Kult: Heretic Kingdoms | Gamer.nl

Tegenwoordig is Oost-Europa de 'place to be' als het gaat om games. Steeds meer Oostblok ontwikkelaars wagen zich aan deze industrie. Denk aan titels als Mafia, Hidden & Dangerous en een van de actuelere grote hits in spe, S.T.A.L.K.E.R. Een van de moeilijkere genres, het RPG genre, kan natuurlijk niet achter blijven en het Slowaakse bedrijf 3D People stortte zich met bloed, zweet en tranen op dit gebied. Is het ze gelukt een degelijke nieuwe RPG op de markt te brengen? Gamer.nl bekeek hun debuuttitel, Kult: Heretic Kingdoms.

Iedereen die ook maar een beetje bekend is met RPG's, weet dat deze vol zitten met talloze quests. Voor de verandering begint bij Kult de eerste quest al ver voordat je ook maar een moment in de game zit. Het is namelijk een ware mi ie om de game überhaupt te installeren. Vele CD-ROM spelers hebben namelijk problemen om de cd te kunnen lezen. Oorspronkelijk stond Kult: Heretic Kingdoms niet op mijn reviewlijstje, maar omdat een van de andere Gamer.nl crewleden de game bij hem op geen enkele manier aan de praat kon krijgen, stuurde hij deze maar naar mij op, in de stille hoop dat ik de game wel draaiende kon krijgen. En jawel hoor, na enige pogingen las de DVD-speler het glimmende schijfje van Kult bij mij wel en kon de installatie beginnen.

Opmerkelijk is dat de installatie eerst compleet uitgepakt moet worden, eer je de game op je computer kunt zetten. Wat voor een aparte compre ie 3D People, de ontwikkelaar van Kult, hebben gebruikt is mij een raadsel. Heel wat minuten later kon ik eindelijk de juiste drive kiezen en braaf ging de game zichzelf daarna installeren, zonder te vragen of je uit een kleine, middelmatige of grote installatie wilt kiezen. Een minuut of 10 en meer dan 2 'gieg' later was ik dan eindelijk klaar om te spelen. Nou, dat zal wel enorm aan laadtijden schelen dacht ik toen nog opgewekt en begon te spelen.

In Kult: Heretic Kingdoms is er in tegenstelling tot veel van de hedendaagse RPG's, geen uitgebreide mogelijkheid tot het kiezen van een cla . Deze creëer je namelijk tijdens je vele avonturen. Kies je naam, je kledij en off you go! Overigens een klein, maar desalniettemin belangrijk detail: in Kult is het niet mogelijk om met een man te spelen. Het spel draait om een vrouwelijk lid van de Inquisitie, een organisatie die streng toeziet op alle godsdienst. Iedereen die zich bezig houdt met duivelse godsdiensten, zal zonder pardon gestraft worden. Dat de Inquisitie geen mietjes zijn, moge duidelijk zijn.

Hoe dan ook, het verhaal begint wanneer je samen met je mentor aan bent gekomen bij een nagenoeg vernietigd klooster. Je krijgt de opdracht om het zwaard van de 'Godslayer' in het gebouw te zoeken, maar treft deze hier niet aan. Vervolgens keer je terug naar een dorp en daar aangekomen zal je meester je aan je lot over laten. Vanaf dan ben je vrij in je doen en laten, ook al valt dat uiteindelijk erg tegen. Kult kent helaas geen gigantische, naadloze spelwereld om te verkennen, maar een groot aantal locaties waartu en je via een map kunt reizen. Hierdoor krijgt de game al gauw een laagdrempelig karakter. Quests verkrijg je veelal door met mensen in de omgeving te praten en bij de hoofdquests is het vaak zo dat het volgende doel zich aandient, wanneer je de vorige volbracht hebt.

Een van Kult's belangrijkste features is de zogenaamde Dreamworld. Dit is een parallelle wereld, waar je met een druk op de knop te allen tijde naartoe kunt. In deze bovennatuurlijke wereld tref je geen levende zielen aan, maar kun je wel een gesprekje aanknopen met overledenen of vechten met vreemde gedrochten en ander ondood gespuis. Verder dient de Dreamworld ook als handige vluchtroute, want de horde soldaten die op je hielen zit, zal je niet kunnen volgen in de Dreamworld, wat de game soms echt té makkelijk maakt. Slechts enkele wezens kunnen, net als jijzelf, tu en de Dreamworld en de echte wereld reizen. Technisch gezien is de Dreamworld trouwens niet meer dan een simpel grafisch filter dat over de gewone spelwereld gegooid wordt en echt veel moet je er dan ook niet van verwachten.