Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX – Waar het hart vol van is | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Al sinds het eerste deel uit de Kingdom Hearts-serie blijkt de combinatie van Final Fantasy en de sprookjesachtige Disney-figuren een weergaloos succes. Niet alleen volgelingen van de Final Fantasy-religie kunnen terecht bij de actie-rpg, de game is ook geschikt voor een bredere groep gamers. Het mag geen verra ing heten dat er door de grote schare fans al jaren wordt uitgekeken naar Kingdom Hearts 3. Als het aan Square Enix ligt duurt het echter nog even voordat deze uitkomt. Om de pijn wat te verzachten én nieuwe spelers in te wijden in de wereld van Kingdom Hearts komt de Japanse uitgever/ontwikkelaar met Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX.

De formule die Square Enix hanteert blijft ongewijzigd ten opzichte van Kingdom Hearts HD 1.5 ReMIX. Dat wil zeggen dat we een game die op de PlayStation 2 verscheen en twee games van verschillende handhelds terugzien op één disc. In dit geval gaat het om een bundel van Kingdom Hearts 2, Kingdom Hearts: Birth by Sleep en Kingdom Hearts Re:coded. Als kers op de taart zijn er een aantal toevoegingen gedaan om de bundel intere ant te maken voor iedereen die de games al gespeeld heeft. Hierbij moet je denken aan extra scènes, geheime eindes en een soundtrack die bijna volledig vernieuwd is.

Nieuwe winterjas

Toen Kingdom Hearts 2 iets meer dan acht jaar geleden uitkwam liep de PlayStation 2 al op zijn laatste benen. Enkele maanden nadat de game in Europa verscheen kreeg de PlayStation 3 een plaats in de schappen. Toentertijd was Kingdom Hearts 2, voor PlayStation 2-begrippen, een game die er fantastisch uitzag. Op de PlayStation 3, in de Final Mix-versie van Kingdom Hearts 2, verliest de game weinig van zijn pracht. Niet alleen omdat het origineel er al goed uitzag; er is zichtbaar moeite gedaan om de game een uiterlijk te geven dat past bij de huidige tijdsgeest. Zo zijn bijna alle textures en 3D-modellen volledig opnieuw vormgegeven. Dit is vooral terug te zien aan de tu enfilmpjes en welbekende personages als Roxas, Sora, Mickey en Donald. Kingdom Hearts HD 1.5 ReMIX draaide in alle opzichten om de eerste Kingdom Hearts. De remaster van Kingdom Hearts Re:Chain of Memories en de aan elkaar geplakte cutscenes van DS-titel Kingdom Hearts 358/2 Days waren niet meer dan leuke extra’s. Bij Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX is dat een ander verhaal. Hoewel er nog steeds de meeste tijd en aandacht gestoken lijkt te zijn in Kingdom Hearts 2, doet Kingdom Hearts: Birth by Sleep door het originele verhaal en intere ante personages nauwelijks voor de titel onder. De speler neemt niet enkel de besturing van Roxas of Sora over zoals in de reguliere Kingdom Hearts-games de gang van zaken is. Er wordt gekozen voor een andere aanpak waarin er drie verschillende speelbare hoofdpersonen zijn in een wereld waarin zij allen een uniek verhaal beleven.

Hartendief

Birth by Sleep kwam oorspronkelijk uit voor de PlayStation Portable maar ziet er op het grote scherm bijna net zo mooi uit als Kingdom Hearts 2. Hiermee wordt Birth by Sleep van een leuke extra gepromoveerd naar een bijna gelijkwaardige broeder. Met de nadruk op bijna. De besturing en vooral de camera vergen enige oefening om onder controle te krijgen. Hoewel Kingdom Hearts 2 nog aan de nodige moderne standaarden kan voldoen is dat bij Birth by Sleep niet het geval. Met gevechten tegen de eindeloze stromen Heartle en Nobodies – het overgrote deel van de tegenstanders in Kingdom Hearts – is het nauwelijks mogelijk om de juiste doelen te selecteren.

Net als in de eerste collectie met Kingdom Hearts-games bevat deze opvolger een titel die volledig uit de toon springt. Terwijl de eerste twee games ondanks een aantal problemen met de camera bewijzen dat ze overlopen van kwaliteit, is Kingdom Hearts Re:coded meer een slechte B-film dan een broodnodige toevoeging. De ‘game’ kwam oorspronkelijk uit op de DS en werd toen bestempeld als een van de mindere delen uit de serie. Square Enix laat zien niet veel te voelen voor een ingrijpende overzetting van de handheld naar de console. In plaats daarvan wordt er aan de speler gevraagd of hij een bonusfilmpje wil zien dat bijna drie uur duurt en slechts op luttele momenten de aandacht weet te grijpen. Waar Re:coded vooral toe dient is het oproepen van die ene vraag: waarom hebben we in twee collecties alle delen uit de serie kunnen spelen die de climax opbouwen naar Kingdom Hearts 3, behalve Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance?