Kingdom Hearts: Re:coded | Gamer.nl

Kingdom Hearts: Re:coded | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Waar Playstation 3-eigenaren al lang wachten op een nieuwe Kingdom Hearts, worden de Nintendo DS-fans op hun wenken bediend met Kingdom Hearts: Re:coded. Het spel werd eerder al als vierdelige serie uitgegeven op Japanse mobiele telefoons onder de naam Kingdom Hearts: Coded. Verwacht dus geen schokkende vernieuwingen. Re:Coded blijft immers een game die in de basis ontwikkeld is voor mobiele telefoons. Ondanks dat Coded liet zien dat de Kingdom Hearts-serie zich goed leent voor het mobiele platform, wordt de lat hoger gelegd voor games op de Nintendo DS. Square Enix komt helaas een hand te kort om die lat aan te raken.

Sora

Sfeer en beleving staan in de Kingdom Hearts-serie centraal en dat weet Square Enix goed over te brengen, mede door de geïmplementeerde Disney-liederen die ervoor zorgen dat je ongegeneerd een kind van zes jaar waant. Natuurlijk spelen de personages uit de fantasievolle Disney-wereld wederom een belangrijke rol. Ook in Re:coded kruip je dus in de huid van Final Fantasy-personage Sora en moet je met de welbekende Keyblade de vijandelijke Heartle en andere eigenaardigheden verslaan.

Voor Kingdom Hearts-liefhebbers klinkt dat bekend in de oren en zij kijken kritischer naar Re:Coded dan een nieuwkomer in de serie. Vooral daarom is het jammer dat Kingdom Hearts-fans worden getrakteerd op een suffe verhaallijn. Het door Japie Krekel bijgehouden digitale archief - Journal - wordt geteisterd door allerlei glitches en bugs. Dit vindt baas Mickey niet leuk en daarom roept hij de digitale Sora op om dit probleem op te lo en. Vervolgens reis je met Sora door verschillende werelden om de genoemde glitches en bugs te verwijderen.

Toch vernieuwing

Toch voert Re:coded ook enkele veranderingen door. Zo steeg je in vorige delen automatisch een level nadat je vijanden versloeg, maar in Re:coded wordt gebruikt gemaakt van computerchips Na het verslaan van vijanden krijg je een chip waarmee je een level omhoog gaat. Die behaalde chips moeten op hun beurt weer op een printplaat geplaatst worden. Bij het behalen van genoeg chips worden er knoppen ontgrendeld waarmee nieuwe krachten vrijgespeeld worden.

Naast de mogelijkheid om je personage Sora sterker te maken, herbergt de printplaat een onverwachte diepgang en is het mogelijk om daarmee de moeilijkheidsgraad aan te pa en. Square Enix beloofde al een dergelijke aanpa ing om het spel toegankelijker te maken en het moet gezegd worden, op dit punt heeft de studio eindelijk weer zijn creativiteit laten spreken. Op de printplaat waar je behaalde chips kunt plaatsen na het verslaan van vijanden, zijn ook verschillende cheats te vinden waarmee je de moeilijkheidsgraad van het spel kunt aanpa en. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid beloningen te verhogen, maar dat zorgt er ook voor dat je vijanden beter worden. Door met de cheats te spelen kun je de moeilijkheidsgraad naar je eigen zin manipuleren.

Variatie

Naast de aanpasbare moeilijkheidsgraad is ook de gameplay het probleem niet in deze game, want die steekt feilloos in elkaar. Kingdom Hearts Re:coded bevat namelijk een zeer variërende gameplay. Daarom is het eigenlijk een belediging om Kingdom Hearts in een RPG-hokje te stoppen; de game is namelijk nog zoveel meer. Zo ook Re:coded. De game kan van het ene moment van een platformgame veranderen in een verkapte shooter. Oké, mi chien is dat iets te overdreven, maar de Keyblade fungeert geregeld als een geweer en dus moeten de vijanden af en toe al schietend verslagen worden. In veel gevechten heeft Square Enix actie en turn-based-elementen goed met elkaar versmolten. Zo beland je in verschillende gevechten die enkel tactisch gewonnen kunnen worden en waarin gekeken moet worden welke kracht het beste werkt tegen een bepaalde tegenstander. Ook wordt in sommige gevechten samengewerkt met Disney-helden om zo de vijanden op een andere manier dan doorgaans te verslaan. Dit alles komt de variatie van het spel alleen maar ten goede. Dat is ook wel nodig in een game die je pas na ongeveer vijfentwintig uur uitspeelt.

Kingdom Hearts: Re:coded is in de basis - als we kijken naar de gameplay - van topkwaliteit, maar laten we het enthousiasme even temperen, want ook al worden de verschillende gameplay-elementen rap afgewi eld, dat hoeft nog niet te betekenen dat een spel nooit eentonig kan worden. En helaas is dat met Kingdom Hearts: Re:coded wel te vaak het geval. In de eerste uren word je nog opgeslokt door het magische gevoel dat het spel overbrengt, maar uiteindelijk ontkom je er niet aan om tu endoor uit verveling bijvoorbeeld even je Facebook-pagina te bekijken.

Eentonig

Dat soort momenten geven aan of je het spel uitspeelt omdat je het leuk vindt, of omdat je het uitspeelt om het uit te spelen. Helaas komen die Facebook-momenten te veel voor in Kingsdom Hearts: Re:coded. Dat komt voornamelijk door de eentonigheid waarmee elke wereld bevrijd wordt. Ieder wereld kent een zogenaamde ‘backdoor’. Sora dient de backdoor te openen om in een ruimte te komen die is bezaaid met binaire codes afkomstig uit Mickey’s computer. Om het level tot een goed einde te brengen versla je de aanwezige vijanden, maar ook de glitches die als blokken in de verschillende levels zijn gedropt. Een eentonige bezigheid.

Ook het gebruik van de camera vormt een irritatiepunt. De camera moet met de rechter-schouderknop bediend worden, maar te vaak gaat de camera zijn eigen gang en kijk je naar Sora vanuit een vervelend perspectief. Daardoor worden sommige gevechten onnodig verloren. Zonde!

Teleurstelling

Dit alles zorgt ervoor dat het spel in zijn algemeenheid teleurstelt. Ondanks dat Re:coded oorspronkelijk ontwikkeld is voor mobiele telefoons, hadden we goede hoop dat Square Enix ons nog enigszins zou verra en. Helaas is het tegenovergestelde waar en heeft Square Enix onze hoop omgezet in een teleurstelling. Het spel is te eentonig om vijfentwintig uur boeiend te blijven. Het is nog eens een extra klap in het gezicht dat de drie Disney-werelden die in de game verwerkt zijn vrijwel rechtstreekse overzettingen zijn van de eerste Kingdom Hearts op de PlayStation 2. Het grootste heikel punt is de afwezigheid van vernieuwing, dus voor nieuwkomers in de franchise is deze game de moeite waard. Toch is het zwak dat Square Enix, die met de Kingdom Hearts-serie een grote fanbase heeft opgebouwd, met zo’n game aan komt zetten. En ook al heeft de game nog steeds de potentie om hoge ogen te scoren, met Re:coded mist Square Enix een kans.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou