Smash Bros.-fanaten zullen ongetwijfeld reikhalzend uitkijken naar aankomende zomer. Dan verschijnt immers de nieuwste versie van de razend populaire vechtfranchise met Nintendo-allstar-cast – tevens de allereerste draagbare uitvoering én een naar verwachting ijzersterke aanvulling op het toch al niet misselijke aanbod kwaliteitssoftware voor de 3DS. Om het wachten iets dragelijker te maken, is er zowaar eerst nog een nieuwe Kirby-game. Wacht, wat?
Kenners weten natuurlijk dat Super Smash Bros. van oorsprong gemaakt werd door HAL Laboratory, de in-house ontwikkelstudio van Nintendo die tevens verantwoordelijk is voor het gros van de Kirby-games. De ontwikkeling van de nieuwe Super Smash Bros. voor de 3DS en de Wii U mag dan (net als Super Smash Bros. Brawl) nu in handen zijn van Sora, de studio van ex-HAL-medewerker Masahiro Sakurai, de band tussen Smash Bros. en Kirby blijft aanwezig. Juist in Kirby Triple Deluxe steekt 'ie nadrukkelijk de kop op.
Roze blobje
Die gelijkenis is misschien niet gelijk overduidelijk, al is het menumuziekje nota bene een remix van een bekend Smash Bros.-deuntje. Kirby Triple Deluxe is in elk geval het eerste avontuur van de kleine roze blob op de 3DS, en z'n vijftiende over alle systemen van Nintendo verspreid. De standaard verhaalmodus in deze nieuwste editie komt overeen met de meeste van Kirby's voorgaande titels: een vrij lineaire 2D-platformer waarin de kleine held zijn wereld moet redden door level na level te doorkruisen en de nodige eindbazen te verslaan.
Natuurlijk beschikt Kirby over zijn bekende vaardigheid om vijanden op te zuigen en hun aanvallen te kopiëren. En we schrijven nadrukkelijk meervoud, want met elke kopie krijgt Kirby er plots tien nieuwe moves bij, die soms wel enige oefening vereisen alvorens je ze echt goed kunt toepassen. Onderweg verzamel je tevens sterren zoals de muntjes in Mario-platformers, vooral om nieuwe levens te verdienen, evenals zonnestenen om nieuwe levels te openen. Tevens zijn sleutelhangers te vinden, die via Streetpass met anderen gedeeld kan worden, al zijn die er puur voor je eigen verzameling.
Naarmate je meer spelwerelden doorkruist, wordt het spel geleidelijk aan iets moeilijker, maar geen moment heb je het idee met een zeer uitdagende actie-platformer te maken te hebben. Toch kunnen sommige eindbazen de nodige energie van je vergen voor ze hun laatste adem uitblazen. Ook introduceert Kirby Triple Deluxe de Hypernova, waarmee Kirby met gemak de grootste vijanden opzuigt en zelfs massieve blokken kan verplaatsen. Deze nieuwe vaardigheid ontvang je echter alleen op gezette momenten en fungeert meer als sleutel om bepaalde puzzels op te lossen dan als aanval. Ook zonder Hypernova krijg je van tijd tot tijd situaties die betrekkelijk eenvoudig op te lossen zijn, bijvoorbeeld door slim te schakelen tussen de voor- en achtergrond van levels of gebruik te maken van de bewegingsgevoelige sensor in de 3DS.
Knokkende blobjes
De relatie met Smash Bros. Komt overduidelijk naar voren in een nieuw speltype: Kirby Fighters. Deze stand is op niets anders gericht dan het in elkaar rossen van andere Kirby's met behulp van een select aantal gekopieerde vaardigheden. Het eerdergenoemde gegeven dat elke kopie van een vijand Kirby een heel arsenaal aan nieuwe aanvallen geeft, evenals de mogelijkheid om te kunnen blocken en ontwijken – net zoals in (jawel) Smash Bros. – geeft deze vechtmodus een verrassende mate van diepgang en balans. Verwacht geen volwaardige fighter, maar een aardig opwarmertje voor de nieuwe Smash Bros.-game op de 3DS is het zeker te noemen. Aardig is bovendien de optie om met een exemplaar van het spel en meerdere 3DS'en tegen vrienden te kunnen spelen, naast de standaard arcadestand.
Als bonus is er de minigame Dedede's Drum Dash, waarin je als Kirby's pinguïnachtige conculega ritmisch van trommel naar trommel springt en zoveel mogelijk punten probeert te scoren. Een geinig spelletje, maar te plat vergeleken met de vele soortgelijke games voor mobiele iOS- en Android-platformen. Wel aardig is de mogelijkheid om na het uitspelen van de verhaalstand het hele spel ook als Dedede's te spelen in plaats van Kirby en zijn een tweetal Boss Rush-speltypes beschikbaar.
Toch knaagt er iets aan Kirby Triple Deluxe, een gegeven dat meer 3DS-games in de weg zit sinds de opkomst van fatsoenlijke en uitgebreide spelletjes voor andere draagbare systemen: de prijs. Hoewel het spel vrolijk en gelikt oogt en klinkt, de verhaalstand je gauw een tiental uren zoet houdt en er een handvol extra speelstanden is – waarvan Kirby Fighters zeker de leukste – voelt 45 euro gewoon als een hoop geld voor het totaalpakketje. De helft was al beter te rechtvaardigen geweest.
