Kohan II: Kings of War | Gamer.nl

Het RTS genre begint een beetje saai te worden. Bijna iedere game probeert wanhopig Warcraft, Command and Conquer en Ground Control na te doen, terwijl echte innovatie weg blijft. Gelukkig proberen sommige ontwikkelaars toch wat fri e wind door het genre te laten waaien. Enkele jaren geleden verscheen Kohan, een sterke RTS game dat helaas geen commercieel succes werd. Gelukkig probeert TimeGate Studios het opnieuw met Kohan: Kings of War. Men is trouw gebleven aan de formule van het eerste deel en probeert nu met een nog beter product een wat grotere afzetmarkt te bereiken. Of dit eerste gelukt is lees je in de review.

Door Erik Kar en

De wereld Khaldun, een vredige, rustige wereld. Totdat Ahirman aan de macht komt. Een allesvernietigende oorlog trekt over Khaldun en alles is bijna verloren. Gelukkig weten de Kohan, machtige onsterfelijke strijders, op tijd het tij te keren. Ahriman wordt verslagen (Kohan: Immortal Sovereigns en Kohan: Ahriman's Gift) en de uit nood gevormde alliantie valt uit elkaar. Nog voordat alles weer perfect is doemt een nieuw gevaar op: The Shadow, een nog grote bedreiging dan Ahriman. Kohan II: Kings of War is begonnen!

Een groot verschil met de vorige Kohan game is de keuze tu en fracties. In Kohan II zijn een zestal ra en aanwezig, welke variëren van Humans tot de Gairo en van de Drauga tot de Undead. De ra en hebben (uiteraard) ieder hun sterke en zwakke punten. De Humans doen het economisch erg slim en zijn nergens echt slecht in. De Drauga daarentegen zijn barbaren en vertrouwen op pure kracht. Niks armor, magie of tactiek, recht door zee en aanvallen is hun motto. De ra en nodigen uit tot verschillende speelstijlen, iets wat in de campaign goed tot zijn recht komt.

Totaal bevat Kohan II een kleine 25 singleplayer mi ies, welke een complex verhaal vertellen. We komen tijdens het spelen een aantal oude bekende tegen, waaronder de helden Naava, Darius en Melchior. Kohan II kenmerkt zich door een verhaal vol intriges, waarin politiek en onderlinge verhoudingen een belangrijke rol spelen.

De gameplay van Kohan II verschilt van andere RTS games. De nadruk ligt op steden en compagnies. Terwijl de steden o zo belangrijk zijn in Kohan II, kun je ze niet overal bouwen. Alleen op vooraf gedefinieerde plaatsen zijn steden te bouwen, wat ze dan ook extra waardevol maakt. Een stad bestaat uit je townhall en extra gebouwen, zoals Barracks, een querry of een market. Door je stad te upgraden krijg je muren om de stad en ruimte voor nieuwe gebouwen. Je hoeft je geen zorgen te maken over hoe je gebouwen plaatst in de stad, dit gaat geheel automatisch. Uiteraard zijn de lo e gebouwen ook extra te upgraden, waardoor ze productiever worden en je een groter leger kan ondersteunen.

Het vullen van je stad stelt je voor moeilijke keuzes. De keus voor een gebouw heeft een flinke invloed en hangt van af de omgeving van je stad en hoe je wilt strijden. Ligt er naast je eigen stad een prachtige steengroeve, dan heeft het weinig zin om in je stad er nog één te bouwen. Goed verkennen is dan ook een must, en niet alleen voor mogelijke mijnen. Op de meest onmogelijke hoekjes van de map zitten er Rhaksha nesten, kerkers en tempels om te bezoeken. Het veroveren van een dergelijk object kost flink wat moeite, maar is wel de moeite waard. Meestal ontvang je er leuke bonu en voor, verschillend van een zak geld tot nieuwe technologie. Je kunt de extra's natuurlijk ook negeren, alleen is het spelen dan een stuk moeilijker.