King's Quest Chapter 5 – The Good Knight | Gamer.nl

Een game waarvan je tranen in je ogen krijgt, die kom je één, hooguit twee keer per jaar tegen. Een verhaal dat zo aan je gevoelige snaar weet te plukken is een zeldzaamheid. Wie de afgelopen anderhalf jaar heeft genoten van de avonturen van King Graham en zijn vrienden, zal het bij dit laatste hoofdstuk echter niet droog houden.

King's Quest was altijd op zijn best als het verhaal dat door de oude Graham werd verteld zijn invloed had op het heden, of andersom. Een hoogtepunt was bijvoorbeeld dat kleindochter Gwendolyn in het eerste hoofdstuk liefdevol met haar neef omging, omdat jij in opa's verhaal ervoor had gekozen om een genadig koning te zijn. Die opzet beloofde veel voor de toekomst van de serie, maar die belofte werd helaas nooit waargemaakt. Natuurlijk hadden je keuzes wel invloed: sommige bewoners waren boos op je, bij anderen kon je juist altijd terecht. Het volk kende je als koning Graham de genadige, of de moedige, of de wijze. Uiteindelijk had je echter nooit weer zulke invloed op het verloop van het verhaal en dat is in het laatste hoofdstuk helaas niet veel anders.

Kings Quest

Toch drukt verteller Graham in dit deel een enorme stempel op zijn verhaal, op een zeer indrukwekkende manier. De koning wordt steeds ouder en herinnert zich niet alles even goed meer, waardoor je soms letterlijk door gaten in zijn geheugen loopt. Het is aangrijpend om Graham te horen worstelen met zijn eigen hersenen, en om aan te horen hoe moeilijk hij het vindt om ouder te worden. Het verhaal dat hij uitkiest om als laatste aan Gwendolyn te vertellen is een duidelijke schreeuw om hulp. De oude man wil zo graag nog een keer op avontuur en hij is bang dat hij na zijn dood vergeten zal worden.

De dynamiek tu en opa en kleindochter wordt wederom op een geloofwaardige manier neergezet met uitstekend acteerwerk. De voice actors hebben ons het hele seizoen nog niet teleurgesteld, maar ze stijgen boven zichzelf uit in dit ontroerende slot. Hoewel het einde dus vastligt en niet verandert door jouw keuzes, is het wel een pa end slot dat het belang van familie onderstreept. Emotioneel gezien klopt alles, maar door het haperende geheugen van Graham blijven er wel enkele vragen onbeantwoord. Wie snakt naar antwoorden op de raadsels die het afgelopen seizoen zijn opgeworpen – wie is de slechterik, en hoe hebben we hem verslagen? – zal mi chien wat minder enthousiast zijn. Wat ons betreft is het antwoord op die vragen ondergeschikt aan de relaties tu en Graham en zijn vrouw, kinderen, kleinkinderen en onderdanen.

Kings Quest
Kings Quest
Kings Quest

The Bone Dance

Deze nieuwe serie heeft altijd zijn best gedaan om waardevolle knipogen te geven naar de kla ieke games uit de jaren '80 en '90 en doet daar in deze laatste aflevering nog een schepje bovenop. We willen de verra ing niet verpesten, maar laten we zeggen dat iedereen de nostalgische verwijzingen dit keer kan herkennen.

Ook de gameplay doet weer denken aan vroeger, net zoals dat in hoofdstuk 1 het geval was. De puzzels in deze serie waren erg wi elend van kwaliteit: hoofdstuk twee draaide meer om overleven, in het derde deel was er überhaupt weinig te puzzelen en de blokraadsels in hoofdstuk vier waren nogal saai. Net als in de eerste aflevering ben je dit keer weer meer aangewezen op het verzamelen van voorwerpen, om die vervolgens bij andere locaties te gebruiken. Zo moet Graham een cijferslot zien te openen. Om achter de vier benodigde getallen te komen moet je door heel Daventry lopen, voorwerpen op de juiste plekken met elkaar combineren en vooral logisch nadenken.

Kings Quest

De nadruk ligt zoals altijd echter op het verhaal, en dat is hier weer uitermate goed gelukt. Het is The Odd Gentlemen in deze serie gelukt om leuke, nieuwe verhalen te vertellen in het King's Quest-universum, zonder alles dat al bestond overboord te hoeven gooien. Met een focus op warme personages die snel een plek in je hart veroveren en goede dialogen heeft de ontwikkelaar een sterke gameserie neergezet die ons nog lang zal bijblijven. We gaan je mi en, koning Graham.

King's Quest Chapter 5 is nu beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360 en pc. Deze recensie is gebaseerd op de PlayStation 4-versie van de game.