Kunai is een degelijke en lege metriodvania

Het is bijna niet meer voor te stellen dat er ooit een chronisch tekort was aan metroidvania’s, want de laatste jaren is dit genre oververtegenwoordigd. Voor ontwikkelaars wordt het steeds moeilijker om op te vallen tussen alle grote namen van de laatste jaren. Niet alleen zijn er de games waar het allemaal mee begon – denk aan Super Metroid en Symphony of the Night - maar ook moderne klassiekers zoals Hollow Knight en Ori and the Blind Forest. Probeer daar als nieuwkomer maar eens tussen te komen.

De Nederlandse ontwikkelaar TurtleBlaze begrijpt als geen ander dat een originele invalshoek cruciaal is om de aandacht te trekken. Natuurlijk bestaat ook Kunai uit een reeks van complexe gangenstelsels die zich op allerlei manieren openen met iedere nieuwe upgrade. Kunai heeft als unieke twist een gekke hoofdrolspeler in de vorm van Tabby de tablet, die ook nog eens een ninja is en beschikt over een stel bijzonder handige kunai. Deze traditionele werpmessen met een touw eraan verbonden zijn ervoor gemaakt om razendsnel door de levels heen te slingeren.

kunai

Geschikt voor speedruns

Het helpt daarbij dat Kunai bijzonder vloeiend speelt. Razendsnel zoeft Tabby met een beetje timing en momentum door de schermen heen. Het hoe en waarom doet er eigenlijk niet toe. Het verhaal is flinterdun en vooral een excuus om de speler van hot naar her te sturen. Het liefst slingerend natuurlijk. De strakke zwart-wit stijl maakt in ieder geval veel goed en geeft de wereld net dat beetje extra persoonlijkheid.

Naast de extreem handige Kunai heeft Tabby ook een katana tot zijn beschikking waarmee zijn metalen vijanden doormidden gehakt kunnen worden. Net zoals het rondslingeren voelt dit minstens zo strak en vloeiend. Tabby kan al stuiterend over hoofden gehakt maken van alles en iedereen dat op zijn pad terechtkomt. De snelheid waarmee je door de levels beweegt belooft veel goeds voor de onvermijdelijke speedruns.

Razendsnel zoeft Tabby met een beetje timing en momentum door de schermen heen. Het hoe en waarom doet er eigenlijk niet toe.

-

Origineel, maar leeg

Met maar een handjevol upgrades is Kunai absoluut niet de meest uitgebreide metroidvania. Er is wel een originele draai is gegeven aan de nieuwe vaardigheden die Tabby in de loop van het verhaal krijgt. Machinegeweren waarmee een stukje gezweefd kan worden en elektrisch geladen shuriken zijn stuk voor stuk origineel.

Kunai doet daarmee best veel goed, maar kan zich uiteindelijk niet meten met de grote namen binnen dit subgenre. Dat komt vooral door het feit dat de spelwereld niet echt interessant is. De gangenstelsels zijn groot en wijds opgezet zodat je er gemakkelijk doorheen kan slingeren, maar hierdoor voelen ze ook erg leeg aan. Er zijn wel geheimen te vinden, maar veel te weinig. Terugkeren naar eerder bezochte gebieden wordt ook ontmoedigd omdat - zelfs wanneer je razendsnel rondslingert - het best lang duurt voordat je naar de andere kant van de kaart komt.

kunai

Beperkte ideeën

Daarbij is Kunai rond het einde van het spel merkbaar door alle ideeën heen. De laatste paar uur zijn er geen nieuwe upgrades meer en het spel wordt afgesloten met een laatste gevecht tegen alle vijanden uit de game die veel te lang doorgaat. Ook de eindbaas valt tegen omdat in dit gevecht de kunai – de wapens die dit spel zo uniek maken - niet gebruikt kunnen worden.

Daarbovenop komen nog allerlei kleine irritaties. Bugs zoals vijanden die tijdens een eindbaasgevecht die niet doodkunnen of Tabby die na een speciale move vast komt te zitten in de spelwereld. Zonde, want met wat uitschieters in de moeilijkheidsgraad hier en daar zijn frustraties buiten je eigen kunde om extra vervelend.

Kunai is voor 16,99 euro verkrijgbaar op Steam en Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké

Kunai is de zoveelste prima metroidvania van de afgelopen jaren. De grijphaken waar de naam van dit spel naar verwijst zijn net zoals de andere originele vaardigheden erg leuk om te gebruiken. Bewegen en aanvallen voelt in Kunai uitstekend, maar helaas is de spelwereld zelf wat aan de saaie en lege kant. Dat de game wat ongeïnspireerd eindigt is jammer, want in de uren daarvoor geeft Kunai een fijne en vliegensvlugge draai aan een oververtegenwoordigd genre.

Speelt heerlijk

kekke stijl

Bugs