop te drukken zodat Katrielle vertelt hoe de vork in de steel steekt. Met een beetje meer creativiteit van de makers had er ook een puzzel in deze oplo ingen gezeten.

Het is daarnaast goed te merken dat de inspiratie voor deze serie begint op te raken. Waar zeker de eerste edities van de Layton-serie in het teken stonden van slimme puzzels die vaak met de omgeving en de voortgang van het verhaal te maken hadden, is dat in dit deel totaal niet het geval. Niet alleen staan de puzzels volledig los van het verhaal, ook de kwaliteit valt tegen. De breinbrekers zijn of erg simpel, of je wordt op een frustrerende manier gefopt.

Smartphonegame

Deze Layton-game komt voor het eerst ook voor smartphones uit. Sterker nog: daar is de game al een maand te spelen. De aanpa ingen in de game zijn daar ook deels door te verklaren. Het verhaal is opgedeeld in korte stukjes en de puzzels vragen niet teveel van je. Dit maakt de game geschikt voor onderweg om hier en daar op te pakken en een puzzel te doen, of een stukje verhaal mee te krijgen.

Wat spelers op beide systemen in ieder geval niet helpt, is dat de vertaling hier en daar steekjes laat vallen. Het zijn geen grote fouten, maar voor een game waarin elk woord een hint kan zijn naar de oplo ing van de puzzel is het niet acceptabel. Bijvoorbeeld als er 'meisjes' staat en er ‘meisje' wordt bedoeld, of als er 'paar' staat, maar toch meer dan twee wordt bedoeld.

Layton's Mystery Journey heeft wel genoeg content, met zaken, puzzels en nog wat extra minigames. Je hebt dus in ieder geval genoeg te doen. Het resulteert in een leuke puzzelgame, dat iets meer focus op kwaliteit dan kwantiteit nodig had.

Layton's Mystery Journey: Katrielle en het Miljonairscomplot is verkrijgbaar voor Nintendo 3DS, iOS en Android. Gamer.nl heeft voor deze recensie de 3DS-versie getest.