Knights of Pen & Paper 2 | Gamer.nl

Knights of Pen & Paper 2 | Gamer.nl

Het is nagenoeg onmogelijk om een potje Dungeons & Dragons (D&D) te vertalen naar een 'moderne' game. Hoewel games zoals Dungeons & Dragons Online en Neverwinter Nights het allemaal probeerden, lukte het de ontwikkelaars alleen om de spelregels van de papieren variant naar het beeldscherm te vertalen. De bijzondere sfeer van een potje D&D is in bijna geen game te vinden.

Knights of Pen & Paper is een van de weinige spellen die juist de charme van een groep vrienden aan tafel wist vast te leggen. De spelregels zijn extreem versimpeld en op sommige vlakken is het haast geen RPG te noemen, maar de e entie is er wel: je speelt als een groep vrienden in een huiskamer, die samen een avontuur bij elkaar fantaseert. Het tweede deel bouwt daar op voort.

Fantasietafel

Je begint Knights of Pen & Paper 2 niet in een boerendorpje, een kasteel of een diepe kerker. In plaats daarvan kom je in een traditionele woonkamer terecht, met daarin een grote eettafel en één gepixeleerd personage. Door op de lege stoelen te klikken maak je personages, die een mengeling van moderne archetypes en fantasy-kla en zijn. Zo maak je bijvoorbeeld een sportgek-krijger of een wiskundeminnende magiër. De kla e bepaalt welke spreuken en vaardigheden je kunt gebruiken, terwijl het type persoon je statistieken en handige extraatjes bepaalt.

Hoewel je meteen alle stoelen aan tafel met spelers mag vullen, kost ieder nieuw spelfiguur meer geld. Je zult dus eerst een tijd moeten spelen voordat je een goede, volle groep kunt samenstellen.

Is de groep eenmaal gemaakt, dan kun je de andere figuur aan tafel aanspreken. Hij is de DM - de baas van het potje D&D die bepaalt wat er in de wereld gebeurt. De woonkamer verdwijnt ineens uit beeld, waardoor de eettafel komt te staan in een groot, open grasveld.

Iedere keer als je naar een nieuw gebied gaat, gebeurt hetzelfde: de tafel met de D&D-spelers blijft staan, maar de volledige achtergrond verandert. In de tu entijd beschrijft de DM wat er allemaal aan de hand is, waar de spelers op ingaan. Vanaf dat punt leef je in de gedeelde verbeelding van de spelers: je ziet hoe zij zich de wereld inbeelden.

Veel dialoog zal je niet aantreffen in Knights of Pen & Paper, maar de paar stukken tekst sluiten perfect aan op dit idee. Je personages zijn geen standaard fantasyhelden, maar gewone tieners die doen alsof ze ridders en magiërs zijn. Het zijn tieners die ook vaak genoeg uit hun rol stappen om geintjes te maken of om de vreemde keuzes van de DM te bekritiseren.

Japans rollenspel

De e entie van Knights of Pen & Paper 2 is verder vrij simpel. Je komt snel in een dorpje terecht, waar je monsters bevecht, uitrusting koopt en mi ies accepteert. Zo wordt je team D&D-spelers steeds capabeler en mag je dieper de spelwereld in - waar je weer moeilijkere uitdaging voor de kiezen krijgt.

Verwacht geen dobbelstenen tijdens knokpartijen: het gevecht ysteem heeft meer weg van een Japans rollenspel dan een ouderwets potje D&D. Jij en de vijanden mogen beurtelings aanvallen selecteren, waarbij de snelsten als eerst aanvallen. Hierbij heb je de keuze uit simpele aanvallen, maar ook uit genee preuken en speciale vaardigheden. Het werkt, maar dat is eigenlijk ook alles dat we kunnen zeggen. Na een paar uurtjes voelen gevechten niet heel spannend meer.

Af en toe mag je kerkers kamer voor kamer doorzoeken. Je loopt monsters tegen het lijf, maar ontdekt ook kamers met mysterieuze schakelaars en schatkisten. Wat je hiermee doet is niet altijd vanzelfsprekend: een schatkist kan immers een monster bevatten, maar ook een drankje met gif.

Meer van hetzelfde

Heb je deel een gespeeld, dan zal bovenstaande recensie je bekend in de oren klinken. Heel veel is er in het vervolg niet veranderd. De game ziet er visueel een stuk toffer uit en heeft meer kla en, personages en mi ies, maar de e entie is nagenoeg onveranderd. Prima als je na tientallen uren de eerste game nog steeds niet beu was, maar minder fanatieke spelers voelen zich wellicht wat bedrogen. Voor deze mensen is er weinig reden om te upgraden naar de sequel, de iets mooiere pixels daargelaten.

Het betekent echter dat nieuwkomers prima met het tweede deel kunnen beginnen - wat we ook van harte kunnen aanraden. Knights of Pen & Paper 2 is mi chien niet de diepste RPG die je dit jaar zult spelen, maar het spel weet wel een uniek gevoel vast te leggen. Het is een gevoel dat jarenlang beperkt was tot Dungeons & Dragons, maar nu ook in gamevorm te ervaren is.

Knights of Pen & Paper is gespeeld op pc en is ook beschikbaar voor iOS en Android.