Kohan: Immortal Sovereigns | Gamer.nl

Eindelijk! Eindelijk wordt het RTS genre weer nieuw leven in geblazen! Al eerder zagen we vernieuwingen dankzij 3D engines, maar ook de 2D RTS'en kunnen nog steeds origineel zijn. Dat bewijst Kohan: Immortal Sovereigns. Deze eerste creatie van Timegate Studios lijkt op het eerste gezicht gelijk een goede te zijn. Het basisprincipe van real time en strategy blijft gehandhaafd, maar verder is er niet veel van het oude concept overgebleven. Ze hebben een fantasievolle wereld weten te scheppen met vreemde wezens, magie en een kwade kracht genaamd Ceyah. Hoofdpersonen en helden in het spel worden ingevuld door de onsterfelijke Kohan's.

Resources

Kohan draait vooral om de gevechten, en niet om alles wat er bij de meeste RTS games bij komt kijken. Maar het is niet alleen maar rellen. Zo begin je met het bouwen van een dorpje. Dit dorpje kun je regelmatig upgraden totdat het uiteindelijk een grote metropool is geworden. Binnen deze stad kun je allerlei gebouwen laten bouwen die ervoor zorgen dat er meer resources bij elkaar geschraapt kunnen worden. Dit gaat allemaal automatisch. Elke minuut komen er een bepaalde hoeveelheid bomen, goud etc bij. Deze hoeveelheid wordt groter wanneer je bijvoorbeeld een 'black smith' in je dorp plaatst. Mocht je een tekort aan bepaalde resources hebben, dan worden ze bijgevuld met behulp van de goudvoorraad. Deze goudvoorraad is gelijk ook de belangrijkste voorraad. Hiermee bouw je je legers op en upgrade je de steden. Je kunt ook resources exporteren met bepaalde uitbreidingen voor je stad, zogenoemde 'exports'. Hiervoor krijg je dus weer goud terug.

Wanneer je je dorp upgrade komen er 'slots' bij, die je kunt gebruiken om gebouwen in te plaatsen en soldaten te kweken. Uiteindelijk is het de bedoeling om vijanden uit te schakelen en een groot rijk met velen dorpen en steden op te zetten. Toch is dat niet je enige doel. De single player campaign bied je genoeg verschillende opdrachten zoals het verslaan van alle vijanden, een bepaalde hoeveelheid goud binnen halen, een bepaald aantal steden veroveren etc etc. De multiplayer en skirmish maps bieden dezelfde mogelijkheden.