KLM Jets | Gamer.nl

KLM Jets | Gamer.nl

KLM manifesteerde zich in 2013 als een moderne, progressieve multinational. Het bewees met Aviation Empire andermaal dat games perfect inzetbaar zijn voor marketingdoeleinden, mits ze, simpel gezegd, op zichzelf kwalitatief overeind blijven. Geen sneaky verwijzingen naar goedkope KLM-vluchten dus, maar gewoon met een toffe game bewijzen dat je een tof bedrijf bent.

Waar is die eindeloze flow?

Met Jets doet KLM een tweede poging de kenmerken van haar merk om te zetten in spelvorm. Zo probeer je net als menig piloot het vliegtuig in goede banen te leiden, verzamel je allerlei blauwe zegels en vlieg je onder andere via KLM’s thuisbasis, Amsterdam. Dat klinkt als een geforceerde opeenstapeling van steekwoorden die iets met de luchtvaartmaatschappij te maken hebben, maar het aandoenlijke papieren thema smelt alles logisch samen in een vredig, vrolijk geheel.

Het uiteindelijke doel is simpel: blijf zo lang mogelijk in de lucht en verzamel zoveel mogelijk objecten. Denk aan blauwe KLM-zegels, pilootinsignes en tulpen. Verschillende spelvormen leiden tot kleine, genuanceerde spelervaringen, zoals dat je de ene keer achter duiven vliegt en de andere keer klokjes verzamelt om een timer te voeden, maar het verandert de speldynamiek nauwelijks. Uiteindelijk verzandt KLM Jets daardoor in het type endle runners dat we al zo vaak gezien hebben en dat al regelmatig vele malen spannender is uitgewerkt, zoals in het geval van Alto’s Adventure bijvoorbeeld, of Jetpack Joyride, of Punch Quest.

Zonder de kenmerkende verslavingsfactor is een endle runner vrijwel zeker verdoemd om te vervallen in een saaie ervaring

De grootste sta-in-de-weg voor Jets is dat het simpelweg te tam aanvoelt. Het swipen om je vliegtuig te bewegen werkt responsief, maar het mist een aanstekelijke feel. Obstakels ontwijken voelt daardoor plichtmatig en crashen voelt niet als crashen. Belangrijker nog is dat Jets nauwelijks in de zo e entiële flow komt. Je kent het wel, het gevoel dat je even vergeet wat er om je heen gebeurt, omdat de oplopende spanning in harmonie is met de oplopende score. Zonder die kenmerkende verslavingsfactor is een endle runner vrijwel zeker verdoemd om te vervallen in een saaie ervaring.

Voor de frequent flyer

Wat overblijft is een game die puur en alleen teert op je liefde voor verzamelen. Aangezien de game vrij makkelijk is, vlieg je in het begin van de game zo naar hogere levels. En als je 250 zegels hebt gespaard, is 500 niet heel ver weg meer, tot je op een gegeven moment zoveel zegels hebt dat power-ups makkelijk te betalen zijn en je alleen maar makkelijker meer zegels krijgt. Die snelle opeenstapeling van verzamelpunten werkt aanstekelijk voor een tijdje, maar compenseert het gebrek aan uitdaging niet voldoende.

Wat overblijft is een game die puur en alleen teert op je liefde voor verzamelen

Jets is geen game die KLM tot grotere hoogtes doet stijgen, al waarderen we dat KLM oprecht een poging doet om haar merk in te zetten voor een goede game in plaats van een slappe vervanging voor een advertentie. Daar slaagt het echter slechts met vlagen in. Jets is absoluut geen smerig marketingproduct, maar biedt ook geen verrijkende waarde. Niet voor het bedrijf KLM en ook niet voor jou als speler.

Jets is nu gratis te downloaden in de Apple App Store en de Google Play Store. Lees ook de Aviation Empire-review van Gamer.nl.