King's Quest Chapter 4: Snow Place Like Home | Gamer.nl

Het is wonderlijk hoe we koning Graham zien opgroeien in de verschillende episodes van King's Quest. Het komt zelden voor dat je zo'n groot deel van iemands leven meemaakt in een game en de ontwikkelingen die de vorst doormaakt zijn bijzonder. De hoopvolle en naïeve ridder uit het eerste deel wist in hoofdstuk twee zijn volk door een moeilijke tijd te loodsen en vond in het vorige deel de liefde van zijn leven. Nu is hij een trotse vader die alles zou doen om zijn tweeling te beschermen.

Helaas lukt hem dan niet: hij moet toekijken hoe een kwaadaardige tovenaar zijn zoon Alexander ontvoert uit het kasteel in Daventry. De bekende schurk geeft hem de slavennaam Gwydion en wil hem opvoeden op een manier die het koninkrijk in gevaar brengt. De oudere gamer zal dit verhaal herkennen uit King's Quest 3 uit 1986, waarin het je taak was om Gwydion naar zijn vrijheid te loodsen. Snow Place Like Home zit boordevol grappige verwijzingen naar deze kla ieker en laat zien wat er gebeurt als Alexander na 18 jaar weer terugkomt bij zijn koninklijke familie.

Kings Quest

Hoewel Chapter 4 weer net zo vol zit met grappen als de vorige episodes, neemt het ook de tijd om de onvermijdelijke familieproblemen goed te belichten. Alexander heeft grote moeite om zich aan te pa en aan een leven binnen een kasteel en heeft het gevoel dat hij er niet bijhoort. Graham kan het ondertu en niet verkroppen dat zijn zoon niet de man is die hij voor zich zag. De koning probeert zijn zoon liefde voor puzzels bij te brengen, maar Alex gebruikt liever magie dan zijn hersenen om zich van raadsels te ontdoen. En ondanks verwoede – en hilarische – pogingen van Graham houdt zijn zoon écht niet van woordgrappen.

De familiesoap ontvouwt zich tijdens een mislukte vakantie op een besneeuwde locatie. De familie denkt in te checken bij een luxe hotel, maar al gauw blijken ze recht in een val te zijn gelopen. Om het gebouw weer te kunnen verlaten moeten Graham en Alexander een serie puzzels oplo en. Naast de pakkende dialogen bestaat het grootste deel van deze aflevering dus uit puzzelkamers waarin je vrij simpele raadsels voor je kiezen krijgt. De meeste zijn wat standaard blokpuzzels, waarin je tegels heen en weer schuift om een pad naar de uitgang te maken. Hoewel ze vrij aardig zijn, gaat de overdaad aan clichématige opdrachten toch wat vervelen. Gelukkig zijn er ook wat meer inspirerende ruimtes. Zo moet je de juiste voorwerpen selecteren op basis van cryptische boodschappen van een sfinx, raadsels waar je echt even over na moet denken.

Kings Quest
Kings Quest
Kings Quest

Koninklijke les

De serie kenmerkt zich tot nu toe door uitstekend acteerwerk en dat is in dit vierde hoofdstuk niet anders. De kloof tu en vader en zoon is goed voelbaar en je leeft met de personages mee terwijl ze een manier zoeken om dichter bij elkaar te komen. Ook het verhaal in het heden, met een oude koning Graham die zijn avonturen aan zijn kleindochter vertelt, is dit keer weer zeer intere ant, nadat dit aspect vorige keer wat tegenviel. De ontwikkelingen in Daventry komen nu echt op gang en het begint duidelijk te worden waarom Graham zijn levensle en nu graag wil overbrengen op zijn kleinkinderen. De glansrol is wederom weggelegd voor Christopher Lloyd, die met een krakende maar speelse stem de oude maar vastberaden Graham perfect neer weet te zetten.

Het enige jammere is dat er in dit hoofdstuk weinig boeiende keuzes te maken zijn. Dit deel is vrij lineair en geeft je geen invloed op de toekomst van het koninkrijk. Wel drukken de gevolgen van je eerdere besli ingen een steeds grotere stempel op het verloop van het verhaal. Met wie Graham getrouwd is, of hij bekend staat als liefdevolle of juist sterke koning, welke dorpelingen nog zijn vrienden zijn en wie zijn deuren voor hem gesloten houdt: het zijn allemaal dingen die voortvloeien uit je eerdere keuzes.

Kings Quest

King's Quest weet tot nu toe de lat hoog te houden, ook al waren de puzzels niet in elk deel even goed. Door de aandoenlijke sfeer, grappige dialogen en vertederende personages voelt elke aflevering als een warme traktatie. Het is jammer dat we telkens vijf maanden moeten wachten op een nieuw deel, waardoor je steeds kleine maar belangrijke details vergeet. The Odd Gentlemen heeft eerder aangegeven dat ze de serie nog voor het einde van het jaar willen afronden en we hopen dat ze zich aan die belofte kunnen houden. Na de ontwikkelingen in Snow Place Like Home kunnen we niet wachten om te zien hoe dit sprookjesboek eindigt.

Deze game is getest op een PlayStation 4. De serie is ook verkrijgbaar op Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3 en pc.