Kingdom Hearts 3 Re Mind kun je gerust vergeten

Als je diep in de lore van Kingdom Hearts zit en deeltje drie helemaal tot het eind hebt uitgespeeld, is de kans groot dat je de Re Mind-dlc toch wel gaat halen. Je zoekt immers naar antwoorden voor al die opengelaten vragen en bent benieuwd wat deze bijzondere crossover tussen Disney en Final Fantasy in de toekomst gaat doen. Na de vijf uur aan content in deze dlc, ben je echter geen steek verder.

Deze review bevat spoilers voor het einde van Kingdom Hearts 3. Om de dlc te spelen, moet je eerst de basisgame hebben uitgespeeld.

Re Mind probeert met wat verhaaltechnische trucjes de plotgaten van Kingdom Hearts 3 te dichten. Niet dat dat per se nodig was, want het derde deel wist alles met flair aan elkaar te knopen, maar een beetje meer context kan nooit kwaad. Zeker in een franchise waarbij je inmiddels een multomap aan aantekeningen nodig hebt om het verhaal nog te kunnen volgen. Bovendien kregen sommige personages wel erg weinig liefde, en dat is met deze extra content ook mooi opgelost.

In deze dlc zien we hoe het Sora is gelukt om Kairi van de ondergang te redden en waarom hij daarbij zelf van de aardbodem verdween. Onze held krijgt op de een of andere manier de mogelijkheid om door de tijd te reizen, net als slechterik Xehanort (na de dood van Rutger Hauer al toe aan de derde stemacteur: Christopher Lloyd pakt die rol gelukkig fantastisch op). Door de harten van de zeven Guardians te volgen tijdens de gebeurtenissen aan het einde van de game, hoopt hij uiteindelijk bij Kairi terecht te komen. Maar daarvoor moet hij wel de ultieme prijs betalen, zoals iedereen aan het einde van de game kon zien.

Kingdom Hearts 3 remind

Een hartig woordje

Het grootste deel van dit nieuwe verhaal bestaat uit tussenfilmpjes en herhalingen van eerdere gevechten. De dlc doet erg zijn best om overal wat meer context bij te geven door middel van ellenlange speeches (het duurt letterlijk een half uur voordat je je controller aan hoeft te raken), maar dat ben je van Kingdom Hearts natuurlijk wel gewend. Voor de fans die het verhaal nog volgen, is die extra uitleg van harte welkom.

De bezoekjes aan het verleden zullen ook bij de grootste aanhangers echter minder in de smaak vallen. Het zijn gewoon precies dezelfde gevechten als uit de basisgame, die je hier nog een keer dunnetjes over moet doen. In sommige scenario’s kun je nu kiezen om als een andere held dan Sora te vechten, maar echt veel voegt dat niet toe.

Na een paar uur spelen neemt het verhaal een wending en kom je wat nieuwe content tegen. Het wachten is gelukkig de moeite waard: deze dlc bevat zeker twee scènes die we bij de besten uit de serie kunnen scharen. Vooral het feit dat onderbelichte personages nu wat meer tijd in de schijnwerpers krijgen, valt te prijzen. In de basisgame leek Kairi bijvoorbeeld voor niks al die tijd getraind te hebben, omdat ze na een klein gevecht al uit beeld verdween. Nu krijgt ze een stuk meer te doen.

Zelfs na de laatste dlc van het langverwachte derde deel in de trilogie, blijven er verschrikkelijk veel vraagtekens open.

-

Hart onder de riem

Na een uur of drie komt het avontuur tot een einde en blijf je toch met een onbevredigd gevoel achter. Je speelt echter wel een andere modus vrij waar je je tanden in kunt zetten. In de Limit Cut neem je het met een digitaal gereconstrueerde Sora op tegen een reeks pittige eindbazen van Organization XIII, vergelijkbaar met de Final Mix van Kingdom Hearts 2. Waar de basisgame nogal makkelijk was, worden spelers hier eindelijk uitgedaagd met extreem moeilijke gevechten. Alles draait om het herkennen van aanvallen en patronen, en een perfecte timing.

De beloning voor dat harde werken is een geheime episode met werkelijk krankzinnige implicaties. Dit is Kingdom Hearts en de echte fans leven voor dit soort hype-momenten. Regisseur Tetsuya Nomura laat wederom zien dat hij zijn eigen grillige plan trekt en het verhaal zo gek maakt als hij zelf wil. Daar kunnen we alleen maar voor applaudisseren, maar het is gekmakend dat hij tegelijkertijd zo veel vragen, die al zo lang onbeantwoord zijn, open laat. Zelfs na de laatste dlc van het langverwachte derde deel in de trilogie, blijven er verschrikkelijk veel vraagtekens open. Tja, dan moeten we maar weer op deel vier (of een of andere spin-off) wachten.

Kingdom Hearts 3 remind

Ondanks de enkele hoogtepuntjes, heeft Re Mind gewoon niet genoeg content om de prijs van een halve game (of zelfs 40 euro met een concertvideo erbij) te rechtvaardigen. Je kunt dan wellicht beter de toevoegingen aan het verhaal op YouTube bekijken. Alleen de allergrootste fans die elk stukje content uitpersen, op zoek naar hints in het absurde verhaal, zullen deze aankoop aan zichzelf kunnen verantwoorden. Maar laten we eerlijk zijn, in dat geval heb je de dlc allang gekocht voordat je deze review hebt gelezen.

Kingdom Hearts 3 Re Mind is getest op een PlayStation 4 Pro. De DLC is verkrijgbaarvoor PlayStation 4 en Xbox One.

Laatste reviews op Gamer.nl:

""