Kingdom Under Fire: Heroes | Gamer.nl

Eind 2004 kwam het strategiespel Kingdom Under Fire: Crusaders uit voor de Xbox. Hoewel het systeem nou niet echt bekend staat om zijn strategiespellen, Aliens vs Predator: Extinctions, was een verschrikking, werd dit spel toch behoorlijk goed ontvangen door de pers en de gamers. De grote verkopen bleven uit, maar de Xbox had eindelijk een goed strategisch spel te pakken. Uitgever Phantagram heeft dit succes aangepakt en is direct begonnen aan een tweede deel. Ontwikkelaar Blueside heeft nu, nog geen jaar later, Kingdom Under Fire: Heroes opgeleverd en wij hebben getest of ook dit tweede deel zo goed is.Helden

In het spel wordt de speler direct in het diepe gegooid, dus zal ik ook maar bij het begin beginnen. Je start met een keuze voor een held, de heroes uit de subtitel. Je kunt kiezen uit een zevental nieuwe helden, waarvan er drie aan de goede kant strijden en vier aan de kant van het slechte. De helden verschillen behoorlijk van elkaar, waardoor je bij elke held een andere spelervaring krijgt. De verhalen van de helden verschillen overigens ook en zullen elkaar kruizen waardoor het echt nuttig is om het spel vaker te spelen.

Wanneer je een held gekozen hebt, word je meteen met een klein legertje in het veld gezet. Je hebt nog geen flauw idee van hoe of wat, maar je gaat maar vooruit lopen. De linker thumbstick dient ervoor om een plek aan te wijzen waar je troepen heen moeten lopen. Met een druk op de knop gaan je mannen op weg naar die plek. Een duidelijke besturing en omdat je nog maar één groep soldaten hebt, nog vrij overzichtelijk ook. Dan kom je plots een groep vijanden tegen en kun je niet veel anders dan vechten, dus je rent met je groep recht op de vijand af. Voor je het weet staat de camera boven je held en krijg je hier directe controle over. Je manschappen vechten er op los, maar het is jouw taak om de meeste vijanden te vermorzelen. Het spel veranderd plots van een strategisch spel, naar een hack and slash festijn.

Vechten

Door dit gedeelte hack and slash te noemen doe ik het spel geen recht aan. Ook hier moet je nog steeds tactisch en strategisch denken om je manschappen zo productief mogelijk op te stellen, maar het leukste is wel om zelf kont te schoppen in het slachtveld. Dit kan met verwoestende combo's, die per held verschillen. Aanvankelijk vecht je alleen tegen andere soldaatjes en die kun je makkelijk verslaan door er gewoon met je leger op af te rennen en daarna te hakken. Later worden de monsters steeds groter en sterker en zul je andere strategieën moeten toepa en.

Hier komt de functie van jouw manschappen aan de orde. Al snel krijg je er namelijk een groep boogschutters bij. Al meteen moet je strategisch plannen, want je kunt alle manschappen tegelijk verplaatsen over het veld, maar ook per groep. Zo is het slim om je boogschutters op een hoge plek te zetten, zodat ze je soldaten kunnen ondersteunen. Hier komt echter nog meer bij kijken, want de boogschutters schieten slechter als ze in de zon kijken en ook als ze tu en de bomen staan zullen er maar weinig pijlen hun doel bereiken. Je leger breidt telkens weer uit en elke keer weer moet je bedenken onder welke omstandigheden je het beste kunt vechten.