Kings Quest

King's Quest Chapter 3: Once Upon A Climb

Op zoek naar liefde

Geschreven door Erik Nusselder op

• King's Quest heeft de juiste, vrolijke toon weer te pakken na de wat deprimerende tweede episode. Door beperkte bewegingsvrijheid en een aantal minigames wordt de kwaliteit van het eerste deel echter wederom niet gehaald.
    Score: 75 Goed
    • Vrolijke noot, gesprekken met prinsessen, animaties, voice-acting, keuzes hebben steeds meer invloed
    • Erg lineair, weinig puzzels, minigames

Koning Graham is nog niet erg populair in zijn koninkrijk, zeker niet nadat hij in de vorige aflevering iedereen gevangen liet nemen door goblins. De inwoners van Daventry zijn over het algemeen aardig tegen hem, maar echte vrienden voor het leven heeft hij nog niet gemaakt. Om nog maar te zwijgen over de liefde. Gelukkig onderbreekt de magische spiegel zijn mijmeringen precies op tijd om hem te vertellen dat de ware op hem wacht. Prinses Valanice is opgesloten in een grote toren en het is aan Graham om haar te redden en ondertussen ook het hof te maken.

Eenmaal in de toren aangekomen blijkt dat er niet één, maar twee vrouwen op hem staan te wachten. En met bijnamen als Vee en Neese weet je als speler nog steeds niet wie nou Valenice is. Je krijgt in ieder geval genoeg tijd om hier achter te komen, want dat bevrijden gaat Graham nog niet zo goed af. De boze heks Hagatha houdt de prinsessen, en nu ook onze koning, gevangen met een magische spreuk, totdat ze een daad van echte liefde kunnen aantonen. Voor wie al deze namen bekend voorkomen: dit is inderdaad een creatieve herziening van het plot van King's Quest 2 uit 1985.

De toon van de game is gelukkig een stuk lichter dan in Chapter 2, toen Graham nog met zijn onderdanen zat te verhongeren in een grot. Once Upon A Climb voelt meer als een romantische komedie, vol charmante grapjes en hilarische momenten. Graham heeft weer zijn kenmerkende flauwe woordgrappen meegenomen en zijn toekomstige vrouw blijkt daar ook goed in mee te kunnen komen. De animaties zijn bovendien weer een stuk kleuriger en vrolijker, wat beter bij de heerlijke cel-shaded graphics past. Graham loopt ook een stuk zelfverzekerder rond, dit keer met wat meer spieren dan voorheen.

Ook de voice-acting is uitstekend, met opnieuw een glansrol voor Christopher Lloyd. Hij speelt Graham als een oude man, die de verhalen uit zijn leven deelt met zijn kleindochter. Het is echter jammer dat dit een wat minder grote rol is. Kregen we eerder nog te zien hoe Gwendolyn omging met de lessen van haar opa, dit keer doet ze helaas geen belangrijke levenslessen op. Hun tijd samen is niet meer dan een kader om het verhaal in te kunnen vertellen, in plaats van een belangrijk onderdeel van het spel.

Kings Quest

Liefde is een keuze

Het is interessant om te zien hoe King's Quest omgaat met de keuzes die je als speler maakt. De uitkomst van vorige episodes begint steeds meer zijn effect te hebben op het verhaal. Heb je een van je onderdanen laten bijvoorbeeld laten verhongeren in deel twee, dan is de kans groot dat diegene nu helemaal niet met je wil praten. Elke puzzel blijft op meerdere manieren op te lossen door met verschillende bewoners te praten, maar als je eerder iemand boos hebt gemaakt, dan blijft dat pad nu voor je gesloten.

De grote vraag in deze aflevering is welke van de twee prinsessen nu de ware liefde van Graham is. Dat staat op voorhand niet vast, maar is compleet afhankelijk van jouw acties en keuzes. Dit werkt uitstekend, vooral omdat je niet gewoon een binaire keuze krijgt voorgelegd aan het eind van de aflevering. De game telt al je handelingen bij elkaar op en tegen het einde wordt duidelijk welke van de twee prinsessen voor Graham zal vallen. Vee en Neese hebben elk een eigen persoonlijkheid en hoe jij je gedraagt bepaalt wie uiteindelijk je vrouw wordt.

Kings Quest
Kings Quest
Kings Quest

Matige mini-games

Ondanks deze keuze is deze derde aflevering vrij lineair, zeker in vergelijking met Chapter 1. Daar kreeg je meerdere gebieden om te doorkruisen en puzzels die je in elke volgorde kon oplossen, maar nu ligt je pad grotendeels vast. Daar komt bij dat je een stuk minder breinbrekers voor je kiezen krijgt. Eigenlijk is er maar één puzzel waar je echt over na moet denken, de rest is meer een invuloefening. De puzzels lijken te zijn vervangen door matige minigames met quick-time events. Zo moet je een dansje doen door op het juiste moment op de juiste knop te drukken en speel je op een luit door in de juiste volgorde de snaren te bespelen. Het zijn weinig inspirerende momenten die we al veelvuldig en beter in andere games hebben gezien.

Deze minpunten kunnen echter niet voorkomen dat we deze aflevering de moeite waard is. De reboot van King's Quest heeft precies de juiste stijl te pakken, met een grappig script vol hilarische en memorabele momenten. Het overkoepelende verhaal van het seizoen is nog in nevelen gehuld – slechterik Manny komt slechts kort voorbij – en de gezondheid van de oude koning Graham lijkt verder achteruit te gaan. We kijken dan ook uit naar de laatste twee episodes, waarin deze losse eindjes hopelijk vakkundig aan elkaar worden geknoopt.

King's Quest Chapter 3 is nu verkrijgbaar voor pc, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 4, PlayStation 3.

Bron: null

De ontwikkelaar over The Witcher 3: Blood and Wine 'Disney Infinity zou nog meerdere uitbreidingen krijgen'