Kirby's Epic Yarn | Gamer.nl

Kirby's Epic Yarn | Gamer.nl

In het vredige Dream Land lijkt alles zijn gangetje te gaan, totdat de tovenaar Yin-Yarn verschijnt en Kirby opslurpt in een magische sok. De roze held komt in een wereld terecht waar alles van stukjes stof, draadjes en knopen is gemaakt. Prince Fluff vraagt Kirby om hulp. Kirby is vastberaden om de slechte tovenaar achterna te gaan, de uiteengereten wereld weer compleet te maken en uiteindelijk op weg naar huis te gaan. Als het voorgaande klinkt als een kinderachtig sprookje, dan kan dat kloppen. Kirby’s Epic Yarn is voornamelijk voor kinderen bedoeld, maar door de uitstraling, de details, de prima besturing en de creativiteit is het een heerlijk spel geworden voor volwa enen die wel wat schattigheid kunnen verdragen.

Duikboten en brandweerwagens

In tegenstelling tot de meeste Kirby-games kun je geen vijandjes opzuigen en uitspugen, of hun vaardigheden overnemen. In plaats daarvan kan Kirby, die eigenlijk niet meer is dan een zwevend draadje, op specifieke plekken verschillende vormen aannemen. Hangt hij in de lucht, dan vormt het draadje van zijn lichaam een parachute. Onderwater transformeert hij in een aandoenlijk duikbootje. Stuur je twee keer snel een kant op, dan spurt hij als een autootje over het scherm. Soms mag je als tank vijandjes bestoken, dan weer als brandweerwagen brandjes blu en. Door te zwaaien met een touwtje uit je lichaam kun je aan knopen slingeren, stukjes stof opzij trekken, en vijandjes en projectielen vastpakken en wegsmijten. Overigens wordt het grootste deel van het spel op de ouderwetse manier gespeeld: met de Wii-afstandsbediening een kwartslag gedraaid zodat je de richtings- en actieknoppen kunt bedienen.

Je zou Kirby’s Epic Yarn makkelijk kunnen wegzetten als een simpel platformspel waarvan er al meer dan genoeg zijn. Maar dat is alsof je een Lamborghini afslaat onder het mom van ‘weer zo’n ding met vier wielen’. De kracht van dit spel is dat elk onderdeel bruist van de kwaliteit. Over de besturing is weinig anders te zeggen dan dat het perfect aanvoelt. Kirby rent en springt met precies de juiste snelheid en de besturing voelt precies aan. Als iets fout gaat, geef je nooit het spel de schuld. Het lijkt mi chien makkelijk om een ‘ouderwetse’ tweedimensionale platformgame te maken, maar de makers van Kirby’s Epic Yarn bewijzen dat ze meesters in het vak zijn.

De werelden zijn prachtig in elkaar gezet en lijken met veel plezier gemaakt. Zo hang je bijvoorbeeld aan bloemzaden, wandel je over donuts en wiebel je over drilpuddingen. Nooit heb je het gevoel dat een geslaagd onderdeel op een goedkope manier nog een keer wordt gebruikt. Steeds kom je weer nieuwe dingen tegen die reacties als ‘haha, nou ja...’ en ‘kijk nou!’ oproepen. Het unieke uiterlijk van draadjes en stofjes is er niet alleen voor visuele doeleinden, maar wordt daadwerkelijk in de manier van spelen verwerkt. Denk bijvoorbeeld aan een moment dat je een stap in de diepte zet en je als een kat onder een deken de achtergrond doet opbollen, of wanneer je een rits wegtrekt waardoor een stuk stof naar beneden valt.

Op kamers

Kirby is zoals gezegd een eind van huis en huisvest zich daarom in een tijdelijke kamer. Deze mag je zelf versieren met voorwerpen die je in de winkel hebt gekocht of gedurende het spel hebt gevonden. Als je de leegstaande kamers in het gebouw helpt decoreren, trekken deze nieuwe huurders aan en kun je extra minilevels spelen. Verder heeft het huisje niet zo veel nut. Als je echt iets meer van het spel wilt zien, moet je aan de scores van de beschikbare levels werken door met veel muntjes te eindigen en alle geheimen te vinden. Heb je in alle levels van een wereldonderdeel genoeg punten behaald, dan komt er een geheel nieuw level vrij.

Met zijn tweeën door de levels huppelen is overigens zeker aan te raden. Het complete spel kan in coöpstand worden gespeeld, wat inhoudt dat de tweede speler de blauwe Prince Fluff bestuurt. Helaas zijn er geen unieke mogelijkheden, zoals bij LittleBigPlanet 2, maar je kunt elkaar wel oppakken en weggooien, of op het hoofd van de medespeler staan terwijl hij springt. Het maakt het spel een stuk intere anter als je het uitgespeeld hebt. Door met zijn tweeën gezellig alle kralen te verzamelen en voor de hoogste score in een level te gaan, haal je er toch iets meer uit.

Te makkelijk

Het enige grote minpunt waar veel spelers over zullen struikelen, is hoe makkelijk Kirby’s Epic Yarn is. Na zo’n zeven uur heb je het einde gezien en ben je afhankelijk van je eigen bereidheid om de levels nog een keer te bezoeken, bijvoorbeeld voor het behalen van de hoogste score. Ook is het onmogelijk om dood te gaan. Als je wordt geraakt door een vijand of in een afgrond valt, raak je alleen punten kwijt. Het is te vergeven dat Kirby’s Epic Yarn een kinderspel is en niet bedoeld is voor fanatieke gamers die tientallen uren in een spel willen stoppen, maar er zijn natuurlijk genoeg manieren om een game voor beide groepen aantrekkelijk te maken, zoals niet-verplichte levels of moeilijk te bereiken locaties.

Het is elf jaar geleden dat Kirby een platformavontuur beleefde op een grote spelcomputer. De geduldige fans zijn beloond met een prachtig spel waar de creatieve ideeën en het pure spelplezier vanaf druipen. Ondanks de korte duur en het gemak waarmee je door de levels wandelt, is elke minuut er eentje van geluk.