Kirby’s Return to Dream Land Deluxe is een aangename verrassing

Game met een zwart randje

Na ruim vijf jaar te zijn uitgesteld verscheen Kirby’s Return to Dream Land eind 2011 op de Nintendo Wii. Aangezien velen toen al uitkeken naar de Wii U, hebben veel fans het spel gemist. Genoeg reden voor Nintendo om de kleurrijke 2D-platformer opnieuw uit te brengen.

HAL Laboratory haakte met Kirby’s Return to Dream Land in op de couch co-op-trend die leefde onder het Wii-publiek, mede dankzij de populariteit van andere platformers zoals New Super Mario Bros. en Rayman Origins. Ook Return to Dream Land is het leukst wanneer je een controller aan een vriend of vriendin op de bank geeft. Diegene kan vervolgens moeiteloos het beeld in springen als Kirby met een ander kleurtje of als een van zijn maatjes, zoals Meta Knight of King Dedede. In tegenstelling tot een Mario Bros. of Rayman – die vanwege verscheidene frustrerende levels een hoger ‘lachen, gieren, brullen’-gehalte hebben – laat Return to Dream Land zich vooral kenmerken door zijn kindvriendelijke eenvoud. Daardoor is de game minder geschikt voor een potje bakkeleien met vrienden op de vrijdagavond, en eerder voor wat ongedwongen vrolijkheid op een druilerige zaterdagmiddag.

Kirby's Return to Dreamland Deluxe

Dat neemt overigens niet weg dat een game als Return to Dream Land meer dan welkom is op de Nintendo Switch. Moderne consoles staan de laatste tijd relatief droog wat betreft lokale multiplayerervaringen, en met deze remaster weet HAL Laboratory het co-op side scroller-genre weer wat nieuw leven in te blazen. Daarbij krijgen Kirby-fans bij wie hun Wii rond 2011 al stof stond te happen de mogelijkheid om dit kleurrijke pareltje alsnog te beleven.

Stickerboek

Vergeet de tweedehands disk die je op de rommelmarkt ziet liggen; Kirby’s Return to Dream Land Deluxe is namelijk dé manier om de game anno 2023 te spelen. Dat komt onder meer door de aanvullende content, zoals een gloednieuwe post-game ervaring en een Mario Party-achtige minigamemodus genaamd Magisch Magoland. Ook de visuele upgrade maakt de algehele spelervaring fijner. De levels en filmpjes hebben een nieuw likje verf gekregen, waardoor het origineel er in vergelijking grauw en wazig uitziet. Nieuwe details in de verschillende werelden, van boomschors tot helderder en dynamischer water, laten de omgevingen veel levendiger en frisser aanvoelen.

Kirby Return to Dream Land Deluxe
Kirby Return to Dream Land Deluxe
Kirby Return to Dream Land Deluxe

Het schoonpoetsen van de game laat ook zijn mindere sporen na. Nu Planet Popstar nog kleurrijker en feller oogt, lijkt HAL Laboratory te vrezen dat de focus op hun roze mascotte verdwijnt. Alle personages hebben dan ook een redesign gekregen, en het meest storende daaraan is dat de figuren nu een dikke, zwarte lijn om zich heen krijgen om meer op te vallen. Gevoelsmatig zijn de personages nu als stickers in de game geplakt, waardoor Kirby en zijn metgezellen minder natuurlijk opgaan in de wereld. Deze designkeuze is uiteindelijk vooral een kwestie van smaak.

Overigens heeft Kirby’s rivaal King Dedede als enige een complete make-over gekregen, en die pakt slecht uit. De fictieve pinguïn lijkt in Deluxe op een karikatuur van zijn N64-design en beweegt zich als een vormloze blob over het scherm. Waarom Dedede er zo anders uitziet, is niet helemaal duidelijk, maar het lijkt erop alsof de ontwikkelaars hem meer op de andere drie hoofdpersonages wilden laten lijken.

