Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review

Kyn

Mooie Nederlandse rpg zonder gevoel

Geschreven door Gillian De Nooijer op

Conclusie

  • <p>Het deels Nederlandse Kyn is door slechts een paar man gemaakt en daarmee een behoorlijke prestatie. De levels zien er mooi uit, de gameplay is van behoorlijk niveau en de game duurt zo rond de twintig uur. Wat technische tekortkomingen waren te verwachten, maar het is vooral het gebrek aan verhaal en persoonlijkheid dat de game dwars zit.</p>
    Score: 70 Goed
    • Mooi leveldesign, afwisseling tijdens missies
    • Mist uitgedachte personages en voldoende sidequests, bugs, te veel backtracking
De bevolking rondom Vikingendorp Vinborg wordt aangevallen door de Aeshir, een gemuteerde rode versie van de gewoonlijk vreedzame groene goblin-populatie. Kersverse strijders Bram en Alrik gaan op zoek naar antwoorden en waden hiervoor door een wereld die doet denken aan kleurrijke versie van de oude Dungeon Sieges.

Aan het begin van Kyn stelt maker Tangrin Entertainment (duo Victor Legerstee en Cavit Ozturk) je de ethische vraag of je een dorpje met onschuldige groene Aeshir wel of niet moet doodmaken. Dit lijkt een interessante opener voor een diepgaand avontuur met een moreel grijs gebied, complexe personages en boeiende kwesties. Helaas zit dat er allemaal niet in en blijft die ene vraag dan ook de enige gestelde kwestie in de game. En het enige moment waar je er werkelijk iets mee kan doen zit aan het eind gemoffeld, dus veel uitdieping hoef je er tijdens de twintig uur gameplay niet van te verwachten.

Bram en Alrik ontmoeten tijdens hun avontuur aardig wat personages. Veel van hen komen tijdelijk in je dorpje Vinborg wonen, waardoor je tussen de missies met ze kunt babbelen. Dit systeem is een uiterst goed idee en iets waar andere games een voorbeeld aan mogen nemen. Probleem is alleen dat de personages amper iets te zeggen hebben en de avonturiers die zich bij je aansluiten grotendeels bestaan uit een inwisselbare bende kerels. Een ervan houdt van zijn schaap, een ander van zijn familie, de derde van stelen, de oudste van schelden en de belangrijkste weten we eigenlijk niets over. That’s it.

Sterker nog, de twee potentieel meest interessante strijders (en tevens enige dames) mogen om onbegrijpelijke redenen aan slechts een paar missies mee doen. Voor de rest zul je het moeten doen met een groep eendimensionale mannen. Waarvan de wapens en skills nog dringend door de speler veranderd moeten worden, omdat je anders met een team vol default boogschutters eindigt. Een sterk geschreven actie-rpg als Divinity: Original Sin of Pillars of Eternity is Kyn zeker niet.

Beter dan Diablo 3?

Het gebrek aan persoonlijkheid is jammer, maar wat overblijft is weldegelijk een goed gemaakte role-playing game. Het heeft niet de hoeveelheid verschillende monsters en loot van een blockbuster als Diablo 3, maar Tangrin Entertainment heeft zijn beperkte middelen erg netjes ingezet. Je vecht veel tegen dezelfde monsters, maar ze zijn redelijk verspreid over de game en de tactieken die ze gebruiken zijn irritant genoeg om het tactische brein van de spelers wakker te houden. Vooral op de hogere moeilijkheidsgraden is de game best een uitdaging. Helaas mist Kyn een multiplayermodus, waarin de sterke tactische basis verder uitgewerkt had kunnen worden.

Wat vooral opvalt is dat het spel er zo netjes uitziet en de afwisseling in de gameplay. De natuur oogt fris en met name de architectuur in de omgevingen is af en toe uniek. Toch knap van een paar man dat ze omgevingen weten te maken die eigenlijk nog wat stralender zijn dan die van een blockbuster als Diablo 3. Sterker nog; er zit meer afwisseling in Kyn dan in Diablo. Er zijn infiltratiemissies, reddingsmissies, escort-missies, puzzels en er is zelfs een soort airhockey-tussenbaas. Niet dat ze altijd goed of helder zijn uitgewerkt, maar maker Tangrin probeert de speler afwisseling te bieden en slaagt daarin.

Kyn ermee door

Wanneer een handjevol mensen aan zo’n groot spel werkt kun je bugs verwachten en die zitten er zeker in. Ambient audio valt regelmatig weg, de levels starten af en toe niet, en er mist wat polijstwerk, maar over ’t algemeen is de game speelbaar. Kyns probleem is ook verder niet dat het uit elkaar valt van ellende of of dat het zo slecht als een Sacred 3 – het is een gewoon een beetje gezichtsloze dungeon crawler die op gang moet komen en verder nergens in uitblinkt, voor een zacht prijsje.

De Nederlanders werken nog steeds aan Kyn en we hopen dat ze nog een flink aantal sidequests aan de game toevoegen. De paar sidequests en puzzels die er nu in zitten leveren het enige beetje persoonlijkheid dat de game heeft, maar hebben tevens last van veel te veel onnodige backtracking. Actieloos door de wereld joggen om aan een hendel te trekken vindt niemand leuk. Dus misschien even wachten nog op een uitgebreide editie.

Kyn is nu verkrijgbaar voor pc via Steam. De game kost 19,99 euro.

Dit artikel delen:

Lees meer

Gamer.nl Podcast 32: 'Stemacteurs vertonen divagedrag' Ravenmark: Scourge of Estellion
7

Reacties op: Kyn

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • The Chosen One

    • 2 jaren geleden
    Krijgt nog redelijk wat kritiek in de meeste reviews. Maybe komen er nog wat goede patches voor uit. (ala Gauntlet)
    In de wishlist voor een futuresale, in de tusssentijd Diablo 3 2.3. <3

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 2 jaren geleden
    Het is verre van perfect en dacht in 't begin ook dat het lager zou uitvallen, maar aan 't eind van de game heb ik me dr toch mee vermaakt. Het is een beetje een glas half leeg, glas half vol game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Megaman20XX

    • 2 jaren geleden
    Ik snap de vergelijking met Diablo 3 eigenlijk totaal niet. Diablo 3 is nog amper RPG te noemen, puur hack 'n slash. Dit ziet er toch meer uit als een meer traditionele RPG met het aansturen van een party in combat, waarin je kunt pauzeren en shit, kortom D&D-achtig.; Of zie ik dit nu verkeerd? Hoe dan ook, jammer dat dit niet beter is dan het is, vooral omdat het van Nederlandse makelij is.

    BTW een niet zo boeiend foutje: het is een gewoon een beetje gezichtsloze dungeon crawler

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 2 jaren geleden
    D3 is ook een Hack & slash RPG. Of ARPG (action) :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 2 jaren geleden
    Die genrenamen zijn compleet doorelkaar komen te liggen. Hack and slash is tegenwoordig ARPG, RPGs zijn 3D shooters met leveling, D&D; is tabletop rpg, yadda yadda. Na Dragon Age 2 zijn eigenlijk bijna alle klassieke topdown rpg's gesplitst in een van de drie winning formula's: 2D hackandslash of isometric team tactical games of 3D blockbusters. :-/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 2 jaren geleden
    Het is (helaas) niet mijn type game (RPG, heb er het geduld niet voor), maar dit ziet er wel heel erg mooi uit..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tonne

    • 2 jaren geleden
    Zelfs een middelmatige RPG kan leuk tijdsverdrijf zijn.
    En een nieuwe IP van nederlandse bodem is altijd het checken waard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.