Kirby Planet Robobot

Kirby: Planet Robobot

Robotst met tradities

Geschreven door Thijs Barnhard op

• Kirby: Planet Robobot schudt de in twintig jaar tijd nauwelijks veranderde Kirby-formule net genoeg op om fris aan te voelen. De introductie van de mech - die net zoals de kleurrijke kauwgombal krachten kan overnemen - levert genoeg simpele, maar vermakelijke levels op. Heel uitgebreid of complex wil het spel nooit worden, maar echt kwalijk is dat niet. Planet Robobot speelt vooral erg lekker weg.
    Score: 75 Goed
    • Mech gooit gameplay lekker om, uitstekend 3D-effect, leuke extra’s
    • Aan de korte en makkelijke kant

De immer schattige Kirby is al jaren een constante factor binnen Nintendo’s grootheden. De roze blob speelt het eigenlijk altijd veilig met redelijk makkelijke platformers die je nergens echt uitdagen, maar prima zijn als tussendoortje of als game voor beginners. Eens in zijn tijd is zo’n zoet tussendoortje best fijn, maar het valt tegelijkertijd niet te ontkennen dat Kirby wel wat vernieuwing kan gebruiken. Planet Robobot komt wat dat betreft op het juiste moment.

De standaardformule wordt in deze game namelijk voorzichtig opgeschud. Kirby is nog steeds een blanco personage die door het opzuigen van vijanden vaardigheden kan overnemen, maar door de komst van technologisch vergevorderde binnendringers in zijn wereld, wordt zijn arsenaal deze keer ook uitgebreid met een mech. Op vaste plekken in de levels staat deze machine op je te wachten. Het zorgt er voor dat Kirby ineens een stuk imposanter wordt, maar het heeft ook onverwachte gevolgen voor de gameplay.

Kirby Planet Robobot
Kirby Planet Robobot

Kopieermachine

De robot waar Kirby in kan kruipen is groot, sterk en in staat om blokken te verbrijzelen waar Kirby met geen mogelijkheid langs zou kunnen komen. De tofste functie is de mogelijkheid om vijanden in te scannen en op die manier hun speciale krachten te kopiëren. Het werkt eigenlijk precies hetzelfde als Kirby’s zuigkracht, maar in de mech levert het net weer even andere vaardigheden op.

Een zwaardvechtende tegenstander levert een gigantisch hakmes op waarmee door obstakels gezaagd kan worden en door vliegtuig-achtige vijanden te absorberen verandert het voertuig in een straaljager. De manier waarop de machine bij iedere kracht transformeert is erg tof om te zien. Heel veel nieuwe krachten introduceert de game eigenlijk niet, maar door ze allemaal een nieuwe functie te geven in combinatie met de mech voelt deze Kirby toch wat frisser dan zijn voorgangers.

Kirby Planet Robobot
Kirby Planet Robobot

Planet Robobot is daarnaast zo’n zeldzame game die goed gebruikmaakt van het 3D-effect van de 3DS. Zo wordt er in de meeste levels volop gespeeld met het perspectief. Via speciale sterren kun je naar de voor- of achtergrond vliegen. Dit spelelement wordt ten volste benut om de verborgen techno-kubussen te verstoppen waarvan er drie in ieder level zitten. Deze blokken opspeuren vraagt in de meeste gevallen enig puzzelwerk, maar ze zijn wel het vinden waard. Ze zijn namelijk cruciaal in het openen van de weg naar de eindbaas.

Luchtig avontuur

Of het nu om die bazen of om de puzzels gaat, echt moeilijk wordt deze game traditiegetrouw nergens. Kirby kan bijvoorbeeld nog steeds oneindig lang vliegen waardoor je zelden tot nooit in een bodemloze put valt en het spel doet ook niet moeilijk over extra levels of health items. Amiibo kunnen je ook uit de brand helpen. Door zo’n figuurtje in te scannen krijg je een nieuwe power-up aangewezen en wat van je gezondheid terug. Het zorgt ervoor dat het allemaal heel prettig wegspeelt, maar wie naar uitdaging zoekt moet toch echt bij een andere game zijn. Kirby hoort vrolijk en toegankelijk te zijn en het is misschien daarom wel zo opvallend dat het spel helemaal los gaat bij de allerlaatste eindbaas. Zonder al te veel te verklappen zou deze gigant met meerdere vormen niet misstaan in een game zoals Bayonetta.

Kirby Planet Robobot
Kirby Planet Robobot

Net als Kirby zelf is Planet Robobot verder een behoorlijk luchtige aangelegenheid. De eindbaas bereik je binnen vijf uur wel, tenzij je echt ieder hoekje en gaatje wil ontdekken tijdens je eerste speelbeurt. De vrij te spelen stickers om je mech mee te decoreren zijn een aardige extra, maar interessanter zijn de minigames waarvan Kirby 3D Rumble en Team Kirby Clash de nieuwelingen zijn. Die eerste is een soort time-attack waarin je in kleine levels zo snel en effectief mogelijk alle vijanden moet uitschakelen. Die tweede is een simpele, maar vermakelijke rpg waarin je met meerdere Kirby’s op avontuur gaat. Allebei leuke twists op de bekende gameplay van Kirby.

Kirby: Planet Robobot is vanaf 10 juni verkrijgbaar voor de 3DS.

Bron: null

Nieuws van de week: The Division-verfilming op komst Sega-klassieker Wonder Boy 3 krijgt remake