Kirby Return to Dream Land Deluxe

Spelen als de slechterik

Dat de side-scrolling gameplay van Return to Dream Land tijdloos is, blijkt uit het plezier dat nog steeds uit de verschillende levels te halen valt. Hoewel de game dankzij het vlakke leveldesign in de eerste twee werelden wat traag op gang komt, leveren latere stages behoorlijk wat creatieve insteken en leuke verrassingen op. Vooral de onderwaterlevels, waarbij Kirby zich constant moet laten leiden door de richting van stromingen, zijn vermakelijk.

Daarnaast zit de game tot de nok toe gevuld met verschillende power-ups, waarmee het aantal uit een gemiddelde Mario-platformer misschien wel wordt verviervoudigd. Dankzij de remaster zijn daar twee nieuwe aan toegevoegd: de ‘Sand’ Copy Ability, waarmee Kirby in zand kan veranderen, en de ‘Mecha’ Copy Ability, waardoor Kirby een jetbag krijgt en vijanden kan wegblazen met krachtige hyperstralen en vuurballen.

Kirby Return to Dream Land Deluxe
Kirby Return to Dream Land Deluxe

Om de zoveel tijd wil Kirby ook nog weleens een zogezegde Super Ability opzuigen, waardoor het roze wezentje om de haverklap Super Smash-achtige megamoves kan uitvoeren die zelfs de allersterkste vijanden billenkoek geven. Het uitvoeren van deze aanvallen geeft echt een onwijs lekker gevoel, maar tegelijkertijd speelt de game dan wel min of meer op de automatische piloot. Dat is overigens een algemeen probleem bij de meeste Copy Abilities: ze geven je eigenlijk te veel overmacht in het spel, waardoor er maar weinig echt uitdagende momenten te vinden zijn in het grootste gedeelte van de game.

Gelukkig biedt de nieuwe Magolor-epiloog daar een soort van antidotum voor. In deze uitgebreide post-game speel je namelijk zo’n twee uur lang als Magolor, Kirby’s vijand uit de game die inmiddels al zijn krachten is kwijtgeraakt. Door met de verzwakte Magolor vijanden te verslaan verzamel je gaandeweg magische punten, welke je kunt inruilen om zijn verloren vaardigheden weer terug te krijgen. Denk aan het vermogen om langer dan een seconde in de lucht te blijven. Magolors epiloog biedt een van de zeldzame momenten uit de Kirby-franchise waarin je je écht zwak voelt ten opzichte van al het kwaad dat op je afkomt. Return to Dream Land uitspelen is het daarom zeker waard, want spelen als deze slechterik levert uitdagendere gameplay op.

Kirby Return to Dream Land Deluxe

Geen remake

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe is niet de meest voorspelbare keuze voor een remaster van Nintendo. De game is niet enorm oud en het spel staat niet bekend als een niet te missen klassieker. Tegelijkertijd maakt dat de komst van Deluxe een aangename verrassing, vooral omdat de coöperatieve gameplay zo tijdloos is en het spel er door zijn visuele upgrades nog kleurrijker en vrolijker uitziet.

Aan de andere kant is Return to Dream Land niet zo vernieuwend als waar sommige fans misschien op hoopten. De grootste aanpassing is het nieuwe, moderne jasje. De speciale minigamemodus en creatief uitgewerkte Magolor-epiloog bieden zeker meer gameplezier, maar mensen die het spel al kennen moeten zich wel afvragen of ze daarvoor het spel opnieuw willen kopen. Kirby-fans die het spel gemist hebben doen er wel goed aan om deze nieuwe, completere versie aan te schaffen.

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe verschijnt vrijdag 24 februari exclusief op de Nintendo Switch.

Watch on YouTube
Goed

Mensen die Kirby’s Return to Dream Land in 2011 hebben gemist doen er goed aan om deze herziene versie alsnog binnen te halen. Creatief leveldesign en nieuwe content zoals een uitgebreide post-game zijn meer dan genoeg redenen om een glimlach op het gezicht van jou én jouw metgezellen te toveren.

Verbeterde graphics

co-op-modus

Magolor-epiloog