Kirby Mouse Attack | Gamer.nl

Kirby Mouse Attack isalweer het tweede avontuur van de roze platformheld Kirby op de Nintendo DS. Devorige game, Kirby: Power Paintbrush, spitste zich nog helemaal toe op detouch-screen mogelijkheden van de Nintendo DS en met succes, want het spel werdop deze website met een negenbeoordeeld. Met de nieuwste Kirby-game heeft het touch-screen eenondergeschikte rol gekregen. Buiten dat Mouse Attack een geheel nieuwKirby-avontuur te bieden heeft, biedt het weinig echte vernieuwingen aan hetlicht. Maar de kla ieke 2D-platformgames zijn niet dik gezaaid op de NintendoDS, dus dat hoeft niet meteen een probleem te vormen!Het verhaal van Kirby Mouse Attack is flinterdun. Kirbystaat net op het punt om van een lekker aardbeientaartje te genieten, wanneereen snoodaard deze voor zijn neus wegkaapt. In plaats van een nieuw taartje tekopen, besluit Kirby deze snoodaard achterna te gaan om het taartje terug tepakken. Het begin van een groots avontuur dat Kirby langs vrijwel alle denkbareomgevingen zal brengen, van lavagrotten en besneeuwde bergtoppen tot kastelenen woestijnen. Kirby Mouse Attack is een kla ieke side-scrollingplatformen waarin je tegenstanders verslaat, voorwerpen opraapt en obstakelsontwijkt. Springen tu en platformen speelt een ondergeschikte rol, niet in delaatste plaats omdat Kirby zich op kan blazen en zo over de afgronden heen kanvliegen. Elk level bestaat uit meerdere delen die met deurtjes met elkaarverbonden zijn. Het uiteindelijke doel is om bij de laatste, grote deur tekomen. Ook zitten er door de levels verschillende kistjes verstopt, waar iklater nog op terug kom.Ondanks dat hij zonder zijn taartje zit, hoeft Kirbygelukkig geen honger te leiden onderweg. Zoals we dat van onze roze snoeperdgewend zijn, kan Kirby vijanden opeten en hun mogelijkheden overnemen. Eet jebijvoorbeeld een vuurspuwende tegenstander op, dan kun je zelf vuurspuwen. Eetje een hele zware tegenstander op, dan wordt je zelf heel zwaar. De meestemogelijkheden in Mouse Attack waren al aanwezig in eerdere Kirby-games, maar erzijn ook een aantal nieuwe. Zo is er de Animal-powerwaarmee je kunt graven en de Bubble-powerwaarmee je de krachten van tegenstanders in een zeepbel kunt vangen. Deze kunje dan tijdelijk in je buik bewaren en later wanneer ze van pas komenactiveren.

Dingen in je buik stoppen is trouwens de voornaamste nieuwigheid in MouseAttack. Je kunt er maximaal vijf dingen tegelijk opslaan. Je bewaart er nietalleen verschillende krachten, maar ook etenswaar om je gezondheid mee aan tevullen. Met je stylus (of met je vette vingers, want de stylus die je verderniet nodig hebt, ga je niet elke keer pakken) kun je dingen in je buikcombineren tot nieuwe voorwerpen. Zo zijn meerdere krachten te combineren toteen nieuwe kracht, die echter niet zozeer een combinatie van beide krachten is,als wel een compleet andere. Dit komt vooral van pas als de krachten die je ophet moment bezit niet van pas komen, of wanneer je buik vol zit en je op moetschonen. Je kunt overigens ook dingen uitspugen wanneer je ze niet meer nodighebt. Naast krachten kun je ook eten combineren tot tomaten die je de volledigegezondheid terug geven, en kun je drie kleine roze beestjes combineren tot een leven.Doordat de tegenstanders je wapens zijn en soms nodig zijnom verder te komen, hebben de makers ervoor gekozen om je tegenstanders continute laten respawnen. Dit terugplaatsen van tegenstanders in de wereld gebeurt vrijwel direct nadat hunoorspronkelijke geboorteplek buiten beeld is. Dit kan voor zeer irritantesituaties zorgen. Zo spring je soms omhoog om een tegenstander te schieten enval je weer naar beneden. Wanneer je vervolgens weer boven bent is detegenstander terug tot leven. Een iets betere balans in het respawnen was prettig geweest, al is hetsoms ook wel fijn wanneer tegenstanders snel terug zijn als je ze als wapennodig hebt. De tegenstanders die echter geen wapenfunctie hebben, hadden vanmij wel weg mogen blijven!De verschillende mogelijkheden die je overneemt van jetegenstanders komen goed van pas bij het verslaan van weer anderetegenstanders, maar zijn vooral nodig om kistjes te vinden die in de levelsverborgen zijn. Sommige kistjes liggen gewoon voor het oprapen, maar voor demeeste zul je toch even moeten puzzelen met de verschillende mogelijkheden.Vaak loopt de tegenstander met de juiste mogelijkheid wel ergens in het levelrond waar je die mogelijkheid nodig hebt, maar soms is het nodig om eerderverkregen krachten te bewaren. Wanneer je door een tegenstander geraakt wordtkun je je huidige kracht kwijtraken, dus het bewaren van je krachten is nogniet zo makkelijk als het lijkt.

Links: één van de minigames die je ook in multiplayer kúnt spelen. Kúnt, maar ik zou er geen tijd aan vuil maken.

De meeste kistjes in Kirby Mouse Attack zijn overigensoptioneel, hoewel je wel vijf sterren in deze kistjes moet hebben om de laatstetwee stages te kunnen spelen. Sowiesozal bij de meeste gamers de verzameldrift hoog genoeg zin om toch alle kistjesproberen te claimen. Houd je je met de kistjes niet bezig, dan is Kirby MouseAttack namelijk erg snel voorbij. Veel gevaren kun je eigenlijk half negerenwanneer je niet probeert de kistjes te bemachtigen; je vliegt dan gewoon langsde tegenstanders op naar de uitgang.Het spel is sowieso aan de makkelijke kant. Met de juistekrachten kun je moeiteloos de levels doorlopen en zelfs de eindbazen vormentotaal geen probleem. Heb je echter de verkeerde kracht, dan zijn sommigeeindbazen weer praktisch onmogelijk. Hier mist dus enigszins de balans tu ende verschillende krachten. Door de lage moeilijkheidsgraad zul je ook niet heellang bezig zijn om Kirby Mouse Attack uit te spelen. Een uurtje of zes moetvoldoende zijn. Maar het zijn wel zes hele schattige uurtjes! Er zitten overigens nog wat minigames in het spel die je ook in multiplayer kunt spelen, maar deze zijn zo beperkt dat ze net zo goed achterwege hadden kunnen laten. Al is het alleen al omdat het mulitplayer-icoontje op het doosje nu erg bedrieglijk is.