Reacties op: Kirby Triple Deluxe - Super Smash Bros. Light
Bilspleet
Als ik kijk naar games als Resident Evil, Monster Hunter, Fire Emblem, Zelda en Bravely Default (om maar een paar te noemen), vind ik deze opmerking totaal niet opgaan. Het zijn games waar ik veel uren gameplezier in heb zitten. In Zelda eigenlijk nog wel het minst, dit vond ik niet een erg lange game, maar de kwaliteit rechtvaardigt de prijs van de game dan weer wel.
Andere games, zoals Pushmo, Crashmo, SteamDig World en Gunman Clive, zijn wel voor een laag bedrag beschikbaar, wat in mijn ogen wel goed aansluit bij andere draagbare apparaten. En dat terwijl Pushmo en SteamDig World toch nog aardig wat uren aan gameplay bevatten.
rool12
space000
Heiny Reimes
Mario Kart voor de Wii kost nog steeds meer dan 40€, terwijl je voor dat geld Gears of War 1,2 én 3 hebt en niemand mij kan wijsmaken dat de ontwikkelkosten voor Mario Kart hoger liggen.
Zo heb ik wel Ace Combat, Resident Evil Revelations, Metal Gear Solid Snake Eater, Shinobi en Street Fighter 4 3D voor tussen de 10 en 20 euro per stuk. Maar Nintendo's eigen titels blijven stug boven de 35€(tot 50€) en enkel bij Media Markt/Saturn willen ze nu en dan voor lager de deur uitgaan.
Exalian
Wil ik Mario spelen, dan heb ik enkel Mario. De rest kan ik als platformers gewoon niet vergelijken.
Kijk naar oude Disney tekenfilms. Waarom zijn deze ook nog steeds full price, terwijl andere films binnen een paar maanden in de budget back van €5,- liggen? Disney is gewoon classic, net als vele Nintendo games. Zolang mensen de volle prijs er voor willen neerleggen, waarom zou je het dan aanpassen?
Heiny Reimes
Dus ja ik weet dat ze deze instelling hebben. Maar bijna iedere titel heeft wel een gelijkwaardige tegenhanger, of goed genoeg dat je er niet speciaal een Nintendo console voor hoeft te kopen. Daarnaast zijn er ook zoveel meer genres geboren en heeft Nintendo er weinig aan deze toegevoegd.
Dus Nintendo heeft meer gelijkwaardige tegenhangers en moet ook concurreren tegen type spellen waar ze zelf nog niet in zijn gedoken. Kortom Nintendo's aandeel in genres is relatief gekrompen en wat ze hebben is minder uniek.
Laten we eens kijken wat er voor alternatieven zijn:
Zelda -> Beyond Good and Evil, Darksiders… Los van alle RPG's die steeds meer in deze hoek zijn gaan komen.
New Mario Bros -> Rayman(Origins/Legends), Sonic Generations
Mario Kart -> Sonic All Star Racing Transformed, Blur
F-Zero -> WipeOut, Extreme G
Eternal Darkness -> Resident Evil, Evil within
Mario Galaxy -> Sonic (WiiU versie)
Metroid Prime -> Halo
En dan zijn er nog zoveel andere genres waar Nintendo zich niet eens waagt, maar wel een steeds groter stuk van de taart pakken.
Disney is dan ook sinds de afgelopen 10 jaar plots aan het groeien, waar Nintendo na zijn Wii piek juist dalende is. Ook heeft Disney een veel grotere/langere geschiedenis.
Exalian
Ik snap je wel hoor. Want je zou ook kunnen zeggen: als ze de spellen goedkoper maken, zullen ze meer consoles verkopen, en daardoor weer meer spellen.
Maar ik had iets gelezen over dat ze net als Disney "waarde" zien in hun games. En daarbij blijkt: een Rayman is geen Mario, een Darksiders is geen Zelda, etc. Het zal ook wel met de IP's te maken hebben. De IP's van Nintendo zijn gewoon zo veel waard, dat het misschien juist niet goed is om deze als goedkoop neer te zetten. Daarbij kan de WiiU gewoon de Wii games afspelen, dus zijn we vast nog mensen die nu pas MarioGalaxy gaan kopen.
Nintendo bestaat langer dan Disney, maar ik snap dat je bedoelt: sinds ze met games bezig zijn. Maar al met al, Nintendo moet gaan veranderen, maar ik denk niet dat het aan de prijzen van de games ligt.
Heiny Reimes
Disney zie je qua dat harder hun best doen dat er in te houden, belonen zo nu en dan hun fans door tijdelijke 'flinke' prijs verlagingen. Ook is de kwaliteit van hun producten een stuk stabieler.
De Wii kon ook GC spellen afspelen, maar de meeste GC spellen werden uit de rekken gehaald en niet opnieuw geproduceerd(als oud GC eigenaar).
Nintendo zal wel met zijn prijzen moeten spelen, dat bewees de 3DS al. Met die plotse prijsverlaging schoot het ding omhoog, in combinatie met een veel betere reeks aan spellen in slechts 6 maanden tijd toen. Ikzelf ben daardoor ook overstag gegaan. Maar helemaal waar dat ze meer moeten doen dan enkel de prijs.
Daarnaast moet je je niet vergissen dat Nintendo's IPS niet allemaal even goed zijn. De best scorende spellen, zijn niet de best verkopende. New Super Mario Bros Wii alleen blaast Mario Galaxy én Mario Galaxy 2 én Mario Sunshine(voor de vorm erbij) gezamenlijk alsnog uit het water in aantal sales.
En ja ik bedoelde Nintendo als 'digitaal' gamebedrijf ;), was even vergeten dat het inderdaad langer bestaat