Afrika is momenteel ontzettend populair. Zo speelde Far Cry 2 zich op het continent af en trok ons aller held Marco Borsato zuidelijk om daar zijn film 'Wit Licht' op te nemen. Toch is de koek niet op, want sinds kort is er ook een nieuwe point-and-click adventure uit op de Nintendo DS die zich in Afrika af speelt. Last King of Africa komt uit de koker van Benoît Sokal, de maker van onder andere de Syberia-games. De verwachtingen voor Last King of Africa waren dan ook hooggespannen.

Spellen uit het point-and-click genre komen voornamelijk uit op de PC, omdat je daar de beschikking hebt over een muis, essentieel voor de besturing van dit soort spellen. Met een controller van een PlayStation of Xbox speelt een point-and-click adventure nu eenmaal een stuk moeilijker. De DS is met het touchscreen in potentie een prima platform om meer van dit soort games op te spelen.

Last King of Africa begint met een, voor de Nintendo DS, erg mooie introductiefilm waarbij het hoofdpersonage, Ann, in een vliegtuig zit. Op een gegeven moment stort het vliegtuig neer en raakt ze als gevolg van de crash haar geheugen kwijt. Ze wordt uiteindelijk weer wakker in een paleis en hoort daar van een bediende dat zij toegevoegd is aan de harem van de Afrikaanse prins. Omdat deel uitmaken van een Afrikaanse harem nooit haar ideale toekomstbeeld is geweest, probeert Ann te ontsnappen in de hoop weer thuis te komen.

Zoals in vele point-and-click adventurees, bestuur je Ann in Last King of Africa door op bepaalde plekken in het scherm te klikken. Als je het scherm op een bepaalde plek aan raakt, dan loopt Ann daar naartoe. Als je op voorwerpen klikt, dan neem je die mee in je rugzak. Het verzamelen van voorwerpen is een van de belangrijkste elementen uit de game. Om verder te komen in het verhaal dien je namelijk puzzels op te lossen. Deze puzzels los je vaak op door voorwerpen die je vindt, ergens te gebruiken. Een van de eerste puzzels die je op moet lossen, is om de prins te spreken te krijgen zodat je kunt vragen of hij je wil laten gaan. Door met verschillende personen te praten, leer je dat er maar één persoon is die de prins regelmatig spreekt. Dit blijkt de lievelingsvrouw van de prins te zijn. Zij draagt altijd een bepaald parfum en een bepaalde jurk als zij bij hem op bezoek gaat. Het is dan de bedoeling dat je aan de parfum en de jurk komt, zodat je de bewaker voor de kamer van de prins voor de gek kunt houden en met de prins zelf kunt gaan praten. Last King of Africa zit vol met dit soort puzzels.

Deze game is volledig lineair. Wil je verder komen in het verhaal, dan moet je de puzzels in de volgorde oplossen waarin de ontwikkelaar ze bedacht heeft. Wanneer het je niet lukt om een puzzel op te lossen, kom je dus niet verder in het verhaal. Dit kan soms frustrerend werken.

Gelukkig zit er voor de wat minder vastberaden gamers onder ons een helpfunctie in het spel. Door op de selectknop te drukken, lichten op elk scherm belangrijke zaken op. Dit kunnen voorwerpen zijn die nodig zijn om puzzels op te lossen of aanwijzingen. Helaas is deze helpfunctie niet altijd even goed uitgewerkt. De voorwerpen die oplichten zijn vaak voorwerpen die je nodig hebt om puzzels op te lossen, of aanwijzingen die je later nodig zult hebben. Het gebeurt regelmatig dat er bij het gebruik van de helpfunctie plekken oplichten waar je helemaal niets mee kunt of waar een voorwerp heeft gelegen dat je al lang hebt gebruikt.

De puzzels zelf zijn redelijk uitdagend. Je krijgt door de gesprekken met anderen vaak wel goede tips over hoe een puzzel opgelost moet worden, maar de exacte uitvoering ervan wordt niet verklapt. Je zult bij elke puzzel wel hard na moeten denken over de mogelijke oplossing en hoe je deze zou kunnen bereiken. Soms zul je niet exact weten wat je moet doen en dan zul je vaak alle voorwerpen die in je rugzak zitten, gebruiken op alles wat je in je scherm ziet, in de hoop dat het de goede oplossing is. Dit is in Last King of Africa niet altijd even goed uitgewerkt. Soms ben je namelijk erg lang bezig om een bepaald voorwerp aan te raken met je stylus. Dit is jammer, want de besturing met een touchscreen zou erg goed moeten werken met dit soort spellen.

Een wat minder geslaagde functie is het gebruik van het bovenste scherm. Het onderste scherm is het scherm waarin het meeste gebeurt. Het bovenste scherm doet in deze game dienst als plattegrond. Op de plattegrond wordt Ann als een gele stip getoond. Helaas bestaan er ook andere zaken in de levels die als een gele stip worden weergegeven. Hierdoor werkt het soms erg verwarrend waar je nu precies staat.

Ook is het lastig om te bepalen waar de schermuitgangen zijn. Je kunt door de rand van het touchscreen aan te raken, Ann naar het volgende scherm laten lopen. Dit werkt lang niet altijd even goed, zodat het een tijd kan duren voordat het je lukt om Ann precies naar die plek te laten lopen die je bedoelt. Hierdoor ga je soms twijfelen of je die kant überhaupt wel op kunt lopen. En dat is vervelend, omdat er in elk scherm wel voorwerpen staan die je nodig hebt om verder te komen. Het kan dus gebeuren dat je niet verder komt met het oplossen van een puzzel omdat je een belangrijk voorwerp mist. Dit ligt dan weer aan het feit dat je nog niet in bepaalde schermen geweest bent. De wat gebrekkige besturing en de verwarrende plattegrond geven hier dan zelden uitsluitsel over.